- NRK P3 logo / Logobruk
- NRK P3s somemaler (for NRK-ansatte)
Identiteten er et visuelt språk som består av en rekke elementer som sammen lager et tydelig og lekent uttrykk. NRK P3s innhold skal kunne gjenkjennes umiddelbart på tvers av alle plattformer.
Kjerneverdier
Den visuelle identiteten skal gjenspeile hva NRK P3 står for. For NRK P3 betyr det å være uredd i formidlingen, ha en åpen og inkluderende tone og være tydelig som avsender.
Remix-konseptet
Ideen for identiteten er basert på konseptet REMIX. Alle grunnformene i identiteten består av formene i NRK-logoen, og kombinasjonen av disse, danner NRK P3s verktøykasse. Det er et visuelt språk som skal skape et tydelig, ungt og levende uttrykk på tvers av alle plattformer. Foruten en sterk logoform, er verktøykassen utvidet med en variasjon av lekne ikoner og grafiske elementer. Dette gir stor variasjon for branding på mange flater. I tillegg har NRK P3 sin egen typografi; P3 REMIX, som kommer i tre snitt.
Profilsystemet
Verktøykassen består av sterke elementer som kombinert lager et distinkt uttrykk.
Logo
NRK P3´s hovedlogo er svarte bokstaver på gul firkant og skal i hovedsak foretrekkes. I tillegg fins en horisontal versjon som kan brukes i spesielle tilfeller der det er lite plass, feks i en meny. Alle versjonene fins også i sort/hvitt.
Regler for plassering
Sørg for å ha mye luft rundt logoen, slik at logoen kan stå ut på en klar og tydelig måte. Pass også på at logoen ikke blir for liten slik at den ikke er lesbar.
Dette er ikke lov:)
Logoen er det viktigste profilelementet. Vær nøye med å forvalte logoen på riktig måte.
NRK P3s subbrands
NRK P3s sub-brands plasseres til høyre eller under hovedlogoen. De er tilpasset plass og format for de forskjellige plattformene, og skal skrives i store bokstaver med kerning 50. Unntak er hashtag og brukernavn med alfakrøll som feks @nrkp3nyheter, som skrives med små bokstaver.
Farge
NRK P3-gul
En energisk farge som gir et friskt og modig uttrykk.
NRK P3s farge er tydelig og energisk. Sørg for at du alltid bruker de riktige fargekodene når du jobber mot trykk og digitale flater. Denne fargen er den eneste som kan brukes på NRK P3 logoen.
- Ikke lag gradienter til andre farger
- Logoen skal alltid ha 100 % metning!
PMS PANT.YELLOW
CMYK 0/5/100/0
RGB: 255/225/0
HEX: #FFE100
Totemer
Totemene er karakterlignende grafiske komposisjoner som gir identitet uten å måtte bruke kun logo. De kan uttrykke en følelse eller en karakter, eller brukes abstrakt i et mønster eller som en wipe i en video. Som resten av det grafiske uttrykket, består totemene av remixede elementer fra den originale NRK-logoen, bygd opp etter et sentrisk prinsipp. Totemformene er flate former. Ikke bruke gradienter, mønster eller fyll dem med bilder.
Emojis
Emojiene er bygd på samme prinsipp som totemene, men er enklere og mindre abstrakt. Et egendesignet, lekent emojosett gir masse identitet på feks sosiale medier der andre designgrep er overflødig.
Grafiske elementer
Disse grafiske formene kan brukes der man trenger å utheve overskrift, lage et kapittel eller som identer. Ikke bruke gradienter, mønster eller fyll formene med bilde. Ikke bruk effekter eller dropshadow.
Grafiske mønster
Identiteten har en rekke grafiske mønster som er bygd opp etter remix-konseptet. De kan feks brukes i bakgrunner eller animert som wipe i video.
Tilleggs-ikoner
For skilting eller annet praktisk bruk kan man bruke disse ikonene.
Typografi
Typografi er en stor del av identitetens personlighet, og et viktig grep for å fremstå konsekvent på alle NRK P3s plattformer. NRK P3 har sin egen unike signaturfont: P3 Remix. I tillegg brukes NRKs konsernfont LFT Etica. Begge fonter er utviklet av TypeTogether.
