NRK Super

Generelt

Snakk gjerne med NRK Super på Facebook

Hvorfor dubber vi programmer?
  • De fleste barn under 9 år strever med å lese tekst fort nok til at de forstår innholdet. Det betyr at hvis vi sender serier på originalspråk for de yngste barna så vil flere oppleve problemer med å følge med på innholdet.
  • Barn fortjener fullverdige, altoppslukende medieopplevelser på lik linje med voksne.
  • Hvis vi tilbyr barna innhold de ikke forstår eller ikke synes er spennende, velger de oss bort.
Hva sendes som julekalender?

2021: Kristiania Magiske Tivoli Theater (Ny)
2020: Stjernestøv
2019: Snøfall, Tidsreisen, Jakten på tidskrystallen og Pakten
2018: Julekongen, Jakten på tidskrystallen og Pakten

Oversikt over julekalendere som er sendt på NRK fra 1990 og fram til i dag: Klikk her
I oversikten finnes det også lenker til julekalendere som finnes på NRK TV.
OBS: Noen er kun tilgjengelig i desember.

Sendes hørespillet Snøsøsteren i år?

Serien er publisert i NRK Radio og du finner den her https://radio.nrk.no/serie/snoesoesteren/

Delta i programmer

Hvordan tipser jeg NRK Supernytt?

Har du oppdaget noe eller gjort noe som du tenker kan være interessant for NRK Supernytt? Send det til oss: supernytt@nrk.no.

Hvor kan jeg sende inn bursdagshilsen?

Du kan sende bursdagshilsen til barnet ditt her: Innsending av Dagens bursdagsbarn

Lyst til å komme på audition/delta i våre produksjoner?

Av og til søker vi etter deltagere til NRK-produksjoner, og da annonserer vi det på nrk.no/delta eller nrksuper.no/delta. Informasjon om auditions for barn annonseres også på nrksuper.no/delta

Som oftest er det eksterne produsenter som lager dramaserier for NRK, og de ordner selv med alt av casting og statister. Ofte søker de blant skuespillerne som er registrert hos Skuespillerforbundet, i alle fall når det gjelder voksne skuespillere. De bruker også casting-byråer som har spesialisert seg i å finne talenter. Kanskje er det en idé å sende inn en søknad til disse?

Vi anbefaler for øvrig å følge med på denne (eksterne) siden: aktivioslo.no/auditions

BlimE-dansen 2021
  • BlimE-dagen var fredag 19. november
  • Årets sang og dans i 2021: Trykk her (Sangen heter «Dynamitt»)
  • Tegnspråkversjon i 2021: Tykk her

Hvordan melder jeg meg på MGPjr?
  • I det tidsrommet påmelding til audition er åpen vil du finne informasjon på NRK Super.
Blir det danseaudition for MGPjr?

Hvis det blir aktuelt med en danseaudition vil informasjon legges ut på nrksuper.no/audition

