←NRK Designprogram

Designprosjekter

Søk, filtrér og les om et utvalg av ulike designprosjekt i NRK. Du kan søke på navn på designer, type prosjekt, innholdsavdeling, publikumsprodukt, teknologisystem, type designuttak etc. Til informasjon og inspirasjon!

Hodet i klemme
TV

Hodet i klemme

Keyart breddeformat

Involverte
Design: Christoffer Holm og Marius Lübbe 

Avdeling
Sport, Visuelle historier

År
2021

Uttak
Identitet, logo, key art, vignett, arkivbilder, instagram, trailerbilder, promostolper

Dokumentarserien «Hodet i klemme» følger fire brytere og deres trenere på veien mot OL i Tokyo og VM 2021 på hjemmebane i Oslo. Gjennom sju episoder får seerne et unikt innblikk i en norsk bakgårdsidrett som er fattig på penger, men rik på sterke historier og utøvere som ofrer alt for å bli best i verden. Serien har en sterk og tydelig visuell identitet som gjenspeiles i alle flater.

Mer informasjon:

Vignett

Vignett

Logo
Super
Super 2
Arkivbilder
Arkivbilder 2
Rulletekst

Key art

Key art bredde
Key art høyde

Trailerbilder

Promostolper til bruk i eks. sportssendinger

Storskjerm

Instagram

1:1-format
1:1-format
1:1-format
9:16-format
9:16-format
Helt Ramme sporter
TV

Helt Ramme sporter

Keyart breddeformat

Involverte
Design: Christoffer Holm, Renate Rognan og Johan Sæther

Avdeling
Sport, Visuelle historier

År
2020

Uttak
Identitet, logo, keyart, vignett, forklaringsgrafikk, animasjoner

Helt Ramme Sporter er en serie der vi følger Nicolay Ramm som over 4 episoder reiser rundt i verden og prøver rare, ekstreme og spesielle sporter. Med seg har han en ny profilert gjest for hver episode. Serien er en fartsfylt og morsom serie, med masse adrenalin, svette, og humor.

Det var et ønske at programmet skulle fremstå som en kult, flashy, sportsprogram som ikke var for mye sport, men også litt reiseprogram. Vi lekte derfor med både kart, store tekster, lys, og teksturer. Mye av designet leker også med ordet «Ramme» både i outline i fonter, og faktiske rammer.

Det ble produsert full programprofil, vignett, innholdsgrafikk og fire explainere, som forklarte hver av de ulike sportene.

Det var et ønske at explainerne skulle være et brudd fra den mer stramme vignetten, men allikevel ha designelementer som førte dem sammen. Dette for å skape et morsomt brudd.

Explainerne er helanimerte karakteranimasjoner, med den legendariske Arne Scheie som voice.

Mer informasjon:

Vignett

Vignettelementer
Ulike on screen-grafikkuttak i serien (eks. super, ølteller, score)
Forklaringsgrafikk i explainere
Forklaringsgrafikk i explainere
Yr — iOS-widgets
Annet Nett

Yr — iOS-widgets

Involverte
Edvin Avdagic, Christian Aleksander Vinterly, Andreas Qvenild

Avdeling
Yr, Publikumsprodukter

År
2021/2022

Uttak
Digital produktdesign, appdesign, widgets

Widgets med værvarsel, nedbør neste 90 minutter, luftforurensning, pollen og UV-indeks. Brukeren kan legge de widgets man ønsker på hjemskjerm. Widgetene finnes i ulike størrelser og i lys eller mørk modus.  Det er per september 2022 over 1 millioner installerte widgets.

Mer informasjon:

Værvarsel
Nedbørvarsel
Luftforurensning
UV-index
Pollenvarsel
Påskenøtter — publikumsinteraksjon
Nett

Påskenøtter — publikumsinteraksjon

Involverte
Design: Ingrid Smørgrav Viddal, Martin Mikael Nesheim og Stefan Ogden

Avdeling
Publikumsinteraksjons-teamet (PIN-teamet)

År
2022

Uttak
Egen klient fra NRK.no (mobil og web)

Påskenøtter 2022 er et testprosjekt for å se om vi får opp en digital løsning som på sikt muligens kan erstatte sms-innsending. Det er en prototype som er lagd på kort tid, og ønske er å teste hypotesene på brukere/publikum, og lære hvordan vi kan forbedre løsningen til Julenøtter. Påskenøtter er en visuell spørrelek for hele familien som har lang tradisjon i TV. Publikum løser kryssord basert på oppgaver i TV programmet og kan sende løsningsord enten på SMS til 26600 eller nå med denne flotte løsningen digitalt.  

