Vi har definert en kort melodi på tre toner til å identifisere NRK. Tre toner for tre bokstaver – disse gir publikum rask gjenkjennelse.
Melodien kan spilles sammen med logografikk, eller alene. Dette skaper en distinkt, gjenkjennbar lyd av NRK, på tvers av våre plattformer.
Melodien identifiserer NRK som ren lyd, uten å si bokstavene N-R-K.
For at gjenkjennelsen skal være tydelig for publikum må identiteten henge sammen på tvers av møtepunkter.
NRKs melodi vil dermed være felles for blant annet våre podkaster, nyhetsprogrammer, og digitale produkter. Lydsignaturen vil ikke være lik overalt. Melodien vil være et identifiserende element på tvers av lydsignaturer som vil tilpasses det øvrige innholdet.
Kreativ ramme
Musikk forteller historier og formidler identitet. Det trengs litt mer enn tre toner for å være lyden av NRK. Lyden må gjenspeile NRKs designfilosofi – distinkt, levende og empatisk – og NRKs narrative designkonsept: Møtepunktet som aktiverer.
Noe av musikkens styrke er at den kan romme kultur, følelser og forventing. Vi ønsker å innlemme identiteten i mange ulike typer programinnhold og vi ønsker at lyden skal kunne varieres over tid og tilpasses nye kulturutrykk. Vi designer identitetsmusikk for å inkludere og fortelle vår historie på mange måter.
Vi har definert en melodi som starter med et kvintsprang, og så går ned en stor ters.
Vi kan variere noe i tonelengde i tillegg til faktorer som instrumenter, toneart, tempo, takt eller akkorder.
Dette gir rom for å variere utrykket og tilpasse til grafikk. Ved å holde noen elementer åpne for kreativitet kan vi bevege oss fra stor orkesterlyd med lange toner, til forskjellige genre, til små lyd-drypp.
NRKs hovedprofil lyd er komponert og utarbeidet i samarbeid med Zeligsound.com. Komponister og arrangører som inkluderer Zeligs verk må avtale rettigheter og vederlagsfordeling med dem.