NRK skal stå tydelig som avsender av alle egenproduserte og bestilte produksjoner – uansett publiseringsform. Alt innhold som er produsert av, for, eller ved investering fra NRK, skal følge NRKs regler for merking:
1: NRKs logoanimasjon
Last ned
NRKs åpningsanimasjon →
- NRKs logoanimasjon skal stå på et levende bilde før vignett eller som del av i vignetten. Den skal stå i ca 5 sek inkludert innanimasjon. Det er viktig at logoanimasjonen er en del programinnholdet. Hvis den ligger på en recap eller sort bakgrunn, risikerer den å bli klippet bort ved salg til 3. part.
- NRKs logoanimasjon skal stå alene på bildet, uten annen tekst eller grafikk.
- Ikke skriv «NNN Filmproduksjon presenterer» – dette er ufravikelig når produksjonen publiseres i Norge.
- Eksterne produsenter kan skrive «Produsert av NNN Produksjonsselskap» i vanlig tekst fortrinnsvis etter tittelen. De kan ikke ha logo i fortekst.
- Eksterne produsenter kan ha animert logo eller plakat i sluttkrediteringen, før NRKs sluttanimasjon. Se Kreditering.
- NRK-logoen har fast størrelse og plassering nede i bildet
- NRK-logoen har en fast animasjon. Ingen annen animasjon er tillatt
- NRK-logen skal stå i ca 5 sek inkludert innanimasjon.
- NRK-logoen skal være 100% hvit uten effekter av noe slag (fargefyll, drop shadow etc.)
Last ned NRKs sluttanimasjon:
2025 / 2026 / 2027 / 2028
- NRK skal stå som avsender i slutten av alle egenproduserte og bestilte produksjoner
- NRK-logoen plasseres sist i etterteksten
- NRK-logoen har fast størrelse og plassering midt i bildet
- NRK-logoen har en fast animasjon. Ingen annen animasjon er tillatt
- NRK-logen skal stå i ca 5 sekunder
- NRK-logoen skal være 100% hvit uten effekter av noe slag (fargefyll, drop shadow etc.)





2: Kreditering

Kreditering er å navnefeste opphavspersoner, og gi seeren informasjon om hvem som er ansvarlig for produksjonen. Målgruppen for krediteringen er publikum, ikke TV-bransjen. Innhold som er produsert for NRK og der NRK har investert i prosjektet skal følge NRKs krediteringsregler. All kreditering skal være på norsk og godkjennes av prosjektets eksekutive produsent.
Hvem skal navngis
- NRKs logo, opphavspersoner og kunstnerisk utøvende, eksekutive produsenter, sponsor, produksjonsselskapet, co-produsenter, ansvarlig redaktør i NRK, kreditering av formater
Fortekster/vignett
- For større produksjoner, primært serier, kan krediteringen deles mellom vignetten/forteksten og etterteksten.
- Kun personer krediteres i fortekst/vignett.
- Det kan stå produsert av NNN Produksjonsselskap som tekst i fortekstene. Logo er ikke tillatt i fortekstene.
- Produsentens logo kan stå i ettertekstene.
Ettertekster
- Maks lengde på ettertekster er 15 sekunder på alle programmer, med unntak av store dramaproduksjoner, store eventer og andre større produksjoner eller satsinger hvor det er særskilte behov – som har en ramme på 30 sekunder rulletekst.
- Eventuell rulletekst over 15 sekunder skal kun gjøres etter avtale med prosjektets eksekutive produsent i NRK.
- Lengdene gjelder for både interne og eksterne produksjoner.
- I tillegg kommer produsentens logo og NRKs sluttanimasjon.
- Programmets eller seriens ansvarlige redaktør skal krediteres på ettertekstene, i tillegg til prosjektleder, NRK. (For eksterne prosjekter: eksekutiv produsent, NRK).
- Disse skal stå som siste navn på etterteksten. Produksjonsselskapet krediteres nest sist i etterteksten. Produksjonsselskapets logo kan ikke vises lengre enn NRK, og maksimalt 4 sekunder.
3: Dramaserier skal merkes med “En NRK-serie”
All kreditering skal godkjennes av prosjektets eksekutive produsent i NRK.
NRK vil styrke sin posisjon som serieskaper i Norden. Setningen En NRK-serie vil brukes i kommunikasjon og markedsføring av NRKs egenproduserte dramaserier, dramaserier som er eksklusivt produsert for NRK og der NRK har investert i serien.
I vignetten/fortekstene skal En NRK-serie stå sammen med tittel og kan tilpasset typografien og formspråket i resten av vignetten. En NRK-serie skal stå i minst 3 sekunder, og ha en størrelse som er godt synlig.






4: Salg av programmer i eksterne marked
All markedsføring og markedsmateriale skal godkjennes skriftlig av NRKs kontaktperson.
Slik skal NRK-produksjoner merkes ved distribusjon i eksterne marked:
- Cleane versjoner av programmet (uten norske krediteringer og titler) til eksterne kunder/distributører, skal alltid ha NRKs logo i start.
- Den skal stå på et levende bilde, mellom anslag og vignett eller som del av i vignetten/episoden. NRK-logo skal aldri klippes bort eller modifiseres.
- NRKs åpningsanimasjon →
- Last ned NRKs sluttanimasjon: 2025 / 2026 / 2027 / 2028
- Last ned NRK-logo
- Eksterne produsenter og kunder/distributører skal sørge for at NRK blir kreditert i all kommunikasjon og markedsføring av innhold som er produsert av og for NRK og der NRK har investert i prosjektet.
- Alle trailere med NRK-innhold skal merkes med NRK-logo enten i begynnelsen eller slutten av traileren.
- I krediteringsblokker med tekst må det stå: Produsert av NRK eller Produsert av …. for NRK.
- Salgsmateriell med NRK-innhold skal være merket med NRK-logo. Unntak kan avtales der NRK er en mindre investor og særskilte hensyn gjør seg gjeldende.

5: Kommunikasjon og markedsføring av programmer
All markedsføring og markedsmateriale skal godkjennes skriftlig av NRKs kontaktperson.
Markedsmateriell for NRK-serier i Norden
Setningen En NRK-serie skal brukes i kommunikasjon og markedsføring av NRKs egenproduserte serier, serier som er eksklusivt produsert for NRK og der NRK har investert i serien. Unntak kan avtales for internasjonale samproduksjoner hvor NRK er en mindre investor.
En NRK-serie skal stå sammen med tittel og kan tilpasses typografien og uttrykket i seriens formspråk. Serieskapere skal ikke stå sammen med tittel, men plasseres på annet egnet plass. Alt markedsmateriell skal i tillegg være tydelig merket med NRK-logo. Se mer i kapittelet Merking og logo


Merch
- NRK logoen må være godt synlig på hvert produkt. Underlagsfargen på produktet avgjør om logoen skal være hvit eller sort – målet er god synlighet og lesbarhet. Bakgrunnen bør være rolig.
- Logoen har et sikkerhetsområde på minimum en halv logostolpe på alle kanter.
- Unngå bruk av grafikk bak logoen.
- Logoens proporsjoner og avstanden mellom formene skal ikke varieres.
- Effekter som drop-shadow skal unngås. Logoen skal fremstå klar og tydelig.
- Logoen skal ikke brukes inne i setninger.
- Andre logoer skal ikke settes i umiddelbar nærhet.
- Minimumstørrelse på NRK-logo er 13 mm i bredden.