Mer informasjon:

Kunstnerliv (Sesong 1)
TV

Kunstnerliv (Sesong 1)

Keyart breddeformat

Involverte
Design: Jørn Veberg,
Deformat: Remi Juliebø (ekstern)

Avdeling
Kultur, Visuelle historier

År
2021

Uttak
Key art, logo, vignett/ tittelanimasjon, supringer, navnesuper, rulletekst, episodebilder, plakat

Kunstnerliv er en dokumentarserie hvor vi møter seks av Norges fremste kunstnere (én kunstner per episode), og vi får et innblikk i deres arbeidsprosesser, livsvalg, støttespillere og kunstneriske forbilder.

K-en fra programttittelen er et bærende element i den visuelle profilen og går igjen i key art, tittelanimasjon, supringer, wiper og rulletekst. Hvert episodebilde har sin egen farge, som er hentet fra key art-en.

Den visuelle identiteten er utviklet i tett samarbeid med ekstern designer.

Mer informasjon:

Logo
Plakat
Vignett fra episoden om Ahmed Umar
Vignett fra episoden om Jennie Bringaker
Super – navn
Super – navn og tittel
Episodebilder i NRK TV, oversikt
Episodebilde Ahmed Umar
Episodebilde Sverre Malling
Episodebilde Jennie Bringaker
Rulletekst
Key art høydeformat
NRK-scenen
TV

NRK-scenen

Keyart breddeformat

Involverte
Design: Susanne Flender, Johan Sæther

Avdeling
Kultur, Visuelle historier

År
2022

Uttak
Keyart breddeformat og høydeformat, logo, episodebilder, vignett/ tittelanimasjon, låttittel med kreditering, rulletekst, NRK Sans

NRK-scenen er NRKs nye musikksatsing. Dette er en serie med «live» minikonserter fra norske musikere.

Serien har fått en minimalistisk men tydelig designprofil. NRKs egne skriftsnitt, NRK Sans, er benyttet og fargene er fra NRKs designprofil med én farge per episode/konsert.

Mer informasjon:

Keyart høydeformat
Åpningsplakat «NRK-scenen presenterer»
Åpningsplakat, «NRK-scenen presenterer»
Åpningsplakat, episodetittel
Åpningsplakat, episodetittel
Episodebilde breddeformat, Skaar
Episodebilde breddeformat, Isah
Episodebilde breddeformat, Ellen Andrea Wang
Episodebilde høydeformat, Odd
Episodebilde høydeformat, Ledfoot
Låttittel og kreditering
Låttittel og kreditering
Låttittel og kreditering
Rulletekst
Rulletekst
Rulletekst
Rulletekst
Rulletekst
Innlogging i NRK Super
TV Nett

Innlogging i NRK Super

Avatarene

Involverte
Designere: Charlotte Amdahl Midthun, Ida Håkonsson, Rebekka Valdmanis Mørken, Renate Rognan

Utviklere i NRK TV

Kontaktperson: Produktutviklingssjef Tanja Skjoldborg Lindboe

Avdeling
NRK TV

År
2022

Uttak
Publiseringsplattform: NRK TV, Android og iOS

Hvordan få barn til å logge inn i NRK Super-appen når de ikke har myndighet til å logge inn selv? Og mange ikke har forståelse av hva innlogging er? Og de egentlig bare har lyst til å se TV.

NRK Super sin målgruppe spenner fra 0–12 år. Det sier seg selv at med et så stort spenn, blir ikke appen perfekt for noen. En stor del av innholdet vil oppleves som irrelevant ved at det enten er for barnslig eller for avansert. Derfor ønsket NRK Super å gi barna en bedre opplevelse ved å gi dem alderstilpasset innhold. For å få dette, på tvers av alle hjemmets dingser, må vi få barna til å logge inn.

Alderstilpasset innhold, eksempel 3 år
Alderstilpasset innhold, eksempel 11 år

Utfordringen ligger i at barna, i følge loven, ikke har myndighet til å logge inn. Det må deres foresatte gjøre. Hvordan snakker man da om noe abstrakt til et barn; både fortelle dem at appen blir bedre hvis de logger inn, og få dem til å hente en foresatt?

Flere i målgruppa kan ikke eller orker ikke å lese, derfor baserer flyten seg på film og lyd. Den første filmen, i kombinasjon med nøkkelen, spiller på at barns nysgjerrighet blir trigga av unboxing: «Hva gjemmer seg bak nøkkelhullet?».

Trigger: Hva gjemmer seg bak nøkkelhullet?

Avatar- og fargevelgeren gir barna mulighet til å velge identitet. De blir investert og får et større insentiv til å hente en voksen.

Avatar- og fargevelgeren

Avatarene ble født i Blime-logoen, og har nå forvilla seg inn på NRKs kostymelager. De kom ut som noen nye, men kanskje velkjente hybrider. Finner du din barndoms barne-TV-helt i noen av dem? Målet er at alle barn skal finne noe å kjenne seg igjen i – de skal være søte nok for 4-åringen og gærne nok for 11-åringen.

