Smart-TV
En smart-TV er en TV som kan brukes på internett. Den må kobles til internett enten trådløst eller kablet. Da kan du i tillegg til å se ordinære TV-kanaler strømme tv-program, film og musikk via noen av de mange strømmetjenestene som finnes. De fleste smart-TVene styres ved hjelp av ulike apper, ikke ulikt dem man laster ned og bruker på mobiltelefoner. NRK har egne NRK TV-apper tilpasset mange av smart-TVene.
- Programmers tilgjengelighet varierer fra noen dager til å alltid være tilgjengelige.
- Du kan se tilgjengeligheten til hvert enkelt program på programsidene.
- Nyhetssendinger og andre egenproduksjoner er som oftest alltid tilgjengelig.
- Noen programmer er ikke tilgjengelige i utlandet
- Hvis du savner opptak av et program, kontakt NRK Publikumsservice.
Arkiv
- NRK har inngått en avtale som gjør det mulig å publisere alt fra NRKs TV-arkiv som ble laget før 1997. Er det et spesielt program du ønsker publisert, kan du sende en e-post til NRKarkiv@nrk.no
Smart-TVer og TV-mottakere
Smart TV
Plattform | Årgang | App versjon | Lansert |
---|---|---|---|
Samsung (Tizen) | 2015-2019 | 2.3.106 | 21.10.2019 |
Samsung (Orsay) * | 2012-2014 | 1.8.023 | 04.04.2018 |
LG (webOS) | 2014-2018 | 2.3.106 | 21.10.2019 |
LG (Netcast) * | 2012-2013 | 1.8.023 | 04.04.2018 |
Sony (Linux) * | 2013-2014 | 1.8.023 | 04.04.2018 |
Sony (AndroidTV) ** | 2015-2019 | ||
Panasonic * | 2012-2014 | 1.8.023 | 04.04.2018 |
Philips (AndroidTV) ** | 2015-2019 | ||
Playstation 4 | 2.3.106 | 21.10.2019 |
*) Videreutvikling er avsluttet for enheter som i dag kjører app versjon 1.8.023.
NRK TV-applikasjonen støtter ikke lenger Panasonic 2012-modeller.
**) Basert på Android TV fra Google
TV-mottakere
Distributør | Produktmodell | App versjon | Lansert |
---|---|---|---|
RiksTv | Smart Box I, Smart Box II | 1.8.025 | |
Telenor | 5743CDX (T-We) | 2.3.006 | 12.3.2019 |
Telenor | 3770 (T-we) | 2.3.006 | 13.3.2019 |
Get | Get box II | 1.7002 | |
Altibox | Huawei Q22 | 1.8.024 |
- Hvis du opplever problemer med avspilling på din TV-mottaker, kontakt din distributør.
Automatisk oppdatering er som regel forhåndsinnstilt (slått på), men du kan også velge å gjøre det manuelt:
Samsung (Tizen)
- Gå til innstillinger (lite tannhjul, til venstre på menyen)
- Velg «Kundesupport»
- Velg «Programvareoppdatering». Gjeldende versjon står på skjermen til høyre
- Velg «Oppdater nå». Dersom det finnes en nyere versjon vil du få spørsmål om å installere denne.
LG (webOS)
- Gå til innstillinger (lite tannhjul, øverst til høyre på skjermen)
- Velg «Alle innstillinger»
- Velg «Generell»
- Velg «Om denne TV-en»
- Se installert versjon under «Programvareversjon»
- Velg «Se etter oppdateringer». Dersom der finnes en nyere versjon vil du få spørsmål om å installere denne.
Det riktige versjonsnummer av NRK TV appen er angitt innefra i appen. Det er altså ikke det nummeret du ser fra Apps menyen og informasjon om app.
- Start NRK TV appen.
- Dersom du har smartTv fra 2014 (LG/ Sony), 2015 (Samsung) eller nyere, velg «Logg inn» siden fra menyen på toppen.
Hvis ikke gå til meny punktet «Innstillinger» og trykk deretter på «Hjelp». - Versjonsnummer står nederst på siden.
Dersom du ønsker å slå av Alderskontroll men ikke kjenner PIN koden kan du prøve følgende løsningsforslag:
- Gå til «Logg inn» siden og velg Alderskontroll.
- Trykk pil-kombinasjonen «opp, opp, opp, opp, ned, ned, venstre, høyre, venstre, høyre, opp» i raskt og sammenhengdene tempo på fjernkontrollen.
Avspillingsproblemer
21.10.2019: Ny versjon av NRK TV-applikasjonen er tilgjengelig via nedlasting/oppdatering via apparat for Samsung smart-TV (årgang 2016 og enkelte 2015 og 2017 modeller) som forhåpentligvis løser avspillingsproblemene. Fint om brukere som har lokal installasjon har muligheten for teste denne versjonen, og gir oss en tilbakemelding.
