- Beskyttet: Avslutte arbeidsforhold
- Dagen
- Beskyttet: Fagdagen 2020
- Beskyttet: Forsikring
- Innsyn etter Personopplysningsloven
- Lisensprodukter
- Beskyttet: NIP
- NRK Aktivum
- Personvernerklæring
- TV-spons
- Hjelp og informasjon
- Om NRK
- NRK TV
- NRK.no
- Jobb i NRK
- NRK Super
- Musikk
- Tilgjengelighet
- Vær publikum
- Kjøpe/vise/leie
- Presse
- Design
NRK.no
- For å kunne lagre artikler må du være logget inn. Har du ikke skaffet deg en NRK-bruker ennå, gå til innlogging.nrk.no/bruker for å registrere deg.
- Når du er innlogget og er inne i en artikkel vil du se et bokmerkeikon
til venstre for brødteksten (på desktop) eller øverst til høyre under ingressbildet (på mobil). Når du klikker på dette ikonet blir artikkelen lagret. Du blir værende i artikkelen.
- For å finne igjen artikler du har lagret klikker du på navnet ditt øverst til høyre. Da kommer du til nrk.no/minside/statistikk. Klikk på overskriften «Favoritter» for å se listen over lagrede artikler. Du kan fjerne saker fra listen ved å klikke på bokmerkeikonet igjen
.
Vil du dele en artikkel , nyhetsmelding eller video?
- Sjekk at du har klikket deg helt inn i den enkelte nyhetsmeldingen ved å trykke på publiseringstidspunktet
- Kopier URL-en i adressefeltet i nettleseren eller trykk på et av deleikonene under meldingen; Facebook, Twitter eller e-post
- Artikkelen deles ikke idet du klikker på ikonet. Du får alltid mulighet til å se hva du er i ferd med å dele før du evt. klikker «Legg ut på Facebook», «Tweet» eller sender e-posten.
Ligger videoen på en forside eller på en videoside kan du trykke på pil-ikonet i videovinduet. Da får du opp en kopier-knapp som lar deg kopiere URL-en til selve videoen. Lim denne inn der du vil dele den. Pilen er bare synlig etter at videoen har startet.
Ligger videoen inne i en artikkel, må du dele hele artikkelen den hører til.
Som med alle artikler kan du kopiere URL-en i adressefeltet i nettleseren din og sende den til andre i e-poster, chattesamtaler eller andre kanaler.
Men i alle NRK.no-artikler ligger også skreddersydde deleikoner lett tilgjengelig. Du kan velge å dele artikkelen på Facebook, Twitter eller i en e-post.
På store skjermer:
- Velg en av deleknappene som ligger øverst til venstre for brødteksten eller nederst i artikkelen: Facebook, Twitter eller e-post. I noen spesialartikler ligger deleikonene kun nederst i artikkelen.
På små skjermer (mobil etc.):
- Trykk på «Del» øverst til høyre, rett over brødteksten
- Velg en av deleknappene som dukker opp: Facebook, Twitter eller e-post
Artikkelen deles ikke idet du klikker på disse ikonene. Du får alltid mulighet til å se hva du er i ferd med å dele før du evt. klikker «Legg ut på Facebook», «Tweet» eller sender e-posten.
Send en e-post til journalisten som har byline på saken eller som står som «På vakt nå» i nyhetssenteret. Når du klikker på navnet til journalisten vil e-postleseren din åpne seg.
Beskriv gjerne mest mulig detaljert hvor feilen er, slik at det går raskt å finne den. Og legg ved lenke til saken det gjelder. F.eks. «Ordet resolusjon er stavet feil i 4. avsnitt i denne saken: [lenke til saken]»
Vi jobber mye med språk i NRK, men det hender at skrivefeil dukker opp likevel. Vi setter stor pris på at lesere melder fra om feil, slik at vi får rettet dem så fort som mulig.
- For andre innspill om NRK-språket ta kontakt her
- Les mer om språkarbeidet vårt på sprak.nrk.no.
- NRKs språksjef, Karoline Riise Kristiansen, kan nås på spraksjef@nrk.no
- Det er flere ulike måter du kan sende inn ditt værbilde til NRK på. Du kan bruke Facebook, Instagram eller epost.
