NRK mP3 er NRK P3s yngre søsken, og profilen bygger naturlig videre på NRK P3s visuelle identitet. Det er et visuelt språk som skal skape et tydelig, ungt og levende uttrykk på tvers av alle plattformer. NRK mP3 viderefører universets distinkte uttrykk, samtidig som merket har sin egen identitet gjennom sin signalgrønne farge.
NRK mP3 utvider remix-konseptet!
NRK mP3s overordnede identitet bygger videre på konseptet REMIX. Alle grunnformene i identiteten består av formene i NRK-logoen, og kombinasjonen av disse danner NRK mP3s verktøykasse. Foruten en sterk logo, har identiteten et visuelt språk bestående av ikoner, emojis, grafiske elementer og typografi som sammen utvider bruksområdene til å gjelde digitale flater, såvel som print og omgivelsesdesign.
Profilsystemet
Logo
NRK mP3s hovedlogo er sorte bokstaver på grønn, og skal i hovedsak foretrekkes. I tillegg fins en horisontal versjon som kan brukes i spesielle tilfeller der det er lite plass, feks i en meny. Alle versjonene fins også i sort/hvitt.
Logoplassering
Sørg for å ha mye luft rundt logoen, slik at logoen kan stå ut på en klar og tydelig måte. Pass også på at logoen ikke blir for liten slik at den ikke er lesbar.
Dette er ikke lov:)
Logoen er det viktigste profilelementet. Vær nøye med å forvalte logoen på riktig måte!
Farge
NRK mP3s farge er tydelig og energisk. Sørg for at du alltid bruker de riktige fargekodene når du jobber mot trykk og digitale flater. Denne fargen er den eneste som kan brukes på NRK mP3 logoen.
- Ikke lag gradienter til andre farger
- Logoen skal alltid ha 100 % metning!
PMS Solid 7479 C
RGB: 3/225/163
HEX: #03FCA3
Totemer
Totemene er karakterlignende grafiske komposisjoner som gir identitet uten å måtte bruke kun logo. De kan uttrykke en følelse eller en karakter, eller brukes abstrakt i et mønster eller som en wipe i en video. Som resten av det grafiske uttrykket, består totemene av remixede elementer fra den originale NRK-logoen, bygd opp etter et sentrisk prinsipp. Totemformene er flate former. Ikke bruke gradienter, mønster eller fyll dem med bilder.
Emoijis
Emojiene er bygd på samme prinsipp som totemene, men er enklere og mindre abstrakt. Et egendesignet, lekent emojosett gir masse identitet på feks sosiale medier der andre designgrep er overflødig.
Typografi
Typografi er en stor del av identitetens personlighet, og et viktig grep for å fremstå konsekvent på alle NRK mP3s plattformer. NRK mP3 har sin egen unike signaturfont: P3 Remix. I tillegg brukes NRKs konsernfont LFT Etica. Begge fonter er utviklet av TypeTogether.
P3 Remix-fonten
P3 Remix er bygd på det originale remix-konseptet, og er ment som en markant signaturfont. Fonten passer for korte ord og meldinger, og kan gjerne brukes som en visuell effekt heller enn i store tekstmengder. Ved riktig bruk vil den vil gi masse P3-identitet på skjerm, plakater, skilting og merchandise. Fonten fins i tre snitt: Regular, Outline og Thin. Regular er foretrukket som hovedfont, mens Outline og Thin brukes for variasjon eller i tilfeller Regular blir for tung.
LFT Etica
LFT Etica resides aesthetically somewhere between a grotesque and a humanist sans serif, resulting from a design of soft strokes with open counters and terminals. LFT Etica successfully combines forcefulness and delicacy, wrapping both with sober charm. With its wide current range of 40 styles and many OpenType features LFT Etica is equipped for complex, professional typography on print and has been especially optimised for today’s varied screen uses. — Designed by Leftloft, Milan, published by TypeTogether.