Vil du at nye lyttere skal oppdage podkasten eller radioprogrammet ditt? Da er gode innsalgstekster og spennende bilder noe av det aller viktigste. Her finner du NRKs tips og retningslinjer for våre podkaster og radioprogrammer.
Tekst til NRK Radio
For at ditt program skal bli funnet – og valgt, er gode bilder og tekster essensielt.
Dette er også et viktig ledd i å styrke NRKs identitet og avtrykk som merkevare, og noe alle innholdsleverandører må bidra til.
Det skal leveres fem ulike tekster til NRK Radio.
Se illustrasjonen for en oversikt over hvor tekstene blir brukt i NRK Radio:
1. Serietittel (maks 20 tegn)
2. Seriebeskrivelse (maks 150 tegn)
3. Episodetittel (maks 30 tegn)
4. Episodebeskrivelse (maks 130 tegn)
5. Korte forsidetekster
Tittelen skal være interessevekkende og fungere som innsalg for folk som ikke kjenner til programmet eller temaet fra før. Serietitler skal godkjennes av podkastsjef/publiseringsansvarlig i NRK Radio.
Maks 20 tegn inkludert mellomrom.
Tips til å skrive en god serietittel
- Vær tidlig ute: Å finne en god tittel legger føringer for hvordan programmet blir. Det kan være vanskelig å finne en god tittel når alt annet er på plass.
- Bruk korte titler: De er lettere å huske og anbefale, får plass overalt og er enklere å plassere i grafikk.
- Lag unike titler, tenk valgbart og tidløst: Søk opp ulike ord, navn og temaer som ditt program handler om for å sikre at tittelen ikke ligner for mye på en annen podkast eller et annet program.
- Bruk godt språk: Følg NRKs språkregler. Sørg for at tittelen er forståelig, ikke bruk avanserte ord eller uttrykk som ikke nødvendigvis alle kjenner. Titlene skal være på bokmål, nynorsk eller de samiske språkene – ikke engelsk eller dialekt, og unngå moteuttrykk eller slang.
- Tenk på flere sesonger/varighet: Serietittelen er den samme for alle sesonger i NRK Radio – den må kunne gjelde også hvis det kommer flere sesonger
- Tenk på søk og søkemotoroptimalisering: Noen titler kan staves på ulike måter, velg serietitler som bare kan skrives på en måte. Vær varsom med spesialtegn og tall, f.eks. og/&/å eller tusen/1000/1.000.
Bruk gjerne Google Trends for å se hva andre søker på. - Ungt språk: Sørg for at tittelen er forståelig for en ung målgruppe. Ikke bruk avanserte ord eller uttrykk som målgruppen ikke bruker selv.
Seriebeskrivelsen skal være et kort innsalg av ditt unike konsept. Den er den samme for alle sesonger i en serie i NRK Radio, og må være så generell at den fungerer på tvers av sesonger.
Ikke bruk beskrivelsen til metadata på medvirkende, denne informasjonen fylles inn andre steder.
Maks 150 tegn inkludert mellomrom.
Tips til å skrive en god seriebeskrivelse
- Anbefal som til en venn
- Ikke skriv for fiffig eller kryptisk
- Pirr og vekk nysgjerrighet
- Få fram sjangeren i teksten: Humoristisk til humor, saklig til dokumentar, og kan hende litt poetisk til drama? Er podkasten spennende? Skriv en spennende tekst.
- Bruk aktive setninger, tenk muntlig og vær konkret
- Start med det viktigste. Dersom seriebeskrivelsen blir brukt på forsiden av NRK Radio, er det bare plass til starten av teksten, ca. 80 tegn.
- Skriv for mennesker og søkemotorer. Tenk på hva lytteren vil og bør vite om programmet ditt, og hva de vil søke etter for å finne det. Bruk populære søkebegrep fra for eksempel trends.google.com (velg Norge).
- Unngå stamming: Ikke repeter tittelen på podkasten/radioprogrammet i beskrivelsen.