- For å sende inn værbilde på epost kan du bruke enten yr@nrk.no eller tips@met.no (Meteorologisk Institutt).
- Du kan også sende bildet direkte til ditt distriktskontor.
- Agder: sorlandet@nrk.no
- Innlandet: innlandet@nrk.no
- Møre og Romsdal: mr@nrk.no
- Nordland: nordland@nrk.no
- Oslo og Viken: osloogviken@nrk.no
- Rogaland: rogaland@nrk.no
- Vestfold og Telemark: telemark@nrk.no
- Troms og Finnmark: tromsogfinnmark@nrk.no
- Trøndelag: trondelag@nrk.no
- Vestland: vestland@nrk.no
- For å sende oss bilder via Instagram merker du bildene du legger ut med emneknaggene #yrno og/eller #yrbilder.
- Når du sender inn bilder til Yr (bruker emneknagg #yrno og #yrbilder) aksepterer du følgende vilkår:
- Det er kun tillatt å sende inn bilder du selv har tatt eller bilder hvor fotografen har godkjent innsendingen.
- Du skal ikke sende inn bilde uten at personen(e) som er i bildet godkjenner at bildet sendes inn. Hvis personen(e) er under 15 år, skal du ha godkjennelse fra foresatte.
- NRK og Meteorologisk institutt forbeholder seg retten til å bruke bildet. Fotograf krediteres.
- Bildene kan bli gjenbrukt som illustrasjonsbilder på tv, i artikler på yr.no, NRK.no og på Meteorologisk institutt sine hjemmesider.
- Personopplysningene NRK får ved tjenesten blir kun brukt til å gjennomføre tjenesten.
- NRK gjennomgår alle bilder og du er ikke sikret å få bildet publisert.
- NRK følger etiske normer vedtatt av Norsk Presseforbund.
- På facebooksiden «Værbitt» kan du legge bildet ditt rett på veggen. Værmeldingen i Distriktssendingen viser ofte bilder som er lagt ut her.
NRK har siden 1970 hatt et krav om at minst 25 prosent av innholdet skal være på nynorsk.
Av tekniske og personvernmessige årsaker har NRK fjernet kommentarfeltet under artiklene. Mer om bakgrunnen for avgjørelsen finner du i denne NRKbeta-artikkelen.
Det jobbes med forskjellige former for publikumsdialog. Blant alternativene er NRK Svarer om korona-situasjonen og NRKs vinterstudio i helgene. Ved store eventer som P3-aksjonen etc. inviteres leserne ofte med til å chatte med programlederne.
Gå til nrk.no/03030/ for å tipse oss om saker vi bør dekke eller om du har bilder av aktuelle hendelser. Skriv inn en tittel, tipset ditt, navn og kontaktinfo. Du kan også legge ved filer som bilder, videoer og dokumenter.
Tipset blir sendt oss over en kryptert forbindelse og behandles etter pressens etiske normer, nedfelt i Vær Varsom-plakaten.
- Du kan også tipse ved å sende SMS eller MMS til 03030 (koster 1,-) eller ringe oss på 91 50 30 30
- Postadresse til NRKs hovedkontor på Marienlyst er PB 8500, Majorstuen, 0340 Oslo
- Kontaktinfo til alle distriktskontorene finner du her
Sensitiv informasjon?
Trenger du ekstra teknisk beskyttelse ved innsending av sensitive tips til NRK, bruker du vår dedikerte varslertjeneste. Løsningen er mer omstendelig, men er laget for å beskytte deg som frykter at noen skal forsøke å finne ut hvem som står bak et tips. NRKs varsletjeneste finner du på nrk.no/varsle.
- Bruker du iPhone / iPad, Android eller datamaskin?
