NRK MP3


(Mandat, visjon mm – kommer)

NRK mP3 er NRK P3s yngre søsken, og profilen bygger naturlig videre på NRK P3s visuelle identitet. Det er et visuelt språk som skal skape et tydelig, ungt og levende uttrykk på tvers av alle plattformer. NRK mP3 viderefører universets distinkte uttrykk, samtidig som merket har sin egen identitet gjennom sin signalgrønne farge.

Bilde av ordet Hei i mp3 typografi

NRK mP3 utvider remix-konseptet!

NRK mP3s overordnede identitet bygger videre på konseptet REMIX. Alle grunnformene i identiteten består av formene i NRK-logoen, og kombinasjonen av disse danner NRK mP3s verktøykasse. Foruten en sterk logo, har identiteten et visuelt språk bestående av ikoner, emojis, grafiske elementer og typografi som sammen utvider bruksområdene til å gjelde digitale flater, såvel som print og omgivelsesdesign.

Bilde av NRK logoen som deles opp, blir til P3 logoen som igjen blir til mp3 logoen

Profilsystemet

Bide av identitetens ingredienser, Logo, farge og grafiske elementer

NRK mP3s hovedlogo er sorte bokstaver på grønn, og skal i hovedsak foretrekkes. I tillegg fins en horisontal versjon som kan brukes i spesielle tilfeller der det er lite plass, feks i en meny. Alle versjonene fins også i sort/hvitt.

Bilde av mp3 logoen i forskjellige varianter

Logoplassering

Sørg for å ha mye luft rundt logoen, slik at logoen kan stå ut på en klar og tydelig måte. Pass også på at logoen ikke blir for liten slik at den ikke er lesbar.

Bilde av mp3 logoen og hvordan den skal plasseres.

Bilde av eksempel på logoen i korrekt bruk

Dette er ikke lov:)

Logoen er det viktigste profilelementet. Vær nøye med å forvalte logoen på riktig måte!

Bilde av hvordan logoen ikke skal brukes

Farge

NRK mP3s farge er tydelig og energisk. Sørg for at du alltid bruker de riktige fargekodene når du jobber mot trykk og digitale flater. Denne fargen er den eneste som kan brukes på NRK mP3 logoen.

  • Ikke lag gradienter til andre farger
  • Logoen skal alltid ha 100 % metning!
NRK mP3-grønn
PMS Solid 7479 C
RGB: 3/225/163
HEX: #03FCA3

Totemer

Totemene er karakterlignende grafiske komposisjoner som gir identitet uten å måtte bruke kun logo. De kan uttrykke en følelse eller en karakter, eller brukes abstrakt i et mønster eller som en wipe i en video. Som resten av det grafiske uttrykket, består totemene av remixede elementer fra den originale NRK-logoen, bygd opp etter et sentrisk prinsipp. Totemformene er flate former. Ikke bruke gradienter, mønster eller fyll dem med bilder.

Bilde av mp3s totem elementer

Emoijis

Emojiene er bygd på samme prinsipp som totemene, men er enklere og mindre abstrakt. Et egendesignet, lekent emojosett gir masse identitet på feks sosiale medier der andre designgrep er overflødig.

Bilde av mp3s emojis

Typografi

Typografi er en stor del av identitetens personlighet, og et viktig grep for å fremstå konsekvent på alle NRK mP3s plattformer. NRK mP3 har sin egen unike signaturfont: P3 Remix. I tillegg brukes NRKs konsernfont LFT Etica. Begge fonter er utviklet av TypeTogether.


Bilde av Typografien Etica 1

P3 Remix-fonten

P3 Remix er bygd på det originale remix-konseptet, og er ment som en markant signaturfont. Fonten passer for korte ord og meldinger, og kan gjerne brukes som en visuell effekt heller enn i store tekstmengder. Ved riktig bruk vil den vil gi masse P3-identitet på skjerm, plakater, skilting og merchandise. Fonten fins i tre snitt: Regular, Outline og Thin. Regular er foretrukket som hovedfont, mens Outline og Thin brukes for variasjon eller i tilfeller Regular blir for tung.


Bilde av Typografien REMIX

LFT Etica

LFT Etica resides aesthetically somewhere between a grotesque and a humanist sans serif, resulting from a design of soft strokes with open counters and terminals. LFT Etica successfully combines forcefulness and delicacy, wrapping both with sober charm. With its wide current range of 40 styles and many OpenType features LFT Etica is equipped for complex, professional typography on print and has been especially optimised for today’s varied screen uses. — Designed by Leftloft, Milan, published by TypeTogether.

Bilde av Typografien Etica 2

Bilde av mp3 Logoen og teksten IDENTITY APPLICATION
Bilde av konsertscene m mp3 logoen på begge sider

Sosial medier

Bilde av mp3 logoen brukt i Facebook og Instagram