←Merking av innhold

Bilder og tekst til NRK Radio

Vil du at nye lyttere skal oppdage podkasten eller radioprogrammet ditt? Da er gode innsalgstekster og spennende bilder noe av det aller viktigste. Her finner du NRKs tips og retningslinjer for våre podkaster og radioprogrammer.

Tekst til NRK Radio

Det skal leveres fem ulike tekster til NRK Radio.
Se illustrasjonen for en oversikt over hvor tekstene blir brukt i NRK Radio:

1. Serietittel
2. Seriebeskrivelse
3. Episodetittel
4. Episodebeskrivelse
5. Korte forsidetekster

Et interessevekkende navn som beskriver hva podkasten/radioprogrammet handler om. Tittelen skal fenge personer som ikke vet noe om programlederne eller temaet programmet handler om. Tittelen skal hjelpe lyttere å anbefale programmet videre – uten å måtte lete etter ordene for å finne “en god pitch”. Titlene skal godkjennes av podkastsjef/publiseringsansvarlig i NRK Radio.

Hvordan finne en god tittel
  1. Unik tittel som ikke forveksles: Søk opp ulike ord, navn og temaer som ditt program handler om på Apple Podcasts og Google, for å sikre at tittelen ikke ligner for mye på en annen podkast eller et annet program.
  2. Norsk språk og entydig stavemåte: Noen titler kan staves på ulike måter, velg navn som bare kan skrives på en måte. Vær varsom med spesialtegn og tall, f.eks. og/&/å eller tusen/1000/1.000.
  3. Ungt språk: Sørg for at tittelen er forståelig for en ung målgruppe. Ikke bruk avanserte ord eller uttrykk som målgruppen ikke bruker selv.
  4. Korte titler: Lettere å huske og anbefale, får plass overalt og er enklere å plassere i grafikk. I mange tjenester blir tittelen brutt etter 20 tegn.

Seriebeskrivelsen skal være et kort innsalg av det unike konseptet podkasten eller radioprogrammet ditt er. Skriv slik du ville gjort til noen som ikke har hørt om dette programmet.

Hvordan skrive gode seriebeskrivelser
  1. Maks 150 tegn inkludert mellomrom: “Denne setningen illustrerer hvor langt du kan skrive når maksgrensen er 150 tegn, inkludert mellomrom. Når du nå kommer til punktum, er grensen nådd.”
  2. Start med det viktigste. Dersom seriebeskrivelsen blir brukt på forsiden av NRK Radio, er det bare plass til starten av teksten, ca. 80 tegn. 
  3. Anbefal til en venn. Tenk at du anbefaler serien til en venn som aldri har hørt dette før. 
  4. Unngå stamming: Ikke repeter tittelen på podkasten/radioprogrammet i beskrivelsen. 
  5. Forklar hvorfor akkurat denne podkasten/radioprogrammet må høres: Hvorfor skal man velge akkurat denne? Hvilket behov dekker den? Gå rett på sak og bruk gjerne du-form. 
  6. Ikke bruk beskrivelsen til metadata på medvirkende. Denne informasjonen fylles inn andre steder. 

Lytterne velger ofte hva de vil høre basert på episodetittelen. Den skal fange oppmerksomheten, men samtidig være beskrivende.

Hvordan skrive gode episodetitler
  1. Maks 45 tegn: Hvis ikke blir tittelen kuttet på forsiden og seriesiden i NRK Radio.
  2. Fang oppmerksomheten og vær beskrivende: Skriv kort, men gi nok info til å engasjere:
    1. Hva er temaet for episoden?
    2. Det ene mest engasjerende og tankevekkende spørsmålet
    3. Konflikter mellom to parter (Solberg vs. Støre)
    4. Vis frem kjente personligheter
  3. Tittelen skal gi mening før man hørt episoden: Unngå titler som ikke er forståelige før avspilling. Få heller frem noe om gjesten, temaet eller innholdet. Unntaket kan være sekvensielle serier der historiefortellingen går over flere episoder. 
  4. Serienavn + dato er ikke valgbart: Ikke bruk dette med mindre det er av helt spesiell betydning. La andre felter ta hånd om denne metadataen. Unntaket kan være programmer der innholdet har daglig publisering og kort levetid.  
  5. Episodenummer: Dersom det er et begrenset antall episoder, kan man bruke format for forhåndsbestemt episodeantall. Da skal dette skrives slik: “Episodetittel (1:12)”. Pass på at episodetittelen er kort nok til at nummeret alltid vises.