- Vindus-zoom eller fullskjerms-zoom:
Aktiveres under Innstillinger › Tilgjengelighet › Zoom - Skru av/på forstørrelse (etter at zoom er aktivert i innstillinger):
Dobbelttrykk med tre fingre - Flytt forstørret utsnitt:
Dra med tre fingre - Øk forstørrelse:
Dobbelttrykk og hold med tre fingre og deretter dra oppover
- Vindus-zoom eller fullskjerms-zoom:
Aktiveres under Innstillinger › Tilgjengelighet › Synlighetsforbedringer › Forstørrelse - Skru av/på forstørrelse (etter at zoom er aktivert i innstillinger):
Trippelklikk med en finger - Flytt forstørret utsnitt:
Plasser to fingre på skjermen og dra - Øk forstørrelse:
Plasser to fingre nær hverandre på skjermen og dra de fra hverandre - Reduser forstørrelse:
Plasser to fingre med litt avstand på skjermen og dra de mot hverandre
- I nettleser: Trykk CTRL og + for større eller CTRL og – for mindre
Terskelen for å slette innhold fra nrk.no er meget høy. Det er kun hvis vi er felt for en sak i Pressens Faglige Utvalg (PFU), eller det er fare for en persons liv og helse, at vi sletter (unntar fra offentligheten) artikler som har vært publisert.
Et arkiv er et arkiv, og nettets egenart gjør at dette arkivet alltid er tilgjengelig. (På samme måte som en avis som er trykket og utgitt, ikke blir tilbakekalt og brent.)
Om du sender din forespørsel til info@nrk.no vil den bli videreformidlet til rette vedkommende i NRK, som tar stilling til saken.
Hvis du har blitt intervjuet/fotografert/filmet og ikke ønsker at dette skal brukes, så kan du sende en e-post til info@nrk.no med så mange opplysninger som mulig om tid/sted og hvem som gjorde det.
- Bruker du Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge eller Safari?
- Trykk Meny › Tøm logg
- Ved Tøm: Trykk Hele loggen
- Trykk Tøm logg
- Trykk meny (øverst til høyre) › Innstillinger › Personvern og sikkerhet (hengelåssymbolet)
- Trykk Velg hva du vil fjerne
- Huk på Informasjonskapsler og lagrede nettstedsdata
- Huk på Hurtigbufrede data og filer
- Trykk Fjern
- Velg Meny (øverst til høyre) › Alternativer for internett
- Se etter punktet «Leserlogg» på fanen «Generelt»
- Huk av og klikk «Slett»
- Huk av for «Midlertidige internett-filer og nettstedsfiler»
- Huk av for «Informasjonskapsler og nettstedsdata»
- Klikk på «Slett»
- Velg Meny (øverst til høyre) › Innstillinger
- Velg «Personvern og sikkerhet»
- Skroll ned til «Infokapsler og nettstedsdata»
- Klikk på «Tøm data»
- Huk av på «Infokapsler og nettstedsdata»
- Huk av på «Hurtiglagret»
- Klikk på «Tøm»
- Velg meny (øverst til høyre) › Flere verktøy › Tøm logg
- Ved Tidsperiode: Velg Alle datoer i nedtrekksmenyen
- Huk på Informasjonskapsler og andre nettstedsdata
- Huk på Bufrede bilder og filer
- Trykk Slett data
NRK støtter alltid de mest brukte nettleserne. Vi er forpliktet gjennom NRK-plakaten til å produsere nettsider som kan oppleves så konsistent som mulig av flest mulig mennesker.
Når vi lager ny funksjonalitet tester vi den alltid i de største moderne nettleserne (nyeste versjon). Vi verifiserer også at basisfunksjonalitet fungerer/er bevart i eldre nettlesere (f.eks. IE11) før vi lanserer.
Basisfunksjonalitet = Man skal kunne se forsida, lese artikler og se videoer.
Avansert funksjonalitet = Funksjonalitet man ikke er avhengig av for å forstå innholdet eller navigere seg rundt på nrk.no. F.eks. en forklaringsmodul.
Terskelverdier
Vi har satt terskler i prosent av hvor mange økter av totalvolumet per måned en versjon av en nettleser må ha for at vi skal støtte den:
- For basisfunksjonalitet er terskelen: 0,1 % av øktene i en måned.
- For avansert funksjonalitet er terskelen: 0,5 % av øktene i en måned.
Nyhets-appen
Bruker du iPad/iPhone eller Android?
- NRK-appen holder deg alltid oppdatert; både på siste nytt fra inn- og utland, og på tema som interesserer deg spesielt.
- I appen velger du enkelt hva du vil følge med på. Vi varsler deg om saker, nyheter og begivenheter som interesserer deg.
Via NRK-appen kan du motta varslinger om de viktigste nyhetshendelsene, morgenoppdateringer , nyheter fra ditt distrikt og/eller varslinger om temaer som interesserer deg.