App/nett/TV

Hvilke enheter støtter NRK Super?
PlattformVersjonNRK-Super-versjon
iOS iOS 10+ App Store
Android Android 5.1+ Google Play
Samsung (Tizen) 2015-2019 1.8.023
LG (webOS) 2015-2021 1.8.023
Playstation 4 1.8.023
AppleTV HD (AppleTV) tvOS 13 App Store
AppleTV 4K tvOS 13 App Store
Telenor 5743CDX (T-We) 1.8.026
Telenor 3770 (T-we) 1.8.026
Altibox Huawei Q22 1.8.024
AirPlay
Chromecast Chrome på PC og Mac, NRK Super-app på mobil/nettbrett
Google Chrome 49+
Opera 70+
Safari 11+
Firefox 53+
Edge 12+
Samsung (Tizen) Hvis du ikke finner NRK TV applikasjonen i app butikken, prøv:
1) Trykk på Smart Hub-knappen på fjernkontrollen
2) Når Smart Hub er lastet, trykk på fjernkontrollen », 2, 8, 9, « (spol fremover, 2, 8, 9, spol tilbake).
3) Under Internett-tjenesteplassering velger du landet du ønsker å bruke.
4) Når du har valgt landet du ønsker å bruke, trykker du på Neste
5) Klikk på Godta for å godta vilkårene for bruk
6) Når du har godtatt vilkårene, må Smart Hub starte på nytt.
7) Når Smart Hub har startet på nytt, kan du installere apper fra det nye landet/regionen.
AirPlay AirPlay er Apples løsning for å sende video fra en iPhone eller iPad til en større skjerm. Med AirPlay kan du bruke NRK Super-appen på mobilen eller nettbrettet, og sende innholdet til en Apple TV for å vises på en større skjerm.
Hvordan setter jeg på alderskontroll?
  • Funksjonen «alderskontroll» gjør det mulig å blokkere avspilling av programmer
  • Funksjonen gjelder kun for opptak og ikke direkte.
  • Alderskontrollen må aktiveres på hver enkelt enhet og for hver enkelt nettleser og app.
  1. Bruker du nettleser eller app på mobil/nettbrett?
  1. Åpne appen NRK Super
  2. Trykk på profilbildet. Du må ha en profil for å kunne bruke denne funksjonen. Har du ikke det, gå til hvordan opprette brukerprofil i NRK Super-appen
  3. Trykk på tannhjulet (innstillinger)
  4. Velg den profilen du sette alderskontroll på
  5. Tykk på Aldersgrense
  6. Velg ønsket aldersgrense
  7. Nå kan du naviger deg tilbake. Ditt valg lagres automatisk.
  1. På nrksuper.no finnes det ikke alderskontroll, men på tv.nrk.no gjør det det:
  1. Gå til tv.nrk.no
  2. Scroll deg til bunn av siden
  3. Trykk på hengelåsen
  4. Velg aldersgrense og lage et passord
  • Når alderskontroll er aktivert, må du taste inn et passord for å kunne se programmer med aldergrense over valgt aldersgrense. Denne funksjonen gjelder kun for NRK TV, og virker ikke på direkte-kanalene
  • For å deaktivere alderskontrollen må du skrive inn ditt valgte passord.
Hvor finner jeg Barne-TV i NRK Super?
  1. Bruker du nettleser eller app?
  1. Åpne appen NRK Super
  2. Trykk på søkeikonet
  3. Skriv «Hele sendinger»
  4. Velg «Barne-TV hele sendinger»

De ligger i syv dager før de blir byttet ut med nyeste sending.

  1. Du finner hele sendinger her: https://tv.nrksuper.no/serie/barne-tv-hele-sendinger

De ligger i syv dager før de blir byttet ut med nyeste sending.

Hvordan se NRK Super på mobil og nettbrett?
  • Du kan laste ned appen NRK Super eller gå til nrksuper.no
  • NRK TV har egen app
  1. Android: Last ned NRK Super fra Play-butikken (Google play)
  2. iPhone eller iPad: Last ned NRK Super fra App Store
Kan jeg begrense mengden data som NRK Super-appen bruker?

Videokvaliteten, og dermed mengden med data, som NRK Super-appen bruker settes automatisk etter kapasiteten på din nettverksforbindelse og hvilken kvalitet som din enhet klarer å håndtere.

For å begrense mengden data som appen bruker:

  1. Åpne NRK Super-appen
  2. Trykk på din profil
  3. Hvis du ikke har lagd deg en profil i NRK Super-appen, så må du gjøre det for å kunne bruke funksjonen
  4. Trykk på tannhjul (innstillinger)
  5. Velg videokvalitet:
    • Automatisk (Anbefalt)
    • Høyeste (1 GB ≈ 40 minutter)
    • Laveste (1 GB ≈ 2 timer)
  6. Nå kan du navigere deg tilbake. Ditt valg lagres automatisk
  7. Merk: Hvis du benytter mobildata, sjekk kostnadene forbundet med ditt abonnement.
Jeg får opp en video hvor de sier at NRK Super-appen må oppdateres. Hva gjør jeg?

Edre telefoner og nettbrett bruker utgått teknologi som vi dessverre ikke lenger kan støtte. Løsningen er å oppdatere NRK Super-appen. Har du iPhone/iPad eller Android?