Episodebeskrivelsen er en kjapp og engasjerende innholdsfortegnelse – en liten støttetekst til episodetittelen.

Hvordan skrive gode episodebeskrivelser
  1. Maks 150 tegn inkl. mellomrom!
  2. Gjør setningen fortung: Gå rett på sak! Forsøk å fenge folk fra starten av setningen. Få frem interessante fakta, sitater, scener eller følelsen av dramatikk. Skriv slik at hver setning gir lyst til å lese neste setning.
  3. Unngå stamming: Utdyp gjerne litt fra episodetittelen, men ikke bruk plass på å gjenta navnet på podkasten/radioprogrammet eller episodetittelen. 
  4. Anbefal som til en venn: Henvend deg direkte til lytteren og bruk følelser. 
  5. Skriv “valgbart” og tidløst: Har du en podkast/radioprogram du vil folk skal velge etter at det har gått på lufta/etter det er publisert, bør du skrive tidløst. Unngå tidsspesifikke referanser. Tenk at episodebeskrivelsen fortsatt skal være forståelig om to år. 
  6. Skriv for mennesker og søkemotorer: Bruk populære søkebegreper knyttet til temaet eller gjesten i din podkast/radioprogram. Hva lurer folk på om temaet? Hvilke søkeord brukes?

Forsidetekster er korte innsalgstekster til forsiden av NRK Radio og NRK.no. Disse skal fange oppmerksomhet og få folk til å stoppe opp i «scrollingen» og klikke på podkasten/radioprogrammet. Forsidetekster vises på ulike mobilforsider med liten plass og må dermed være korte og stå godt til bildet. Tekstene sendes til nrkradioforsida@nrk.no

Hvordan skrive gode forsidetekster
  1. Skriv kort(ere): Tenk maks 70 tegn inkl. mellomrom! Tekstene skiller seg fra episodebeskrivelse/episodetittel ved at de vises på ulike forsider med liten plass og må dermed være korte og spille godt med bildet. 
  2. De kan konstrueres over to tekstnivåer:
    1. Setning/ledd (max 45 tegn): Tapas er oppskrytt!
    2. Setning/ledd: Jonis er utgående reporter i Barcelona
  1. Skap nysgjerrighet: Tekstene skal gi akkurat nok informasjon til å skape nysgjerrighet, men være så korte at de kan leses på 1-2 sekunder.
  2. Leveranse: Forslag til forsidetekster skal leveres i ulike alternativer per episode. Teksten må være sendt til nrkradioforsida@nrk.no innen kl 14.00 arbeidsdagen før aktuell episode skal publiseres. Da rekker deskerne av NRK Radio å gjøre klar henvisningen til tidlig neste morgen.

For å skape en levende lydtjeneste må vi ha bilder i ulike formater til ulike formål. Det er en fordel med mange ulike varianter av bildene, så har vi mye å variere med – samtidig som alle bygger på programmets identitet.

Podkaster og radioprogrammer som følger disse retningslinjene vil bli prioritert i tjenestene våre. Gode bilder vil øke mulighetene for at programmet blir fremhevet, både på forsiden av NRK Radio og på NRK.no, men også på tredjepart og i sosiale medier.

