Bilder og tekst i NRK TV

For at innholdet skal skinne, bli sett og bli valgt, må vi ha gode bilder og inspirerende innsalgstekster. I denne artikkelen finner du tips, krav og retningslinjer for både bilde- og tekstleveranser.


Bilder

Det skal leveres 3 typer bilder:

1) Key art

2) Stemningsbilde

3) Episodebilde


1) Key art

Key art er bildene som tilsvarer filmplakater eller forsiden av et DVD-cover. Vi bruker Key art på fronten i NRK TV, men disse bildene dukker også opp i søk, på kategorisider, seriesider og på tredjeparts plattformer. F.eks om du bruker universalsøk på Apple-enheter, vil det være Key art-bildene du får opp. De kan være for serier, for sesonger eller enkeltstående programmer.


2) Stemningsbilde

Stemningsbilde skal ha høy fotografisk kvalitet – som gir en utvidet forståelse (komplementær til keyart) av hvilken type serie det er, som er rolig i utrykket som er rolig i utrykket med fokuspunkt til høyre – slik at tekst kan stå over.


3) Episodebilde

Episodebilder skal leveres uten tekst/logo-lag. Unngå spoilers. Episodebildene er et navigasjonselement som skal gjøre det enkelt å finne tilbake til riktig episode. Det er viktig at episodebilde og episodetittel er samkjørt.

Spesifikasjoner

TypeForholdStørrelseFormatNotat
Bredde key art16:93840 × 2160pxPSD og JPGLogo/title treatment (TT) i separat lag, egen key art per sesong.
Høyde key art2:31280 × 1920pxPSD og JPGLogo/title treatment (TT) i separat lag.
Stemningsbilde16:91920 × 1080pxJPGEget stemningsbilde per sesong. Se guidelines for stemningsbilde.
Story key art9:163840 × 2160pxJPGFor Facebook/Instragram promo. Logo/title treatment (TT) i separat lag.

Utvidet leveranse for serier med flere episoder

TypeForholdStørrelseFormatNotat
Episodebilde uten logo/title treatment (TT)16:91920 × 1080pxJPGUnngå spoilers.
Episodebilde med logo/title treatment (TT) i separat lag*2:31920 × 1080pxPSD og JPGUnngå spoilers.
Stemningsbilde for episode 16:91920 × 1080pxJPGSe guidelines for stemningsbilde.
* Leveres for fakta- og dokumentarserier der det er stor tematisk variasjon i programmene

Hvor sende materiell?

Bildedesken NRK TV ved reuben.sletten@nrk.no og lisbeth.skovgaard.hansen@nrk.no


Innsalgstekster

Det skal leveres 3 typer innsalgstekster:
1) Seriebeskrivelse
2) Episodebeskrivelser
3) Episodetitler


1) Seriebeskrivelse

Her skal du selge inn serien din med 1-2 setninger som beskriver innholdet på en best mulig måte. Maks 150 tegn (inkludert mellomrom) 

På nåværende tidspunkt er seriebeskrivelsen den samme for alle sesonger i en serie i NRK TV. Dette skal endres på sikt, men nå må vi beskrive serier såpass generelt at det fungerer på tvers av sesonger.

Eksempler på seriebeskrivelse fiksjon:
Vinteren 1943, Norge er okkupert av nazistene. Elleve norske soldater risikerer livet i den kanskje viktigste aksjonen på norsk jord noensinne. Norsk dramaserie.

Eksempel på seriebeskrivelse dokumentar:
Hva skjer når du ringer 113? Vi følger apparatet som settes i gang og menneskene som tar vare på oss når vi har vår verste dag. Norsk dokumentarserie.

2) Innsalgstekst

Her beskriver du episoden – eller programmet – om det er enkeltstående. 

For episoder i en serie som utvikler seg, er dette ment som navigasjonselement som skal fortelle hva episoden handler om uten å avsløre noe. 

For enkeltstående program, gjelder det å beskrive innholdet på en god og interessevekkende måte. Også her er makslengden 150 tegn (inkludert mellomrom)



3) Episodetitler

Alt innhold med flere episoder trenger korte episodetitler.


Prosess for å sikre gode bilder og tekster

Uansett hvordan og hvilken vei brukeren kommer til innholdet, så vet vi at key art og innsalgstekster en uvurderlig mulighet til å fange blikket og skape interesse, enten folk vet hva de vil se eller ennå ikke har bestemt seg.

Både key art og tekst må fungere både på en liten mobil og på en enorm TV-skjerm.

Prosessen

Aller først – for både tekst og bildearbeid.