Alle programmer med flere episoder trenger korte episodetitler. Disse skal fungere både til navigasjon (hvor langt har jeg kommet i serien?) og innsalg (hvilken episode er mest interessant?). Tittelen skal fange oppmerksomheten, men samtidig være beskrivende.
Tips: Radioprogrammer kan nå redigere episodetitlene sine selv etter sending. Dette gjøres i Radioarkivet.
Maks 30 tegn inkludert mellomrom.
Tips til å skrive en god episodetittel
- – Skriv kort, men gi nok informasjon til å engasjere:
– Hva er temaet for episoden?
– Hva er mest engasjerende eller tankevekkende?
– Konflikter mellom to parter (Solberg vs. Støre)
– Vis frem kjente personligheter - Tittelen skal gi mening før man hørt episoden
- Serienavn + dato er ikke valgbart: La andre felter ta hånd om denne metadataen, og bruk heller episodetittelen til å fortelle hva temaet for episoden er.
- Episodenummer: I sekvensielle serier med et begrenset antall episoder, som lytteren skal høre i bestemt rekkefølge, kan man bruke format for forhåndsbestemt episodeantall. Dette skal skrives slik: “Episodetittel (1:3)”. Andre måter å skrive episodenummer, er ikke tillatt. Pass på at episodetittelen er kort nok til at nummeret alltid vises. Episodenummer skal ikke brukes dersom det er valgfritt hvilken rekkefølge episodene skal høres i.
Episodebeskrivelsen er en kjapp og engasjerende støttetekst til episodetittelen. Den er først og fremst et navigasjonselement som skal fortelle hva episoden handler om – uten å avsløre for mye.
Maks 130 tegn inkludert mellomrom.
Tips til å skrive en god episodebeskrivelse
- Gå rett på sak: Forsøk å fenge folk fra start. Få fram interessante fakta, sitater, scener eller følelsen av dramatikk.
- Skriv for mennesker og søkemotorer: Tenk på hva lytteren bør vite om episoden din, og hva de vil søke etter for å finne den.
- Skriv valgbart og tidløst: Unngå spesifikke referanser og tenk at dette fortsatt skal være forståelig om to år.
Forsidetekster er korte innsalgstekster til plugger (lenkebokser med tekst og bilde) på forsiden av NRK Radio og NRK.no. Tekstene vises ulikt på ulike plattformer.
Det er liten plass og teksten må være kort og stå godt til bildet.
Dere som lager innholdet – og kjenner det best – må hjelpe deskerne med å presentere innholdet best mulig. Deskerne blir glade for flere alternativer til disse tekstene, gjerne med varierte tema.
Sendes til [email protected] senest klokka 14.00 arbeidsdagen før publisering.
Tips til å skrive gode forsidetekster
- Skap nysgjerrighet: Hva er det morsomste, mest spennende, mest oppsiktsvekkende eller interessante i podkasten eller programmet ditt?
- Skriv dette om til to korte setninger som både gir kontekst og lyst til å klikke:
– Frå politisk skandale til reality
– Det er slutt for eit av Noregs mest omtalte kjærastepar. - Lag 2-3 (eller flere) varianter med forskjellige vinklinger på ulike tema for hver episode. Da får de som desker flere muligheter til å skreddersy teksten til bildet på pluggen.
- Send innsalgene i en e-post til [email protected] innen kl 14:00 arbeidsdagen før publisering. Send også med tidskoden for når det du selger inn kan høres.
For å skape en levende lydtjeneste må vi ha bilder i ulike formater til ulike formål. Det er en fordel med mange ulike varianter av bildene, så har vi mye å variere med – samtidig som alle bygger på programmets identitet.
Podkaster og radioprogrammer som følger disse retningslinjene vil bli prioritert i tjenestene våre. Gode bilder vil øke mulighetene for at programmet blir fremhevet, både på forsiden av NRK Radio og på NRK.no, men også på tredjepart og i sosiale medier.
Husk å levere bilder senest 2 uker før podkasten eller radioprogrammet skal på lufta. Les mer om dette på Portalen.
Bilder til bruk i NRK Radio-appen skal ikke ha NRK Radio-logo.