Kan du finne din barndoms barne-TV-helt i avatarene?

Fantorangen er en trygg, gjenkjennelig profil, særlig for de yngste. Victor når bredt ut, og er den største helten til mange i målgruppa. Foreldre kjenner han fra familieprogrammer. Når Fantorangen står sammen med Victor, får småbarnsforeldre bekrefta at innlogging også er for deres barn, og ikke bare de eldre.

Fantorangen og Victor

Innlogging er frivillig og det må være lett å bruke appen uten å logge seg inn. Målet er likevel at flest mulig skal logge seg inn, da det gir den beste opplevelsen.

En foresatt må opprette barneprofilene og logge inn, da barn ikke har myndighet til å godkjenne brukervilkår. Barn får heller ikke legge inn informasjon om seg selv på egen hånd, fordi det er viktig at informasjonen blir korrekt for å kunne tilby riktig innhold.

Designet på voksendelen av innloggingen er felles for hele NRK og skulle ikke bli redesignet i denne omgang.

Maskorama
TV Nett

Maskorama

Key art (breddeformat)

Involverte
Art Direction: Jørn Veberg og Susanne Flender

Konseptutvikling: Kristian Aarseth, Martin Berglund, Martin Mikal Nesheim

Digitaldesign: Stefan Ogden, Charlotte Amdahl Midthun, Marve Svenningsen

Tekst og konsept: Henrik Berg Slang

Grafisk design: Motion Motion Motion (ekstern)

Grafisk tilrettelegging: Stein-Roger Kringen, Herman Gudesen

Kontaktperson: Produktutviklingssjef Eva Hagan

Avdeling
Eksternredaksjonen (Fremantle), NRK TV, Publikumsinteraksjonsteamet, Visuelle historier

År
2020, 2021, 2022

Uttak
Logo, vignett, bumpere, wipes, loop, supringer, artistpresentasjoner, key art, publikumsinteraksjon

Maskorama er et innkjøpt programkonsept der vi fikk i oppdrag å lage en unik og komplett designprofil i «norsk drakt». Programmet har vært en stor suksess i flere land, bla. i USA og England. Det var et sterkt ønske om få et skandinavisk designuttrykk, samtidig skape et tydelig preg av show, fest og lørdagskveld.

Masken er et førende designelement fra eier av konseptet og skal være unikt fra produksjon til produksjon. Vårt grafiske uttrykk er gjennomgående mye mer kantete og hardere enn tidligere designprofiler fra utlandet. Dette var et av de tydelige grepene vi brukte for å skape et minimalistisk skandinavisk design. Det bærende grafiske elementet i konseptet er masken og typografien til Maskorama. Elementer fra dette går igjen i alt fra logo, vignett, brekk, supringer, scenografi og digital publikumsinteraksjon. Vi ønsket å stramme opp maske/logo ift tidligere iterasjoner. Masken er en stor og kompleks form. Ved å splitte den opp i enkle geometriske former kunne den dekonstrueres til enkeltelementer som igjen ble byggeklosser/flater for resten av produksjonen, eks. vignett, superunivers, key art, scenografi, stills og digitalt-univers.

Logo
Eksempel på navnesuper
Informasjonssuper
Visning av gjettingen til ekspertpanelet

Vi ville utfordre showformatet og at hele Maskorama-konseptet skulle oppleves som noe helt nytt og uventet. Vi valgte derfor å gå abstrakt til verks i vignetten. Gjennom bruk av avanserte 3D-simuleringsteknikker tar vi publikum med på en reise inn i konseptet, der materialer og teksturer (paljetter, tøy, hår. kostymer, etc.) bygges på bestanddelene som til slutt utgjør en logo.

Målet for vignetten var å skape en spenning og forventning til et rikt designunivers der du aldri vet hvilke konstellasjoner av materialer og teksturer som vil kle inn artistene.

Designkonseptet skal speile og berike opplevelsen seeren har av Maskorama, den totale TV-produksjonen og den digitale gjetteleken fra sofaen.

Publikumsgjetting

Kjernen i Maskorama er den store gjetteleken. Lek og moro har derfor preget designarbeidet for den digitale løsningen. Maskorama var høstens store publikumssuksess og engasjerte seerne på en ny måte. Programmet lot publikum bli med på gjetteleken hjemme fra stua. Med en ny interaktiv opplevelse på mobilskjermen klarte vi å involvere rekordmange til å delta. Gjennom en hel sesong har vi laget en aktiv og engasjerende måte å se TV.

