← NRK Designprogram

NRKs hovedidentitet

Gjennom design formidler vi NRKs identitet til publikum. Den forteller hvem vi er og gjør oss lett gjenkjennelige. NRKs design preger alle våre møter med publikum både i bilde og lyd, og gjennom utformingen av tjenestene våre. Den lar oss prioritere, fasiliteter og inkludere, og nå frem til hele vårt publikum. Slik forteller designen hva vi står for, og hvem vi er til for.

Dette er en innføring i NRKs grafiske profil. Her vises eksempler og regler for hvordan du på best måte opprettholder NRK som en tydelig merkevare.

Visjoner og verdier

For å bygge og vedlikeholde den visuelle profilen, er det utviklet et sett med signaler og byggesteiner som er konstante – som stadig repeteres i alle sammenhenger. Vi kaller dem visuelle grunnelementer. Grunnelementenes hensikt i forhold til identitetsskapingen og måten de skal brukes på, beskrives i denne delen av designprogrammet.

NRKs verdier og visjon

Sirkelen

Hvorfor sirkel? Sirkelen er en del av NRKs grafiske profil. Fra prikken i r’en, midtpunktet i navntrekket, til et bindende grafisk element i vignetter og andre merkevarebyggende flater.

En unik sirkel
For å gjøre sirkelen særegen, er det utviklet en unik sirkel for NRK. Konstruksjonen er basert på NRKs tre verdier; åpen, modig og troverdig. Disse linjene skal alltid krysses i sirkelen.

Konstruksjon av sirkelen
I og med at NRK i stor grad handler om levende bilder gir det nye designet assosiasjoner til tv-grafikk og flater i bevegelse. Vi ønsker å ha en profil som utvikler seg i takt med tiden. Akkurat som NRK. Derfor er det lagt opp til et system for enkelt å utvikle nye unike NRKsirkler.

Bilde av 3 designeksempel på NRK-sirkler

Eksempler på NRK-sirkler konstruert på samme prinsipp.

Bilde av konstruksjon av elementet sirkel
  1. Ta utgangspunkt i en sirkel i en profilfarge.
  2. Del den opp med tre streker. De skal danne en trekant innenfor sirkelen.
  3. Trekanten skal ha 100% av fargen, ingen gradering. De andre flatene skal ha gradering fra valgt farge til hvitt som ønskelig.
  4. Voila!
o, beskrivelse av luft, og hva en kan og ikke kan gjøre.
Bilde av plassering av logo på trykksaker
  • NRK-logoen vil alltid være hovedelementet i vår grafiske profil. Den skal kun brukes i sort eller hvitt.
  • Hovedplassering av logoen er nederst i høyre hjørnet av formatet som en troverdig avsender og et punktum.
  • Sekundærplassering er sentrert logo der formatet tilsier det. Dette er fortrinnsvis til bruk på forsider o.l. hvor hoveduttrykket er sentrert.
  • Logoen har et sikkerhetsområde på minimum høyden av logoen (x) på alle kanter. Unngå bruk av grafikk bak logoen.
  • Minimumstørrelse på logo er 13 mm i bredden.
  • Logoens proporsjoner og avstanden mellom formene skal ikke varieres.
  • Effekter som drop-shadow skal unngås. NRK logoen skal fremstå klar og tydelig.
  • Logoen skal ikke brukes inne i setninger.

Fargepalett

Hovedfarge

Vi har fokusert på å skape en fargepalett med en rik helhet og særegent uttrykk. Det er viktig at fargene harmonerer godt med hverandre men samtidig har god kontrast.

Himmel
PMS 2985
CMYK: 80/0/0/0
RGB: 0/184/241
HEX: #00B9F2
Aubergine
PMS 2627
CMYK: 91/100/0/49
RGB: 38/8/89
HEX: #260859

Blå
NRK har i lang tid vært forbundet med blått. Derfor er blå fortsatt en viktig del av profilen, men den er justert til en friskere himmelblå som også fremstår mer moderne. Dette er en farge som er svært trykkvennlig.

Lilla
I og med at vi har flere sterke farger i paletten gjør denne seg godt som kontrastfarge. Den får de andre fargene til å smelle ekstra, samt at den er særegen nok til å være profilbærende.

Sekundærfarger

Aqua
PMS 7711
CMYK: 100/0/40/0
RGB: 0/169/172
HEX: #00AAAD
Marine
PMS 3025
CMYK: 100/50/0/50
RGB: 0/64/113
HEX: #004071

Turkis
Et supplement til blå. For å ha mer å spille på har vi tilsatt denne varmere blå-grønnfargen som er energisk, livilig og står i god kontrast til bl.a. lilla og marine.

Marine
En dypere og varmere blå og alternativ til lilla.

Granit
PMS WARM GREY 1
CMYK: 0/0/5/10
RGB: 228/224/217
HEX: #E4E0d9
Skifter
PMS WARM GREY 9
CMYK: 15/20/22/45
RGB: 133/125/120
HEX: #857D78

Lys – og mørk beige
Solide støttefarger som brukes mye til bakgrunner eller som hovedfarger om det ønskes et mer dempet uttrykk.