P3 Remix-fonten
P3 Remix er bygd på det originale remix-konseptet, og er ment som en markant signaturfont. Fonten passer for korte ord og meldinger, og kan gjerne brukes som en visuell effekt heller enn i store tekstmengder. Ved riktig bruk vil den vil gi masse P3-identitet på skjerm, plakater, skilting og merchandise. Fonten fins i tre snitt: Regular, Outline og Thin. Regular er foretrukket som hovedfont, mens Outline og Thin brukes for variasjon eller i tilfeller Regular blir for tung.
LFT Etica
LFT Etica resides aesthetically somewhere between a grotesque and a humanist sans serif, resulting from a design of soft strokes with open counters and terminals. LFT Etica successfully combines forcefulness and delicacy, wrapping both with sober charm. With its wide current range of 40 styles and many OpenType features LFT Etica is equipped for complex, professional typography on print and has been especially optimised for today’s varied screen uses. — Designed by Leftloft, Milan, published by TypeTogether.
Scene backdrop / banner
Verktøykassen gir mange muligheter for varierte uttrykk for bannere, backdrops og fysiske objekter. Logoen skal alltid være med i en eller annen variant. NRK P3 s identitet skal alltid stå frem klart og tydelig når de står sammen med andre merkevarer.
Studio backdrop
Elementene i verktøykassen kan settes sammen på mange måter for å skape et rikt univers.
VIP-vegg
Eksempler på hvordan en VIP-vegg kan se ut.
VIP-område
NRK P3 skal være synlig på eventer.
Lysboks
Podkast
Sosiale medier
NRK P3 skal merke alt eget innhold som vises på 3. parts plattformer som Facebook, Youtube, Instagram mm. Logoen er designet for å synes i små formater som et profilbilde, og elementene i verktøykassen som font, farge, emojis og wiper brukes for å gi identitet utover logomerking. NRK P3 skal eie innholdet!
App-symbol
Grid
Hovedprinsippet i oppbyggingen grid og grafikk er sentrisk. Totemene er bygd etter det sentriske prinsippet, og dette er videreført i plasseringen av logo og tekstmaler der det passer.
Subbrand
Alt innhold som publiseres skal merkes med NRK P3-logo. Alle videoer skal ha sort NRK P3 logo i høyre hjørne, og skal avsluttes med en animert logo. Animert logo fins i mange varianter. Logo i hjørnet skal taes ut når sluttlogoen kommer inn; det skal ikke stå dobbel logo.
NRK P3s subbrands skrives under sluttlogoen i LFT Etica Regular.
Forklaringsteksten
Forklaringsteksten er fortellerstemmen i videoen. Forklaringsteksten skrives på hvite slabs som er midtstilte eller venstrestilte etter hva som passer best. Venstrestilt er tilpasset 16:9-formatet, mens midtstilt ser bedre ut i 1:1. Teksten skal alltid skrives i LFT Etica Regular med små bokstaver. Sted- og navnesuper skrives også i henholdsvis sorte og hvite slabs.
Plakat
Tekstplakater brukes for kort info som skal trekkes litt ut fra den vanlige forklaringsteksten. De kan brukes til å skape skiller i historien. Teksten skrives i sort i LFT Etica Regular i små bokstaver.
Fritekst
Fritekst skiller seg fra tekstplakat ved at den helst skal være uformell og muntlig. Her er det lov å leke seg, og det kan du gjøre med hvit, gul eller sort tekst. Fritekst skrives i LFT Etica Medium.
Remix
Remix-fonten gir masse P3- identitet og brukes for å skape en effekt, en overskrift eller et skille i videoen. Den passer bra for eventnavn, artist eller utrop, og står best som ett eller to ord.
Totems og emojis
Animerte totems og emojis brukes for å forsterke innholdet i videoen og tilfører visuell identitet i tillegg til font og logo.
Grafiske mønster
Animerte grafiske mønster brukes som wipes eller pauser i videoen.
Wipes
Gule geometriske wipes fungerer bra som kjappe avbrekk i videoen.
Merch
NRK P3 tror på å lage få produkter med god kvalitet som merchendise. Publikum skal føle at de får noe eksklusivt og kult, og som man gjerne vil gå med for å assosieres til NRK P3. Den rikholdige verktøykassen oppfordrer til å tenke lekent og smart rundt profilering. NRK P3 skal ha en bevissthet til at produktene er bærekraftige og produsert under skikkelige forhold.