Bilder og tekst til NRK Radio

Vil du at nye lyttere skal oppdage podkasten eller radioprogrammet ditt? Da er gode innsalgstekster og spennende bilder et must. Her finner du NRKs tips og retningslinjer for våre podkaster og radioprogrammer.

Tekst til NRK Radio

Det skal leveres fem ulike tekster til NRK Radio. (Se illustrasjonen for en oversikt over hvor tekstene blir brukt i NRK Radio)

1. Tittel
2. Seriebeskrivelse
3. Episodetittel
4. Episodebeskrivelse
5. Korte forsidetekster

Et interessevekkende navn som beskriver hva podkasten/radioprogrammet handler om. Tittelen skal fenge personer som ikke vet noe om de som er med eller temaet podkasten/radioprogrammet handler om. Tittelen skal hjelpe lyttere å anbefale det dere har laget videre – uten å måtte lete etter ordene for å finne “en god pitch”. Titlene skal godkjennes av podkastsjef/publiseringsansvarlig i NRK Radio.

  1. Unik tittel som ikke forveksles: Søk opp ulike ord, navn og temaer som ditt program handler om på Apple Podcasts og Google, for å sikre at tittelen ikke ligner for mye på en annen podkast eller et annet program.
  2. Norsk språk og entydig stavemåte: Noen titler kan staves på ulike måter, velg navn som bare kan skrives på en måte. Vær varsom med spesialtegn og tall, f.eks. og/&/å eller tusen/1000/1.000.
  3. Ungt språk: Sørg for at tittelen er forståelig for en ung målgruppe. Ikke bruk avanserte ord eller uttrykk som målgruppen ikke bruker selv.
  4. Korte titler: Lettere å huske og anbefale, får plass overalt og er enklere å plassere i grafikk. I mange tjenester blir tittelen brutt etter 20 tegn.

Seriebeskrivelsen skal være et kort innsalg av det unike konseptet podkasten eller radioprogrammet ditt er. Skriv slik du ville gjort til noen som ikke har hørt om dette programmet.

  1. Maks 150 tegn inkludert mellomrom: “Denne setningen illustrerer hvor langt du kan skrive når maksgrensen er 150 tegn, inkludert mellomrom. Når du nå kommer til punktum, er grensen nådd.”
  2. Start med det viktigste. Dersom seriebeskrivelsen blir brukt på forsiden av NRK Radio, er det bare plass til starten av teksten, ca. 80 tegn. 
  3. Anbefal til en venn. Tenk at du anbefaler serien til en venn som aldri har hørt dette før. 
  4. Unngå stamming: Ikke repeter tittelen på podkasten/radioprogrammet i beskrivelsen. 
  5. Forklar hvorfor akkurat denne podkasten/radioprogrammet må høres: Hvorfor skal man velge akkurat denne? Hvilket behov dekker den? Gå rett på sak og bruk gjerne du-form. 
  6. Ikke bruk beskrivelsen til metadata på medvirkende. Denne informasjonen fylles inn andre steder. 

Lytterne velger ofte hva de vil høre basert på episodetittelen. Den skal fange oppmerksomheten, men samtidig være beskrivende.

  1. Maks 45 tegn: Hvis ikke blir tittelen kuttet på forsiden og seriesiden i NRK Radio.
  2. Fang oppmerksomheten og vær beskrivende: Skriv kort, men gi nok info til å engasjere:
    1. Hva er temaet for episoden?
    2. Det ene mest engasjerende og tankevekkende spørsmålet
    3. Konflikter mellom to parter (Solberg vs. Støre)
    4. Vis frem kjente personligheter
  3. La tittelen gi mening før man hørt episoden: Unngå titler som ikke er forståelige før avspilling. Få heller frem noe om gjesten, temaet eller innholdet. Unntaket kan være sekvensielle serier der historiefortellingen går over flere episoder. 
  4. Serienavn + dato er ikke valgbart: Ikke bruk dette med mindre det er av helt spesiell betydning. La andre felter ta hånd om denne metadataen. Unntaket kan være programmer der innholdet har daglig publisering og kort levetid.  
  5. Episodenummer: Dersom det er et begrenset antall episoder, kan man bruke format for forhåndsbestemt episodeantall. Da skal dette skrives slik: “Episodetittel (1:12)”. Pass på at episodetittelen er kort nok til at nummeret alltid vises.

Episodebeskrivelsen er en kjapp og engasjerende innholdsfortegnelse – en liten støttetekst til episodetittelen.

  1. Maks 150 tegn inkl. mellomrom!
  2. Gjør setningen fortung: Gå rett på sak! Forsøk å fenge folk fra starten av setningen. Få frem interessante fakta, sitater, scener eller følelsen av dramatikk. Skriv slik at hver setning gir lyst til å lese neste setning.
  3. Unngå stamming: Utdyp gjerne litt fra episodetittelen, men ikke bruk plass på å gjenta navnet på podkasten/radioprogrammet eller episodetittelen. 
  4. Anbefal som til en venn: Henvend deg direkte til lytteren og bruk følelser. 
  5. Skriv “valgbart” og tidløst: Har du en podkast/radioprogram du vil folk skal velge etter at det har gått på lufta/etter det er publisert, bør du skrive tidløst. Unngå tidsspesifikke referanser. Tenk at episodebeskrivelsen fortsatt skal være forståelig om to år. 
  6. Skriv for mennesker og søkemotorer: Bruk populære søkebegreper knyttet til temaet eller gjesten i din podkast/radioprogram. Hva lurer folk på om temaet? Hvilke søkeord brukes?