Slik bruker du Figma-malene
- Logg inn eller opprett en gratis Figma-bruker
- For å kunne redigere må du duplisere filen i Figma: Klikk på den lille pilen ved siden av Bildetester – NRK Radio på topplinjen, deretter Duplicate to your Drafts.
- Deretter åpner du filen i drafts. Videre instruksjoner finner du i Figma-filen.
Ha dette i bakhodet under arbeidet med bildene:
Beskriver visuelt stemningen i podkasten/programmet
Illustrasjoner og bilder skal være sterke og engasjerende gjenspeilinger av innholdet og stemningen i programmet. Ofte er temaet for programmet mye viktigere enn avsenderen, derfor er ikke alltid bilder av programleder best for å formidle innholdet.
Sjangertilhørighet
Illustrasjonene og bildene må beskrive innholdet på en sjangertro måte. Dersom det er fiksjon, bør det ikke misforstås som en dokumentar – og omvendt. Undersøk hvordan andre podkaster/radioprogram i samme sjanger ser ut, og vurder hvordan ditt program kan stå ut i mengden.
Fungere i alle størrelser og formater
Illustrasjonene og bildene må skalere, og være tydelige og lesbare både i stor og veldig liten størrelse. Sørg for å ha en samsvarende identitet mellom episodebilder, seriebilde m.m.
Tekst i bildet
Det skal være høy kontrast mellom tittel og bakgrunn. Fonten som brukes må være lettleselig og tydelig. Episodebilder skal ha samme tittel i bildet som seriebildene.
Lever alle filer i .png-format og .psd-format med de grafiske elementene i separate lag (layers)
Slik navngir du bildefilene dine
Seriebilde med programlogo kvadrat – uten NRK Radio-logo:
Serienavn_1_1_serie
Eksempel: Med_all_respekt_1_1_serie.png
Seriebilde med programlogo kvadrat – med NRK Radio-logo til tredjepart (gjelder bare podkaster):
Serienavn_1_1_serie_NRK_Radio
Eksempel: Med_all_respekt_1_1_serie_NRK_Radoio.png
Seriebilde med programlogo avlangt:
Serienavn_16_9_serie
Eksempel: Med_all_respekt_16_9_serie.png
Episodebilder med programlogo kvadrat
Serienavn_1_1_episode
Eksempel: Med_all_respekt_1_1_episode.png
Episodebilder med programlogo avlangt
Serienavn_16_9_episode
Eksempel: Med_all_respekt_16_9_episode
Mal for episodebilde med programmlogo:
Serienavn_1_1_episodemal
Serienavn_16_9_episodemal
Eksempel: Med_all_respekt_1_1_episodemal
Stemningsbilde til seriesiden
Serienavn_stemning
Eksempel: Med_all_respekt_stemning
Vi ønsker at redaksjonene selv laster opp bildene i Kaleido. Sørg for at serietittel og bildeformat er søkbart og lett å finne igjen der. Skriv gode alt-tekster for tilgjengelighet, siden disse brukes til å beskrive bildene for synshemmede i NRK Radio. Husk å skrive på bilderettigheter.
Type | Forhold | Størrelse |
Seriebilde med programlogo kvadrat – uten NRK Radio-logo | 1:1 | 3000 × 3000px |
Seriebilde med programlogo kvadrat – med NRK Radio-logo til tredjepart (gjelder bare podkaster til Spotify etc) | 1:1 | 3000 × 3000px |
Seriebilde med programlogo avlangt | 16:9 | 3840 × 2160px |
Psd-mal for episodebilder med programlogo kvadrat | 1:1 | 3000 × 3000px |
Psd-mal for episodebilder med programlogo avlangt | 16:9 | 3840 × 2160px |
Stemningsbilde til seriesiden | 16:9 | 3840 × 2160px |
Alternative stemningsbilder til NRK Radio-forsiden – uten programlogo | 16:9 | 3840 × 2160px |
Et utvalg fotografier av programledere, fra studio o.l. | 16:9 | 3840 × 2160px |
Vurderes i hvert tilfelle, kontakt [email protected].