Signalfarger

Bringebær
PMS RHODAMINE RED
CMYK: 0/100/9/0
RGB: 236/0/128
HEX: #EC0080
Eple
PMS 367
CMYK: 40/0/100/0
RGB: 165/205/57
HEX: #A5CD39

Rosa
Bringebær er signalfargen i paletten. Skal ikke brukes på rene flater, men fremheve viktige elementer. Husk moderasjon!

Lys grønn
En frisk kontrastfarge med mye punch. Kan brukes som alternativ til bringebær.

Smørblomst
PMS 114
CMYK: 0/15/95/0
RGB: 255/212/26
HEX: #FFD41A

Gul
En frisk kontrastfarge. Kan brukes som alternativ til bringebær og eple.

Fargeforhold

Typografi

NRKs profilfont er LFT Etica. LFT Etica er en velutviklet font med stort rom for variasjon (12 snitt + 4 snitt i en display-versjon) samtidig som den er moderne, lesbar og troverdig. Den har samiske tegn og er tilgjengelig på web via f.eks. TypeKit.

LFT Etica Display er til bruk i headinger over 18 pt. Den består av en tynn og en tykk versjon (pluss kursiver), som skaper god kontrast til hverandre. Til standard brødtekst anbefales LFT Etica Book størrelse 10 punkt med 13 punkt linjeavstand.

Bilde av NRKs typografi LFT Etica

Eksempel

Bilde av typografieksempel

NRKs merkehierarki

Nivå 2-­‐5 : Redaksjonelle merker, med sterk visuell tilknytning til NRKs hovedmerke.

Produktene har egne logoer, men er overordnet sterkt merket som et NRK produkt. NRK er fremdeles den primære avsenderen, men visuelt med en mer støttet versjon av hovedmerket. Grad av visuell frihet tillpasses det enkelte produkts målgrupper og ønsket posisjon, men må alltid bygge på en eller flere av hovedmerkets verdier.

Forvaltning og everlevelse av merkehierarkiet er et pågående og løpende opprydningsarbeid med det visuelle utrykket til NRK.

NRKs Merkehierarki

Layout/grid

Får å få mer særegenhet og kant i det grafiske utrrykket utover sirkelen har vi valgt å videreføre linjebruken og fargegraderingene i layout. Sirkelen brukes også som bærende element og som placeholder for tekst, men dette er kun på flater med lite annen informasjon/grafikk. Eksempelvis forsider på trykksaker og baksider på visittkort.

Eksempel

Bilde av eksempel på grid og layout

Demo

1. Bakgrunn
Primært rolig bakgrunnsfarge (hvit/lys warm grey) eller mer profilbærende farger som lilla.

Bilde avEksempel på layout 1

2. Logoplassering og grafisk element
Sirkelen skal enten være sentrert eller utfallende. Logoen skal primært plasseres nederst til høyre, men sentreres der formatet og uttrykket tilsier det. Særtilfeller med logo øverst til venstre finnes og (ref. konvolutt, brevark osv.).

Bilde avEksempel på layout 2

3. Tekstplassering etc.
Sirkelen kan være en placeholder for tekst eller gi retningslinjer for layout. Hovedtypografi for headinger er LFT Etica Display. Stor størrelse, liten skytning (linjeavstand). Eks.: 20 pt. tekst/ 16 pt. linjeavstand Lysglimt/skygge ut av sirkelen gir dybde og dynamikk i flaten. Graderingen skal være fra sort (hvitt på mørkebakgrunner) til samme farge som bagrunnen.

Bilde avEksempel på layout 3

4. Grafisk flate
De tre linjene kan brukes som retningslinjer i layout til f.eks. billed- og tekstbokser.

Her skal ikke sirkel brukes.

Bilde avEksempel på layout 4

Her er det viktig å ikke gå «bananas». Linjebruken er til for å gi liv og variasjon i flaten. Bruk signalfarger (rosa og eple-grønn) med omhu!

Bilde avEksempel på layout5

Eksempler

Eksempler – postale elementer

Bilde av postale eksempel

Eksempler – web + kringkastingsorkesteret

Bilde av websider

Eksempler – årsrapport

Bilde av årsraporteksempel 1
Bilde av årsraporteksempel 2

Flere eksempler

Bilde av diverse eksempel på bruk av profilen

Eksempler – layout

Bilde av flere eksempel på layout-

Eksempler – layout/grid

Eksempel på to forskjellige A6-maler. LFT Etica Book 10 pt på 13 pt linjeavstand anbefales til brødtekst. LFT Etica Display anbefales til headinger over 18 pt.

Bilde av Layout/grid- eksempler 1

Lys/skyggegraderingene er et viktig grafisk element i den nye profilen. Det kan brukes i layout for å skape liv i flaten. Husk å varier! Om det skal lages en lengre brosjyre/katalog anbefales det å lage to til tre forkjellige maler (som vist her) man veksler mellom. Det vil hindre et statisk oppsett og lage liv i publikasjonen. Igjen; husk å varier mellom sider med og uten skråvinklene.

Bilde av Layout/grid- eksempler 2