Forsidetekster er korte innsalgstekster i henvisninger på forsiden av NRK Radio og NRK.no som skal fange oppmerksomhet og få folk til å stoppe opp i «scrollingen» og klikke på podkasten/radioprogrammet. Forsidetekster vises på ulike mobilforsider med liten plass og må dermed være korte og stå godt til bildet. Sendes til nrkradioforsida@nrk.no (se under).

  1. Skriv kort(ere): Tenk maks 70 tegn inkl. mellomrom!
  2. Du kan bruke to tekstnivåer: Forsideteksten kan konstrueres over ett eller to tekstnivåer (tittel og ingress), som i eksemplene under (TITTEL: Ny serie om Vidkun Quisling / INGRESS: Hadde hemmelige møter med Adolf Hitler)
  3. Skap nysgjerrighet: Tekstene skal gi akkurat nok informasjon til å skape nysgjerrighet, men være så korte at de kan leses på 1-2 sekunder.
  4. Leveranse: Forslag til forsidetekster skal leveres i ulike alternativer per episode. Teksten må være sendt nrkradioforsida@nrk.no innen kl 14.00 arbeidsdagen før aktuell episode skal publiseres. Da rekker deskerne av NRK Radio å gjøre klar henvisningen til tidlig neste morgen.
Eksempler på forsidetekster slik de skal leveres til bruk på NRK.no.

For å skape en mer levende side må vi ha bilder i ulike formater til ulike formål. Det er en fordel med mange ulike varianter av bildene, så har vi mye å variere med – samtidig som alle bygger på programmets identitet.

NB! Fra 1. januar 2021 ble tidligere «NRK»-logo på seriebilder til tredjeparter erstattet med «NRK Radio»-logo. De nedlastbare bildemalene er oppdatert med ny NRK Radio-logo.

Slik bruker du Figma-malene

  1. Logg inn eller opprett en gratis Figma-bruker
  2. For å kunne redigere må du duplisere filen i Figma: Klikk på den lille pilen ved siden av Bildetester – NRK Radio på topplinjen, deretter Duplicate to your Drafts.
  3. Deretter åpner du filen i drafts. Videre instruksjoner finner du i Figma-filen.

Ha dette i bakhodet under arbeidet med bildene:

Beskriver visuelt stemningen i podkasten/programmet
Illustrasjoner og bilder skal være sterke og visuelt engasjerende gjenspeiling av innholdet. Husk at de er det visuelle båndene mellom lytter og podkast. Sørg for å ha en samsvarende identitet mellom episodebilder, seriebilde m.m. 

Sjangertilhørighet
Illustrasjonene og bildene må beskrive innholdet på en sjanger-tro måte. Dersom det er fiksjon, bør det ikke misforstås som en dokumentar – og omvendt. Undersøk hvordan andre podkaster/radioprogram i samme sjanger ser ut, og vurder hvordan ditt program kan stå ut i mengden.

Fungere i alle størrelser
Illustrasjonene og bildene må skalere, og være tydelige og lesbare både i stor og veldig liten størrelse.

Tekst på bilde
Det skal være høy kontrast mellom tittel og bakgrunn. Fonten som brukes må være lettleselig og tydelig.

Lever alle filer i .png-format og .psd-format med de grafiske elementene i separate lag (layers)

Seriebilde med programlogo avlangt:
Serienavn_seriebilde_programlogo_16_9

Eksempel: Norske_tilstander_seriebilde_programlogo_16_9

Seriebilde uten programlogo avlangt:
Serienavn_seriebilde_16_9

Eksempel: Norske_tilstander_seriebilde_16_9

Seriebilde med programlogo kvadrat – uten NRK-logo:
Serienavn_seriebilde_programlogo_1_1

Eksempel: Norske_tilstander_seriebilde_programlogo_1_1

Seriebilde med programlogo kvadrat – med NRK-logo:
Serienavn_seriebilde_programlogo_NRKRadio_1_1

Eksempel: Norske_tilstander_seriebilde_programlogo_NRKP3_1_1
Dersom programmet ikke har NRK Radio-logo skal navnet på logoen skrives i stedet for _NRKRadio_. Dette gjelder NRK P3, NRK Super, NRK Sport og NRK Nyheter

Stemningsbilde:
Serienavn_stemningsbilde

Eksempel: Norske_tilstander_stemningsbilde

Mal for episodebilde med programmlogo:
Serienavn_episodemal_programlogo_16_9
Eksempel: Norske_tilstander_episodemal_programlogo_16_9

Mal for episodebilder tredjepart med programlogo, med NRK-logo:
Serienavn_episodemal_programlogo_NRKRadio_1_1