Type | Forhold |
Episodebilder med programlogo kvadrat – uten NRK Radio-logo | 1:1 |
Episodebilder med programlogo kvadrat, med NRK Radio-logo til tredjepart | 1:1 |
Mal for episodebilder med programlogo, med NRK Radio-logo til tredjepart | 1:1 |
Episodebilder med programlogo avlangt – uten NRK Radio-logo | 16:9 |
Stories PSD-fil til sosiale medier | 9:16 |
Seriebilde – Avlangt og kvadratisk
Seriebildet skal beskrive programmet ditt på en god måte og det skal være like aktuelt for alle episodene av programmet. Bildet må ha programlogoen, det vil si navnet på serien, som en del av grafikken. Bildet skal leveres i både 16:9- og 1:1-format.
1. Seriebilde i 1:1 på forsiden og på seriesiden
2. Seriebilde i 16:9 på forsiden
3. Seriebilde i 1:1 med NRK Radio-logo til tredjepart (Spotify, Apple Podkaster m.m.)
Sesongbilder – til underserier/podkastsesonger
Dette bildet kan brukes for å beskrive temaet for en underserie i en podkaststrøm eller en sesong. I serier som inneholder ulike temaer for hver sesong, er det ønskelig å oppdatere med et nytt bilde for hvert tema. Hele Historien og Mellom oss er eksempler på slike serier. Disse bildene leveres i samme utsnitt og størrelser som vanlige seriebilder.
1. Sesongbilde i 1:1 (brukes også på forsiden)
2. Sesongbilde 16:9
3. Sesongbilde i 1:1 med NRK Radio-logo til tredjepart (Spotify, Apple Podkaster m.m.)
4. Stemningsbilde til sesongside
Stemningsbilder
Bilder og illustrasjoner i 16:9 som fremhever identiteten og stemningen til programmet. Disse vises på toppen av seriesidene og øverst på forsiden av NRK Radio.
Stemningsbildene må være av høy kvalitet, fordi de får mye plass i tjenesten. Sørg for å ha flere varianter, slik at programmet ditt kan presenteres på flere ulike måter, både på forsiden og på seriesiden. Stemningsbildene skal forsterke programmets identitet og fortelle noe om temaet for programmet, og vi anbefaler ikke å bruke denne plassen til bilde av programlederne.
Nederste del av bildet blir fadet til svart, så sørg for at den viktigste informasjonen ikke ligger for langt nede. Bildene må ikke inneholde for mange støyende detaljer, og tekst og logo i bildet skal unngås.
Episodebilde
Dette er bilder som beskriver innholdet i en enkeltepisode. De skal videreføre programmets identitet, og ha samme programlogo som seriebildet.
Disse bildene kan vises på forsiden av NRK Radio eller når du åpner en enkeltepisode på seriesiden. Bildene har lang levetid selv om de er episodespesifikke, så sørg for at bildene har høy kvalitet. Det er viktig at programmets logo er med i episodebildet, slik at man forstår hvilken serie episoden hører til. Dersom programmet ditt ikke har episodebilder, trenger du ikke å legge inn bilder i dette feltet.
Alle podkaster fra NRK skal tydelig merkes med NRK Radio-logoen dersom de publiseres på tredjepartsplattformer som Spotify og Apple Podkaster. Unntak er podkaster fra NRK Super, NRK Nyheter, NRK Sport og NRK P3, som skal merkes med egne logoer. Disse NRK-logoene skal ha en fast størrelse og plassering. Følg malene under for å merke podkasten riktig:
OBS: Bilder som skal brukes i NRK Radio-appen skal ikke ha denne merkingen.
Slik bruker du Figma-malene
- Logg inn eller opprett en gratis Figma-bruker
- For å kunne redigere må du duplisere filen i Figma: Klikk på den lille pilen ved siden av Bildetester – NRK Radio på topplinjen, deretter Duplicate to your Drafts.
- Deretter åpner du filen i drafts. Videre instruksjoner finner du i Figma-filen.
Ansvarlig redaktør for podkast i NRK er Petter Sommer.