Hopp til innhold

NRK Radio

Generelt

Hvorfor fungerer ikke NRK Radio?
  1. Opplever du feil i nettleser, mobil/nettbrett eller DAB-radio?
  1. Virker ikke DAB-radioen som den skal? Prøv aller først å oppdatere kanallisten. Se etter en egen knapp (eller funksjon i hovedmenyen) som lar deg hente kanalene på nytt:
    • Se etter valget scan, full scan, autotune eller lignende
    • På noen mottakere kan det også være nødvendig å gjenopprette fabrikkinnstillingene (factory reset). Se video
  2. Sjekk antennen
    • For best mottak må antennen være plassert/montert vertikalt
    • Enkelte antennetyper krever jording. Sjekk at jordingskabel ikke har løsnet (gjelder spesielt bil og båt)
  3. Sjekk dekning og tilgjengelige kanaler der du er
  4. Sjekk om årsaken kan være elektromagnetisk støy. Støy fra andre el-artikler kan forstyrre signalene slik at mottaket blir redusert.
  5. Bruk service following/automatisk frekvenssøk
  6. Bryter andre radiostasjoner inn i sendingen?
  • Mange er vant til at FM-radioen i bilen automatisk byttet frekvens fra ett område til et annet, så lenge radioen hadde RDS-funksjon. En lignende funksjon finnes også på DAB, men den har ulike navn hos de forskjellige produsentene:
    • Ulike navn på Service following/Automatisk frekvenssøk:
      • DAB-DAB linking/kobling/kanalforfølgelse
      • DAB-link/tilknytning
      • Alternative Frequencies
      • Simulcast
      • Handover
      • DAB-DAB
      • DAB service link
      • Service linking
      • DAB-DAB tracking
      • Alternative frequency search
    • Hos ulike bilprodusenter:
      • Audi: Alternate Frequency
      • Toyota: Alternativ frekvens
      • Ford: Bibehåll Stationen
      • Volvo: DAB-DAB kanalforfølgelse
      • Mitsubishi: DAB-DAB kobling
      • Nissan: DAB-DAB tilknytning eller RDS Regional
      • Volkswagen/Skoda: Følgefunksjon (DAB-DAB)
  • Radioer og adaptere med denne funksjonen finner en ny frekvens automatisk hvis signalet blir for svakt.
  • OBS: For at funksjonen skal fungere på NRK P1, må du lytte til kanalen som kun heter NRK P1 og ikke for eksempel kanalen som heter NRK P1 Nordland

  • Enkelte bilradioer søker etter FM-signal, selv om radioen ikke er stilt inn på FM. Bilradioen «leter» spesielt etter FM-sendinger som er merka som nyheter. En slik merking vil vise at programtypen (PTY-en) er «News».
  • Enkelte lokalradioer som sender på FM skifter programtype (PTY) fra underholdning til «News» hver gang de sender nyheter. Dermed skifter bilradioen over til denne stasjonen. Ved å slå av funksjonen «News» i menyen i bilradioen, unngår du at radioen skifter til kanalen merket som dette.
  • Hvis du benytter adapter og overfører lyden fra adapteret til bilradioen via FM og ofte opplever at andre radiosendinger bryter inn, så kan du prøve å endre frekvensen som adapteret benytter.
    • Husk å søke opp den nye frekvensen på din bilradio.
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du
    • oppdaterer din iPhone/iPad eller Android
    • slår av og på din mobil/nettbrett
    • sletter og reinstallerer NRK Radio-appen – slett også appdata
    • tester med en annen mobil/nettbrett på samme nettverk
  2. Problemer med smartklokke eller Spotify Connect?
  3. Virket ingen av tiltakene? Si fra til oss ›
  1. Spotify tilbyr to typer podkaster:
    1. Filer som er lastet opp til Spotify
    2. Filer som ligger hos podkasttilbyderen (f.eks. NRK) og som er tilgjengelig for alle via RSS. Spotify kaller dette for «passthrough». Foreløpig er ikke «passthrough» støttet i Spotify Connect. Slike podkaster vil derfor ikke fungere på smartklokker, eksterne høyttalere etc. via Spotify.
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
  3. Enhet:
    • Merke og modell?
    • Versjon av operativsystem?
    • Versjon av NRK Radio?
  4. Nettverk:
    • Hvilken teleoperatør/internett-leverandør benytter du?
    • Prøvd å koble til et annet nettverk?
    • Fungerer avspilling med en annen enhet på samme nettverk?
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du:
    • oppdaterer din PC eller Mac
    • oppdaterer din nettleser
    • laster siden med oppfrisket minne
    • bytter nettleser
  2. Virket ingen av tiltakene? Si fra til oss ›
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan gjenskape feilen?
  3. Enhet:
    • Hva slags enhet (PC, Mac, mobil, nettbrett etc.) bruker du når feilen skjer?
    • Hva slags operativsystem er installert?
    • Hvilke nettlesere har du prøvd?
  4. Nettverk:
    • Er du tilkoblet et kablet eller trådløst nettverk?
    • Hvilken internettleverandør bruker du?
    • Har du prøvd å koble til et annet nettverk?
    • Har du prøvd med en annen enhet på samme nettverk?
oppfrisket minnePå Windows-tastaur:
Hold nede CTRL og trykk F5

På Mac-tastatur:
Hold nede CMD og SHIFT og trykk R

Oppdatert 11.11.2021

Podkast

Bruk og tilgjengelighet

Min profil

DAB