Se serien eller programmet, og tenk på at du skal kommunisere med tekst og bilder til noen som ikke kjenner dette fra før.  Beskriv innholdet som om du skulle fortelle til en venn. Vær konkret, bruk ord som vekker følelser og tenk over hva som er denne fortellingens premiss – og hva som kan være en bra situasjonsbeskrivelse?

  • Fortellingens premiss: penger. mørk. sjokkerende.
  • Situasjon: Oslos finansverden
  • Tekstlig eksempel fra «Exit»: De har penger, karriere og familie. De har alt. Men de kjeder seg. Mørk og sjokkerende serie fra Oslos finansverden.


Er hierakiet tydelig? Først den umiddelbare følelsen / reaksjonen, de den utvidede forståelsen gjennom detaljer som gir kontekst.


Eksempel fra «Exit»
Umiddelbar reaksjon: Forakt – for som har alt men velger å ikke leve et moralsk liv.

Følelsene kommuniseres i personene som er satt i et “fengsel” representert av bokstavene i tittel. Menneskene er rike, men fremstår likevel som sinte, triste, gale

Eksempel fra «Exit»
Utvidet forståelse: Interesse – for menneskene under overflaten. Menneskesjebner.

Menneskesjebne: Kvinnen som en undertrykt karakter i forholdet


Anbefalt lesning om følelser: https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Plutchik


Kommuniserer virkemidlene (typografi, farger, foto, illustrasjon) raskt det narrativ og den situasjon du har definert?


Eksempel fra «Exit»
Fortellingens premiss: penger. mørk. sjokkerende.
Situasjon: Oslos finansverden

penger: mennesker i dress
mørk og sjokkerende: utrykket i ansiktet til flere av personene
situasjon: skandinaviske mennesker. rosa: finansfargen

Er det noen virkemidler som kunne fremhvet fortellingens premiss sterkere, kanskje spesielt det sjokkerende aspektet? Kunne noen detaljer løftet frem situasjonen (Oslo)? Et landdskap av bygningene i Barcode i bakrunnen av de mørke bokstavene?

Er stående og liggende format likt nok? Bygge identitet. Farge.


Eksempel fra «Exit»

Stående og liggende key art er for ulik.
Den ene bruker navnet til serien som hierarkisk sterkeste grep, den andre rosafargen.

Fargene er for ulike.
I tjenesten vil da bakgrunnsfargen på forsiden hvis høydeformaetet er brukt gi en annen bakgrunnsfarge enn bakgrunnfargen på seriesiden, og dermed skape en usikkerhet hos bruker om man klikket på korrekt program.

Kanskje kunne rosafargen vært sterkere, tydeligere og mer indentitetsskapende (som den stående versjonen av keyarten for serien)?

Line fikser maten keyart er et godt eksempel på keyart som er gjenkjennbar i begge formater – og får en bakgrunnsfarge som bygger opp under identiteten til serien.


Er det samspill mellom vignett og keyart?

Det skal være lik logo i vignett og i keyart for å bygge gjenkjennbarhet på tvers av promotering i 3. part, promotering på tv.nrk.no og i selve innholdet.

Exit: Logo i vignett og keyart er ulik.

Vikingane: Et godt eksempel på samme logo i vignett og keyart: samme form men ulik brukt.


Fungerer de i små størrelser?

Bilder i NRK TV vises oftest i små størrelser. Over halvparten av brukerne besøker oss på mobil, og selv brukere med store skjermer vil ofte se små «thumbnails» i grensesnittet. Da er det viktig å ha bilder som er enkle og tydelige nok til å være effektive i små størrelser. Unngå for mange personer, elementer og detaljer i ett bilde.

I stående format vil a) logo bli svært liten og b) tekster i bildet uleselig.


Hvordan fungerer designet i layout kombinert med stemningsbilde og farger i tjenesten? Forside, serieside, epsisodebilde.

Stemningsbildet gir en følelse av hvilken type serie, samt utfyller og si noe mer

Kontrasten til keyart er god

Fargene og kontrastene i stemningsbildet står bra til bakgrunnsfargen (automatisk generert som en gjennomsnittsfarge fra keyart*)

Episodebildene har ikke tekst eller logo på toppen av bilde, og røper ikke for mye av handlingen – men fungerer som et navigasjonselement som gir brukeren en påminnelse om hovedhandlingen i episoden

* Prøv fargegeneratoren selv her:
https://fargerik-preprod-psapi.nrk.no/upload/

PS: Medium-fargen er den som brukes som bakgrunnsbilde


Tar keyart høyde for områder tjenesten bruker til etiketter for å signalisere direktesending, nytt innhold eller fremdriftslinje?