  1. Åpne appen Play Store / Play Butikk
  2. Søk etter NRK Super
  3. Trykk på Oppdater

Du kan også sette på automatisk oppdatering ved å trykke på og velge Slå på auto-oppdatering

Hvilket operativsystem har den? iOS 7, 8 eller 9, eller iOS 10,3 eller nyere?

  1. Åpne appen App Store
  2. Søk etter NRK Super
  3. Trykk på Oppdater

Da må du oppdatere operativsystemet:

  1. Gå til innstillinger på din iPhone/iPad. Velg Generelt -> Oppdateringer -> Oppdater til nyeste versjon
  2. Gå til App Store
  3. Søk etter NRK Super
  4. Trykk på Oppdater

På eldre enheter er det dessverre ikke alltid det er mulig å oppdatere operativsystemet. Hvis dette gjelder deg, så anbefaler vi å bruke nettsiden nrksuper.no

Er NRK Super tilgjengelig på Android TV?

Nei, dessverre. Om du vil NRK Supers innhold på Android TV, må du gjøre det via appen NRK TV.

Hvor finner jeg Svar-o-meter-appen?
Hvor finner jeg Fantorangen-appen?

Innlogging

Hvilken fordel får jeg ved å logge inn?
  • Vi løfter frem det innholdet som er best egnet for barnets alder, slik at appen blir mindre barnslig for de eldste, mindre skummel for de yngste og mer relevant for den enkelte.
  • Vi hjelper til med å holde styr på hvilke programmer som er påbegynt og sett – på tvers av dingser.
  • Du som foresatt får bedre kontroll ved at fødselsdato og alderskontroll ligger beskyttet bak passord.

Hvorfor må jeg taste passord når jeg skal endre noe i innstillinger?

NRK Super er i utgangspunktet barnas app, som de skal kunne styre selv. Men det er du som bestemmer over informasjonen som er oppgitt på din og barnets profil, derfor har vi beskyttet profilinformasjonen bak passord.

Jeg har glemt passordet og får ikke logget ut

Har du tilgang til e-postadressen du har opprettet profilen med?

  1. Ja! / Nei, dessverre
  1. Da kan du velge Glemt passord? under feltet hvor du skal fylle inn passord. Da får du hjelp via e-post.
  1. Da kan du laste ned en annen NRK-app, f.eks. NRK TV eller NRK Radio
  2. Når du åpner den, vil du automatisk bli inn i appen
  3. Da kan du gå til min side, velge innstillinger og logg ut. Du trenger ikke passord når du logger ut fra en voksen-app.

Hvorfor må jeg oppgi fødselsdato?

NRK Super har en veldig bred målgruppe og dermed tilsvarende bredt tilbud av innhold. Vi ber om fødselsdato for å kunne løfte frem innhold som er best egnet for barnet. Det er for eksempel stor forskjell på 1,5-åring og en 2-åring. Samtidig er vi veldig klar over at barn i samme alder kan være svært ulike både i interesser og modenhet.

Fødselsdatoen brukes også til å feire barnet når det fyller år.

Når barnet fyller 13 år vil det få mulighet til å ha en ekte NRK-profil, slik at det selv kan administrere sin profil.

Hvordan fungerer alderskontroll i NRK Super med innlogging?

Alle NRK Supers programmer ligger tilgjengelig via søk. Du kan begrense hva som spilles av ved å aktivere alderskontroll. Da vil ikke programmer med aldersgrensen du setter eller høyere kunne spilles av. Aldersgrensen kan du endre på innlogging.nrk.no eller via innstillinger i appen.

Vær obs på at aldersgrensene settes ut fra hvilken grad et program anses som skadelig – ikke etter egnethet.

Mitt barn er over 13 år, kan det fortsatt bruke NRK Super-appen?

Ja! Enn så lenge tilpasser vi appen opp til 12 år, men det er ingenting i veien for at eldre barn benytter den likevel.

Hva skjer når barnet blir 13 år? 

