NRK Radio på mobil
Hvilke mobiler og nettbrett støtter NRK Radio?
- Du må laste ned NRK Radio appen
- Android: Last ned NRK Radio fra Play-butikken (Google play)
- iPhone eller iPad: Last ned NRK Radio fra App store
- Windows Phone: Last ned fra Microsoft
- Hvis du ikke finner applikasjonen tilgjengelig for nedlasting, så støtter vi dessverre ikke din enhet med egen applikasjon.
- Du kan istedet benytte en annen avspiller som for eksempel VLC og våre direktestrømmer her: https://www.nrk.no/mp3aac/
Hvordan finne podkaster og radioprogrammer?
På forsiden i NRK Radio-appen eller på radio.nrk.no kan du velge blant radiokanaler og programmene som er mest aktuelle akkurat nå:
- På radio nå: Trykk på kanalen du ønsker å lytte til for å høre hva som sendes direkte akkurat nå.
- Kategorier: På kategorisiden finner du mange programmer – sortert etter kategori.
- På nett trykk på
Søk og kategori øverst i menylinjen.
- På mobil trykk på
nederst i skjermbildet.
- På nett trykk på
- Radioguiden: Viser hva som går på radio resten av dagen. Ønsker du å se hva som gikk en annen dag eller hva som kommer, trykk på kalenderen
og velg den aktuelle datoen.
- Fargekoder i radioguiden:
- Programmer som går akkurat nå har blå skrift (iOS og web) eller vises med bilde (Android). Trykk på tittel for å lytte til sendingen direkte
- Programtitler i grått er ikke tilgjengelige på nett, enten fordi det ikke er klart for publisering, eller fordi vi ikke har rettigheter til publisering
- Programtitler i hvitt er tilgjengelige på nettet. Trykk på tittelen for å komme til seriesiden til programmet. Dersom programmet fortsatt er innenfor «bufferet» til sendingen på kanalen, kan du starte avspillingen ved å trykke play
fra radioguiden
- Fargekoder i radioguiden:
- Søk: Her kan du søke med stikkord eller tittelen på programmet du ønsker å se. Når du begynner å skrive, vil søkemotoren foreslå en programtittel.
- Slik fungerer søket:
- Søkeresultatet viser alle programmer som har søkeordene i seg
- Søket vil også vise resultater fra teksting og programomtale
- Treff på serietittel vises først, deretter episoder. Har du søkt etter en serie, vil episoden som dukker opp først være den som ble sist sendt. Det er ikke nødvendigvis den nyeste.
- Trykk på programbildet for å få opp oversikten over alle episodene og sesongene i serien.
- Bokmål/nynorsk: Den norske programtittelen er enten på bokmål eller nynorsk. Finner du ikke programmet i søkeresultatet, kan det hende tittelen er på en annen målform enn den du prøvde
- Slik fungerer søket:
Hvordan begrense mengden data NRK Radio-appen bruker?
- Strømmekvaliteten/datamengden justeres automatisk etter enhet og nettverksforbindelse
- Vil du manuelt begrense datamengden:
- Åpne NRK Radio-appen
- Trykk på
Min side eller navnet ditt (nederst til høyre)
- Trykk på
(øverst til høyre)
- Huk av på ønsket strømmekvalitet:
- Automatisk (Anbefalt)
- Laveste (1 time ≈ 60MB)
- Høyeste (1 time ≈ 90MB)
- Mobildata: Sjekk kostnadene forbundet med ditt abonnement
Hvor lenge er opptak av radioprogrammer tilgjengelige?
- Radioprogrammer er som oftest tilgjengelig i ti år etter sendedato
- Enkelte innkjøpte og egenproduserte programmer har vi ikke rettigheter til å publisere på nett
- Hvis du savner opptak av et program, kontakt NRK Publikumsservice
Hvor finner jeg distriktssendingen i NRK Radio?
Bruker du NRK Radio i nettleseren eller på mobil/nettbrett?
- Velg NRK P1 under På radio nå
- Trykk på sendingen som nå startet nederst i appen, slik at den dukker opp i fullskjerm
- Trykk på P1-logoen øverst
- Trykk på
ved siden av P1
- Velg ønsket distrikt
- Sendingen starter automatisk
- Valget ditt vil bli lagret til neste gang du spiller av P1
- Gå til forsiden på radio.nrk.no
- Trykk på pila på NRK P1 under På radio nå
- Velg ønsket distrikt fra listen som dukker opp
- Sendingen starter automatisk
- Valget ditt vil bli lagret til neste gang du spiller av P1
Avspillingsproblemer
Hvorfor fungerer ikke NRK Radio på min mobil eller nettbrett?
Det kan av og til oppstå feil med NRK Radio-appen på mobil/nettbrett. Vi anbefaler at du undersøker følgende:
- Er mobilen/nettbrettet oppdatert?
- Har du prøvd å slå av og på mobilen/nettbrettet?
- Har du slettet applikasjonen og lastet den ned på nytt?
- Etter at du har slettet applikasjonen, slett også applikasjonsdata før du installerer applikasjonen på nytt
- Fungerer avspilling med en annen enhet på samme nettverk?
Send inn feilmelding
Hvordan feilmelder jeg NRK Radio på mobil eller nettbrett?
- Send oss følgende på info@nrk.no:
- Problemet:
- Detaljert beskrivelse av problemet
- Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
- Enhet:
- Merke og modell?
- Versjon av operativsystem?
- Versjon av NRK Radio?
- Nettverk:
- Hvilken teleoperatør/internett-leverandør benytter du?
- Prøvd å koble til et annet nettverk?
- Fungerer avspilling med en annen enhet på samme nettverk?