Dersom du opplever problemer med NRK TV-appen på smart-TV kan du prøve følgende:
- Forsøk å ta strømmen på TV-en (dra ut stikkontakten, vent 1 minutt, sett i kontakten og tenn for TV-en).
- Slett appen og last den ned på nytt.
- Gjør en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger på TV-en.
- For Samsung er det smart-hub som må tilbakestilles til fabrikkinnstillinger.
Automatisk oppdatering er som regel forhåndsinnstilt (slått på), men du kan også velge å gjøre det manuelt:
Samsung (Tizen)
- Gå til innstillinger (lite tannhjul, til venstre på menyen)
- Velg «Kundesupport»
- Velg «Programvareoppdatering». Gjeldende versjon står på skjermen til høyre
- Velg «Oppdater nå». Dersom det finnes en nyere versjon vil du få spørsmål om å installere denne.
LG (webOS)
- Gå til innstillinger (lite tannhjul, øverst til høyre på skjermen)
- Velg «Alle innstillinger»
- Velg «Generell»
- Velg «Om denne TV-en»
- Se installert versjon under «Programvareversjon»
- Velg «Se etter oppdateringer». Dersom der finnes en nyere versjon vil du få spørsmål om å installere denne.
Send oss en feilmelding dersom ingen av de overnevnte tiltakene fungerer.
- Gjør en omstart av mottakerboksen (ta ut stikkontakten, vent 1 minutt, sett i kontakten og prøv på nytt).
- Hvis du fremdeles opplever problemer med avspilling på din set-top-boks, kontakt din distributør (Altibox, Telenor, Canal Digital, Get, RiksTV).
- Du kan få beskjed om at du ikke får sett et program fordi du sitter i utlandet, mens du faktisk sitter i Norge fordi:
- Dette kan skyldes at avspillingsenheten du benytter er koblet til en utenlandsk IP-adresse. Hvis du for eksempel jobber i Norge, men i et internasjonalt firma, kan internettserveren stå i utlandet og gi enheten din en utenlandsk IP-adresse.
- Du kan ha aktivert en VPN-forbindelse.
- Systemprogramvaren (firmware) er ikke oppdatert til nyeste versjon.
- Internettleverandøren din har registrert IP-adressen din med feil lokasjon. I så fall sjekk din IP-adresse her, og send informasjonen til info@nrk.no slik at vi kan undersøke det.
- Dersom du sitter på utenlandsk IP-adresse vil du kun ha mulighet til å spille av programmer som vi har rettigheter til å vise utenfor Norge.
Send inn feilmelding
Send oss følgende på info@nrk.no:
- Problemet:
- Detaljert beskrivelse av problemet *)
- Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
- Hvis mulig, ta en video av problemet med mobilen.
- TV-en:
- Hvilken TV-modell? Du finner produktmodellkoden fra TV-ens innstillingsmeny *)
- Hva er TV-ens systemprogramvare (firmware)? *)
- Hvilken versjon av NRK TV-appen gjelder dette?
- Eldre versjon: Trykk på «Innstillinger» nederst til venstre i applikasjonen
- Ny versjon: Trykk på «Logg inn» nederst til høyre i applikasjonen
- User ID
- Tigjengelig fra og med versjon 2.2.X av NRK TV-applikasjonen:
På «Logg inn»-siden (i forlengelse av app versjonsnummeret) står det en unik identifiseringskode (UID). Vennligst informer hva denne er ved feilmelding.
- Tigjengelig fra og med versjon 2.2.X av NRK TV-applikasjonen:
- Fungerer andre applikasjoner som forventet (Netflix, Youtube …)?
- Fungerer NRK Super-applikasjonen?
- Er det forsøkt å gjøre en tilbakestilling av TV-en?
- Har du slukket TV-en, eventuelt trukket ut strømkabelen?
- Er det forsøkt å slette applikasjonen (og hvis mulig slette applikasjonsdata) og installere på nytt?
- Er det koplet andre enheter til TV-en via HDMI-porter?
- Hvis ja, prøv å koble fra disse og se om det har noen virkning.
- Nettverk:
- Kablet eller trådløs forbindelse?
- Hvilken internettleverandør benyttes?
- Hvilken IP-adresse benytter du (sjekkes via PC)?
- Prøvd å koble til et annet nettverk? Bruk for eksempel mobilen som tilgangspunkt (se egen brukerveiledning fra f.eks. Telenor)
*) Obligatorisk informasjon som er nødvendig for oss å ha i forbindelse med feilsøkingen