Eksempel: Norske_tilstander_episodemal_programlogo_NRKP3_1_1
Dersom programmet ikke har NRK Radio-logo skal navnet på logoen skrives i stedet for _NRKRadio_. Dette gjelder NRK P3, NRK Super, NRK Sport og NRK Nyheter

TypeForholdStørrelse
Seriebilde med programlogo avlangt16:93840 × 2160px
Seriebilde uten programlogo avlangt16:93840 × 2160px
Seriebilde med programlogo kvadrat – uten NRK-logo1:13000 × 3000px
Seriebilde med programlogo kvadrat – med NRK-logo*
til tredjepart (gjelder bare podkaster)
1:13000 × 3000px
Stemningsbilde16:93840 × 2160px
Mal for episodebilder med programlogo16:9

*NB! Fra 1. januar ble tidligere «NRK»-logo i key art erstattet med «NRK Radio»-logo. De nedlastbare bildemalene er oppdatert med ny NRK Radio-logo.

Vurderes i hvert tilfelle, kontakt publiseringsansvarlig sivert.moe.winther@nrk.no

TypeForholdStørrelse
Mal for episodebilder tredjepart med programlogo,
med NRK-logo
1:1
Et ekstra stemningsbilde (Med annet motiv enn det første)16:9
Banner med programlogo3000 × 874px
Stories PSD-fil9:16

Seriebildet skal beskrive programmet ditt på en god måte og det skal være like aktuelt for alle episodene av programmet. Bildet skal leveres i både 16:9 og 1:1 format.

1. Seriebildet 16:9 uten logo til livekanalene
2. Seriebildet 16:9 med programlogo som plugg på forsiden
3. Seriebildet 1:1 med programlogo på seriesiden.
4. Seriebildet 1:1 med programlogo og NRK-logo til eksterne tjenester.

Seriebilde – til underserier

Dette bildet kan brukes for å beskrive temaet for en underserie i en podkaststrøm eller en sesong. I serier som inneholder ulike temaer for hver sesong, er det ønskelig å oppdatere med et nytt bilde for hvert tema. Hele Historien og P3 Dokumentar er eksempler på slike serier. Disse bildene leveres i samme utsnitt og størrelser som vanlige seriebilder.

1. Seriebildet 16:9 med programlogo på podkaststrømmens serieside (brukes også som på forsiden)
2. Utsnitt av seriebildet 16:9 med programlogo på seriesiden.
3. Seriebildet 16:9 med programlogo på episodesiden (Her kan episodebildet brukes istedet dersom det finnes)

Stemningsbilde

Bilder og illustrasjoner i 16:9 som vises i full bredde på toppen av de nye seriesidene på web og med et utsnitt på mobil og i appene.

Disse bildene må være av høy kvalitet, fordi de får mye plass i tjenesten. Nederste del av bildene blir fadet til svart, så sørg for at den viktigste informasjonen ikke ligger for langt nede. Bildene må ikke inneholde for mange støyende detaljer. Tekst og logo i bildet bør unngås. 

Episodebilde

Dette er bilder som beskriver innholdet i en enkeltepisode. Disse bildene kan vises på forsiden av NRK Radio eller når du åpner en enkeltepisode på seriesiden.

De aller fleste tredjepartstjenester har også støtte for episodebilder i 1:1-format. Bildene har lang levetid selv om de er episodespesifikke, så sørg for at bildene har høy kvalitet.

Banneren gir deg mulighet til å fylle hele bredden av forsiden. Dette bildet blir stående alene uten beskrivelse og har derfor behov for programlogo på bildet.

Hvor skal bildene lastes opp

For NRK-ansatte:
Kall tidlig inn til møte om grafikk med grafisk avdeling for å diskutere konsepter. Ferdige bilder sendes til Lisbeth Skovgaard Hansen, Marve Svenningsen og Sivert Moe Winther for godkjenning og opplasting. 

  • Seriebilde og episodebilde lastes opp i Podpush (for podkast) og i Oda (for radioprogrammer).
  • Stemningsbilde lastes opp i Oda og Podpush
  • Seriebilder til underserier (f.eks. Hele Historien) sendes til sivert.moe.winther@nrk.no.

For eksterne: 

Redaksjonelle spørsmål tas med prosjektredaktør i NRK. For tekniske spørsmål rundt leveringen av bilder ta kontakt med nrkmaterials@nrk.no.

Alt NRK-innhold skal tydelig merkes med NRK-logoen. Unntak er NRK Nyheter, NRK Sport, NRK P3 og NRK Super, som skal merkes med egen logo. Innhold som publiseres på Spotify og iTunes skal alltid merkes med NRK-logo i fast størrelse og plassering.

Slik bruker du Figma-malene

  1. Logg inn eller opprett en gratis Figma-bruker
  2. For å kunne redigere må du duplisere filen i Figma: Klikk på den lille pilen ved siden av Bildetester – NRK Radio på topplinjen, deretter Duplicate to your Drafts.
  3. Deretter åpner du filen i drafts. Videre instruksjoner finner du i Figma-filen.

Ansvarlig redaktør for podkast i NRK er Petter Sommer