Bilder til bruk i NRK Radio-appen skal ikke ha NRK Radio-logo

Slik bruker du Figma-malene
  1. Logg inn eller opprett en gratis Figma-bruker
  2. For å kunne redigere må du duplisere filen i Figma: Klikk på den lille pilen ved siden av Bildetester – NRK Radio på topplinjen, deretter Duplicate to your Drafts.
  3. Deretter åpner du filen i drafts. Videre instruksjoner finner du i Figma-filen.

Ha dette i bakhodet under arbeidet med bildene:

Beskriver visuelt stemningen i podkasten/programmet
Illustrasjoner og bilder skal være sterke og engasjerende gjenspeilinger av innholdet og stemningen i programmet. Ofte er temaet for programmet mye viktigere enn avsenderen, derfor er ikke alltid bilder av programleder best for å formidle innholdet.

Sjangertilhørighet
Illustrasjonene og bildene må beskrive innholdet på en sjangertro måte. Dersom det er fiksjon, bør det ikke misforstås som en dokumentar – og omvendt. Undersøk hvordan andre podkaster/radioprogram i samme sjanger ser ut, og vurder hvordan ditt program kan stå ut i mengden.

Fungere i alle størrelser og formater
Illustrasjonene og bildene må skalere, og være tydelige og lesbare både i stor og veldig liten størrelse. Sørg for å ha en samsvarende identitet mellom episodebilder, seriebilde m.m. 

Tekst i bildet
Det skal være høy kontrast mellom tittel og bakgrunn. Fonten som brukes må være lettleselig og tydelig. Episodebilder skal ha samme tittel i bildet som seriebildene.

Lever alle filer i .png-format og .psd-format med de grafiske elementene i separate lag (layers)

Slik navngir du bildefilene dine

Seriebilde med programlogo kvadrat – uten NRK Radio-logo:
Serienavn_1_1_serie

Eksempel: Med_all_respekt_1_1_serie.png

Seriebilde med programlogo kvadrat – med NRK Radio-logo til tredjepart (gjelder bare podkaster):
Serienavn_1_1_serie_NRK_Radio

Eksempel: Med_all_respekt_1_1_serie_NRK_Radoio.png

Seriebilde med programlogo avlangt:
Serienavn_16_9_serie

Eksempel: Med_all_respekt_16_9_serie.png

Episodebilder med programlogo kvadrat
Serienavn_1_1_episode

Eksempel: Med_all_respekt_1_1_episode.png

Episodebilder med programlogo avlangt
Serienavn_16_9_episode

Eksempel: Med_all_respekt_16_9_episode

Mal for episodebilde med programmlogo:
Serienavn_1_1_episodemal
Serienavn_16_9_episodemal

Eksempel: Med_all_respekt_1_1_episodemal

Stemningsbilde til seriesiden
Serienavn_stemning

Eksempel: Med_all_respekt_stemning

Vi ønsker at redaksjonene selv laster opp bildene i Kaleido. Sørg for at serietittel og bildeformat er søkbart og lett å finne igjen der. Skriv gode alt-tekster for tilgjengelighet, siden disse brukes til å beskrive bildene for synshemmede i NRK Radio. Husk å skrive på bilderettigheter.

Type Forhold Størrelse

Seriebilde med programlogo kvadrat –
uten NRK Radio-logo

1:1

3000 × 3000px
Seriebilde med programlogo kvadrat –
med NRK Radio-logo til tredjepart
(gjelder bare podkaster)
1:1 3000 × 3000px
Seriebilde med programlogo avlangt 16:9 3840 × 2160px

Psd-mal for episodebilder med
programlogo kvadrat


1:1


3000 × 3000px
Psd-mal for episodebilder med
programlogo avlangt
16:9 3840 × 2160px

Stemningsbilde til seriesiden

16:9

3840 × 2160px
Alternative stemningsbilder til NRK
Radio-forsiden – uten programlogo
16:9 3840 × 2160px
Et utvalg fotografier av programledere,
fra studio o.l.
16:9 3840 × 2160px

Vurderes i hvert tilfelle, kontakt lydgrafikk@nrk.no.