Det var derfor viktig at telefonen du holdt i hånden skulle føles som en forlengelse av TV-skjermen og ikke bare en ekstra feature. Appen tar derfor opp mye av scenografien, for eksempel ved at de diamantformede portalene der deltagerne kommer inn på scenen, også blinker bak de dansende deltagerne i appen. Diamantformen går også igjen på favorittknappen, og snakkebobler og generelt bokser i løsningen har fått det samme kantede, harde uttrykket som grafikken på TV-skjermen. 

Bevegelige elementer fra TV-designet var også viktig for å underbygge nett/mobil-opplevelsen. Glitrende diamanter og bevegelige elementer bidro til dette. Deltagerne ble presentert med unikt koreograferte danser foran en bevegelig identitetsbærende bakgrunn. Inspirert av sosiale medier som Tiktok og Snapchat lot vi publikum bli med på leken gjennom dans og moro.

Mer informasjon

  • Se programmene i NRK TV
  • Følg og delta i gjetteleken på nrk.no/maskorama/
  • Vinner av Gullrutens fagpris «Beste grafisk design» i 2021:  Petter Rydeng Ellingsæter (Motion Motion Motion), Eirik Olavssønn Aanonsen (Motion Motion Motion), Jørn Veberg (NRK) og Susanne Flender (NRK) for Maskorama.
Kongerekka
Nett Radio

Kongerekka

Logo og hovedbilde

Involverte
Kjersti Lofthaug, illustratør
Marco Vaglieri, illustratør
Kristin Tryti, teamleder

Avdeling
NRK Trønderlag (DDIV Midt), Visuelle historier

År
2020, 2021, 2022

Uttak
Logo, podkast-ikoner, illustrerte sesongbilder og episodebilder av kongene.

Illustrasjoner til nettsaker, en XL-sak pr. sesong med intro-scroll og tegninger til saken.

Vikingkonge-quiz, Kongerekka-quiz, Vikingnavn-generator og Rune-quiz for nett.

Kongerekka er en podkast signert Are Sende Osen og Ragnhild Sleire Øyen fra NRK-redaksjonen i Trøndelag: Intriger, sex, brodermord, trolldom og store slag: Dette er vår Game of Thrones, fra virkeligheten!

De norske kongene blir presentert en etter en i hver sin episode av Are Sende Osen.
Sesong 1 består av ti konger og starter med Harald Hårfagre. Sesong 2 fortsetter med Magnus den gode og sesong 3 med Sverre Sigurdsson, og nå er vi i middelalderen. Sesong 4 kommer i 2023.

Illustrasjonene matcher den personlige og humoristiske måten å formidle historie på. Tull og overdrivelser, men også på fakta eller det vi kjenner til fra historien. Research er en stor del av prosjektet. Det er naturlig å tenke at historiske saker må ha illustrasjoner, da det ofte finnes lite bildemateriale, men det er ikke eneste grunnen. Illustrasjon har sitt eget uttrykk og måte å formidle på. Tegning har en helt egen og stor verktøykasse innen form, farge, komposisjon, teknikk m.m. for å uttrykke det man knyttet til konteksten eller det gitte oppdraget.

Nettsakene Gunnhild Kongemor, Sigurd Jorsalsfare og Svartedauen er tett samarbeid mellom journalist og illustratør(er). Samspillet mellom ord og bilde er viktig.

I Kongerekka har Marco og Kjersti, begge illustratører i NRK, samarbeidet om tegningene. Noen ganger har vi jobbet med idéer sammen og tegnet begge på samme tegning, andre ganger har vi jobbet individuelt.

Mer informasjon

Sesong 1 – sesongbilde
Sesong 1 – episodebilde Harald Hårfagre
Sesong 1 – episodebilde Olav den Hellige
Sesong 2 – sesongbilde
Sesong 2 – episodebilde Magnus den Gode
Sesong 2 – episodebilde Magnus den Blinde og Harald Gille
Sesong 3 – sesongbilde
Sesong 3 – episodebilde Sverre Sigurdsson
Sesong 3 – episodebilde Håkon Sverresson
Sesong 1 – XL-sak Gunnhild Kongemor
Sesong 1 – Island rut trolldomi

Sesong 1 – Gunnhild Kongemor og Eirik Blodøks
Sesong 1 – Trolldomlære i jordgamme
Sesong 1 – Sjakk
Trolldom
Sesong 2 – XL-sak Sigurd Jorsalsfare
Sesong 2 – Sigurd Jorsalsfare reiser ut
Sesong 2 – Malstrøm
Sesong 2 – Salget i Seidon
Sesong 2 – Ut hjem på sjøen
Sesong 3 – Kart korstogrute
Sesong 3 – XL-sak Svartedauen
Sesong 3 – Pesten, folk dør
Sesong 3 – Pesten kommer til Bergen
Sesong 3 – Plogpenning
Sesong 3 – Kirken
Sesong 3 – Plogpenning dør