NRK Nyheter er en av NRKs viktigste merkevarer og skal bygge en sterk nyhetsposisjon for NRK. Det er derfor viktig at NRK Nyheter fremstår som en helhetlig og tydelig avsender på alle flater, medier og plattformer.
«Møtepunktet som aktiverer» er konseptet til NRKs hovedprofil. Dette konseptet handler om møtet mellom NRK og publikum.
For NRK Nyheter gjelder konseptet «Først – med hele bildet». Mens «møtepunktet som aktiverer» styrer bevegelsesmønsteret, er «Først – med hele bildet» retningsgivende for innholdet.
Grunnprinsipper
Logo- og merkesystem
NRK Nyheters logo inngår et merkesystem sammen med NRKs andre merkevarer og er tilgjengelig i flere varianter. Hvilken som brukes avhenger av flere faktorer.
Last ned NRK Nyheter logo her. Les mer om logobruk i NRK her.


Skrift og typografi
NRK Nyheter benytter seg av, som NRKs hovedprofil, skriftsnittet NRK Sans. Les mer om NRK Sans og typografi i NRK her.
I nyhetsprofilen brukes versjonen NRK Sans SemiCondensed på overskrifter og på funksjonell tekst der normal NRK Sans tar for mye plass. Eksempelvis i tekst i slabs i video- og onscreenmaler. Denne har seks vekter, fra Regular til Black, og installeres automatisk på alle NRK-maskiner med Adobe-programvare. NRK Sans (100) benyttes i ingresser, brødtekster, punktlister, sitater osv.




Farger
Primærpalett
Hovedfargen til NRK Nyheter er den rene blåfargen, Core Blue 600. Hovedpaletten består også av Core Blue 900 og Red 400. Rødfargen, Red 400, brukes hovedsaklig til direkte- og breakingmarkering ved store hendelser.
Core Blue 600
RGB 23/103/206 #1767CE |
Core Blue 900
RGB 10/35/67 #0A2343 |
Red 400 RGB 255/116/97 #FF7461 |
Sekundærpalett
NRK Nyheters fargepalett består av fire sekunderfarger. Disse er kontrastfarger som helst skal brukes i sammenheng eller i kontrast til hovedfargene.
Core Blue 300
RGB 139/181/235 #8BB5EB |
Cool Mint 200
RGB 133/228/237 #85E4ED |
Warm Orange 300
RGB 254/179/122 #FFB37A |
Purple 300
RGB 200/161/245 #C8A1F5 |
Kontrastkrav
For å sikre lesbarhet er det viktig at man tar hensyn til følgende:
- 50-200 validerer mot 900-950 for alle fargetoner (>7:1, AAA).
- 50-100 validerer mot 800 for alle fargetoner (>4.5:1, AA eller >7:1, AAA avhengig av farge).
- 300-400 validerer mot 900-950 for alle fargetoner (>4.5:1, AA eller >7:1, AAA avhengig av farge).
- Core Blue 600 validerer mot 50 for alle fargetoner, og mot Alt Blue 100 (>4.5:1, AA).
- For andre fargekombinasjoner vil fargekontrast variere, og man bør teste fargekontrast før tekstbruk.
Grid
Grid til onscreen er ganske enkel. Den består av rader på 10px med hovedlinjer per 20px. Radene er delt opp av kolonner på 40px som går inn fra høyre og venstre kant.
Tema- og navnsuper er lagt såpass høyt at den skal gå klar av underteksting på de fleste platformer.

Last ned grid i HD eller i 4k.
Bevegelsesmønster
Møtepunktet som aktiverer
«Møtepunktet som aktiverer» oppstår mellom to former. Effekten av møtepunktet fungerer er en aktivator/igangsetter av innholdet.
Eksempel:
Animasjon/bevegelsesmønster
Animasjonene bruker spisse ease-inn og ease-ut kurver:
- Ease-inn: rolig i starten og rask på slutten.
- Ease-ut: rask i starten og rolig på slutten.
For å ytterligere effektivisere bevegelsene benyttes jump-cuts. Dette innebærer at deler av animasjonen klippes bort i midtleddet for å skape en kortere og mer effektiv bevegelse.
Bruken av spisse easing-kurver skal gi en behagelig, men effektiv følelse. Jump-cuts tilfører en visuell «rytmikk» som kan brukes både i animasjon og som et klippegrep i nyhetssaker.
Overganger
Wipes/Break
Effektive overganger brukes for å navigere mellom saker i sendingene eller en inngang eller utgang fra et segment i sendingen.
Video på NRK.no og sosiale medier
Det er laget egne grafikkmaler for video på NRK.no, Instagram og Snapchat. Disse er tilgjengelig i et eget panel i Adobe Premiere. Redaksjonene som publiserer til Instagram og Snapchat har et sett med ekstra maler, og disse skal kun brukes på disse platformene.



Noen gode eksempler på videoer:
Keyart
De fleste nyhetsproduksjoner som har jevnlige behov for episodekeyart kan lage det selv i keyartgeneratoren.

Nye produksjoner skal melde inn behov til Visuelle historier på [email protected].