Type Forhold
Episodebilder med programlogo
kvadrat – uten NRK Radio-logo
1:1
Episodebilder med programlogo kvadrat,
med NRK Radio-logo til tredjepart
1:1
Mal for episodebilder med programlogo,
med NRK Radio-logo til tredjepart
1:1
Episodebilder med programlogo
avlangt – uten NRK Radio-logo
16:9

Stories PSD-fil til sosiale medier

9:16

Seriebilde – Avlangt og kvadratisk

Seriebilde til podkasten feriestemning

Seriebildet skal beskrive programmet ditt på en god måte og det skal være like aktuelt for alle episodene av programmet. Bildet må ha programlogoen, det vil si navnet på serien, som en del av grafikken. Bildet skal leveres i både 16:9- og 1:1-format.

Bildet viser eksempler av seriebilde vist på forside, serieside og spotify

1. Seriebilde i 1:1 på forsiden og på seriesiden
2. Seriebilde i 16:9 på forsiden
3. Seriebilde i 1:1 med NRK Radio-logo til tredjepart (Spotify, Apple Podkaster m.m.)

Sesongbilder – til underserier/podkastsesonger

Dette bildet kan brukes for å beskrive temaet for en underserie i en podkaststrøm eller en sesong. I serier som inneholder ulike temaer for hver sesong, er det ønskelig å oppdatere med et nytt bilde for hvert tema. Hele Historien og Mellom oss er eksempler på slike serier. Disse bildene leveres i samme utsnitt og størrelser som vanlige seriebilder.

1. Sesongbilde i 1:1 (brukes også på forsiden)
2. Sesongbilde 16:9
3. Sesongbilde i 1:1 med NRK Radio-logo til tredjepart (Spotify, Apple Podkaster m.m.)
4. Stemningsbilde til sesongside

Stemningsbilder

Stemningsbilde vist på serieside

Bilder og illustrasjoner i 16:9 som fremhever identiteten og stemningen til programmet. Disse vises på toppen av seriesidene og øverst på forsiden av NRK Radio.

Stemningsbildene må være av høy kvalitet, fordi de får mye plass i tjenesten. Sørg for å ha flere varianter, slik at programmet ditt kan presenteres på flere ulike måter, både på forsiden og på seriesiden. Stemningsbildene skal forsterke programmets identitet og fortelle noe om temaet for programmet, og vi anbefaler ikke å bruke denne plassen til bilde av programlederne.

Nederste del av bildet blir fadet til svart, så sørg for at den viktigste informasjonen ikke ligger for langt nede. Bildene må ikke inneholde for mange støyende detaljer, og tekst og logo i bildet skal unngås. 

Episodebilde

Episodebilde vist på serieside og forside

Dette er bilder som beskriver innholdet i en enkeltepisode. De skal videreføre programmets identitet, og ha samme programlogo som seriebildet.

Disse bildene kan vises på forsiden av NRK Radio eller når du åpner en enkeltepisode på seriesiden. Bildene har lang levetid selv om de er episodespesifikke, så sørg for at bildene har høy kvalitet. Det er viktig at programmets logo er med i episodebildet, slik at man forstår hvilken serie episoden hører til.

Alle podkaster fra NRK skal tydelig merkes med NRK Radio-logoen dersom de publiseres på tredjepartsplattformer som Spotify og Apple Podkaster. Unntak er podkaster fra NRK Super, NRK Nyheter, NRK Sport og NRK P3, som skal merkes med egne logoer. Disse NRK-logoene skal ha en fast størrelse og plassering. Følg malene under for å merke podkasten riktig:

Slik bruker du Figma-malene
  1. Logg inn eller opprett en gratis Figma-bruker
  2. For å kunne redigere må du duplisere filen i Figma: Klikk på den lille pilen ved siden av Bildetester – NRK Radio på topplinjen, deretter Duplicate to your Drafts.
  3. Deretter åpner du filen i drafts. Videre instruksjoner finner du i Figma-filen.

Ansvarlig redaktør for podkast i NRK er Petter Sommer.