Da kan barnet få sin egen selvstendige NRK-profil.

Hvorfor må barneprofilen knyttes til en NRK-profil?

Barn under 13 år kan ikke ta stilling til spørsmål om personvern, det må foresatte gjøre.

Hvorfor må jeg lage barneprofil når vi hadde profil i appen fra før? 

Barneprofilene du tidligere kunne lage i NRK Super-appen, var kun lagret i appen på den dingsen du opprettet dem på. Siden de nye barneprofilene er knyttet til en NRK-profil, kan barna nå bruke barneprofilen på flere nettbrett og telefoner. Da kan vi hjelpe barna med å huske programmer de har sett og hvor langt de er kommet. I fremtiden vil dette også gjelde TV-skjermen. Med de nye profilene vil vi også løfte frem det innholdet som er best egnet barnets aldersgruppe.

Hvordan fungerer «Mitt innhold» i NRK Super?

I «Mitt innhold» finner barna igjen serier og programmer de har begynt å se. Når en serie vil dukke opp i lista er avhengig av episodenes lengde. Når episodene er korte, må en hel ses, er de lenger, så er halve episoden tilstrekkelig.

Jeg ønsker ikke å logge inn meg eller barnet mitt – hva gjør jeg da?

Det går helt fint! Du kan bruke appen uten å være innlogget, men barnet vil ikke få alderstilpasset innhold. Vi husker heller ikke hvilke serier barnet har sett, så dette må du eller barnet søke opp selv.

Jeg er lærer og bruker NRK Super-appen, skal jeg logge meg inn?

Du kan fint bruke appen uten å logge inn. Videoen med Fantorangen og Victor vises åtte ganger, deretter sporadisk.

Elevene mine bruker NRK Super-appen på skolens nettbrett, kan de logge inn?

Ja, men de trenger hjelp av en foresatt, da det er de som må samtykke til vilkårene.

Feil

Hvor kan jeg melde om feil?
  1. Er det feil i appen eller nettsiden?
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
  3. Enhet:
    • Hva slags enhet (PC, Mac, mobil, nettbrett) benytter du?
    • Hva slags operativsystem er installert?
    • Hvilke nettlesere har du prøvd?
  4. Nettverk:
    • Kablet eller trådløst?
    • Hvilken internettleverandør benyttes?
    • Prøvd å koble til et annet nettverk?
    • Prøvd med en annen enhet på samme nettverk?
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
  3. Enhet:
    • Merke og modell?
    • Versjon av operativsystem?
    • Versjon av NRK Super appen?
    • Fungerer avspilling med NRK TV appen?
  4. Nettverk:
    • Hvilken teleoperatør/internett-leverandør benytter du?
    • Prøvd å koble til et annet nettverk?
    • Fungerer avspilling med en annen enhet på samme nettverk?
Hvorfor fungerer ikke spillene på nrksuper.no?

Spillsiden er dessverre ikke lenger tilgjengelig. Mange av spillene var ødelagte og det koster mange penger å reparere dem. Ved å ikke bruke penger på dette, kan vi lage nye spennende serier og flere sesonger av populære serier.

Hvorfor fungerer ikke NRK Super?

Er det nrksuper.no eller appen på mobil/nettbrett som ikke fungerer?

Av og til kan det oppstå feil med NRK Super appen på mobil/nettbrett. Vi anbefaler at du undersøker følgende:

  1. Sjekk:
    1. Er mobilen/nettbrettet oppdatert?
    2. Fungerer avspilling med en annen enhet på samme nettverk?
    3. Fungerer avspilling med NRK TV-appen?
  2. Prøv:
    1. Slå av og på mobilen/nettbrettet
    2. Slett appen og last den ned på nytt

Av og til kan det oppstå feil på nettsiden nrksuper.no. Vi anbefaler at du undersøker følgende:

  1. Sjekk:
    1. Er operativsystemet oppdatert?
    2. Har du seneste versjon av nettleseren?
  2. Prøv:
    1. Slett informasjonskapsler og midlertidige filer.
    2. Åpne nettsiden i en annen nettleser