Bruker du Android eller iPhone?
- Trykk på ikonet med de fire firkantene
og klikk deg inn i ditt distrikt
- Trykk på bjelle-symbolet
for å få varslinger om de viktigste nyhetene fra dette distriktet
- Trykk på
«Utforsk» og skroll forbi kategoriene og ned til «Distrikt»
- Velg ditt distrikt og trykk deretter på bjelle-symbolet
for å få varslinger om de viktigste nyhetene fra dette distriktet
I morgenoppdateringen oppsummeres de tre viktigste nyhetene som skjedde mens du sov. Du kan velge å bare lese overskriftene i varselet eller klikke deg inn til en «Dette skjedde i natt»-artikkel der du får flere detaljer om hver enkelt hendelse. Morgenoppdateringen sendes rundt kl. 06.00 hver hverdag.
Slik gjør du det:
Bruker du Android eller iPhone?
- Velg
«Varslinger» nederst i appen
- Trykk på bjella
slik at den blir svart
bak «Morgenoppsummering»
- Trykk på brukeren din
nederst til høyre og gå til «Mine varsler»
- Huk av på «Morgenoppdatering»
NRK sender ut varslinger om de aller viktigste nyhetene. Noen dager kan det komme én melding, andre dager flere, men det skal aldri bli masete og det sendes sjelden varslinger sent på kvelden og natten. Nyhetsmeldingene kan også inkludere vesentlige hendelser av nasjonal interesse innen sport og kultur eller varslinger om ekstrasendinger på nett og TV.
Slik gjør du det:
Bruker du Android eller iPhone?
- Velg
«Varslinger» nederst i appen
- Trykk på bjella
slik at den blir svart
bak «Viktigste nyhetsmeldinger»
- Trykk på brukeren din
nederst til høyre og gå til «Mine varsler»
- Huk av på «Nyhetsvarsel»
Du kan abonnere på såkalte historier om en rekke forskjellige temaer. En historie er en samling nyhetsmeldinger om samme tema. Eksempler er store, generelle temaer som «Klima og miljø», «Danmark», «Brexit» og «Film og serier» eller mer spesifikke historier som «Bevæpning av politiet», «Leirskredet i Gjerdrum», «Trafikk i Buskerud» etc.
Slik gjør du det:
- Trykk på en melding øverst i appen. Da utvides alle meldingene slik at du kan lese dem
- Trykk deg inn i en av meldingene eller skroll deg bort til knappen «Se flere meldinger»
- Når du er inne i en melding som ligger i en historie du vil motta varslinger fra trykker du på
«Få varsel»
- Nå vil du motta varsling på telefonen din neste gang det publiseres en melding i denne historien
Hvordan deaktivere varsler?
Bruker du Android eller iPhone?
- Trykk på kategorien «Varslinger»
nederst og velg «Mine varsler»
- Svart bjelle
betyr at varsling er på. Trykk på bjella for å deaktivere varslinger
- Du kan alltid administrere varslingene dine ved å trykke på brukeren din
og deretter «Mine varsler»
- Om du står inne i den aktuelle historien kan du trykke på «Får varsel» øverst. Da blir varslingen deaktivert
Lag din egen NRK-bruker
- Åpne NRK-innlogging › Følg stegene
- Du vil motta e-post med lenke til valgfri verifisering
- Du er nå logget inn på NRK Radio, NRK TV og nrk.no
- Se fordelene ved å være innlogget her
Din profil vil bli slettet dersom du ikke er innlogget i løpet av et år.
- Du får tilgang til en rekke funksjoner som vil gjøre opplevelsen din bedre og enklere
- Opplevelsen blir mer personlig og tilpasset dine ønsker og interesser
- Du logger inn med samme brukernavn og passord i hele NRK, men funksjonaliteten varierer mellom de ulike plattformene. Klikk for å se hvilke fordeler du får når du er innlogget i NRK TV , NRK Radio eller på NRK.no
- Innloggingstjenesten er under utvikling og vil bli utvidet med nye fordeler fortløpende
Fordeler ved å være innlogget i NRK TV:
- Favoritter
Du kan favorittmarkere TV-programmer ved å klikkeved siden av programtittelen. Favorittprogrammene dine legger seg i Mitt innhold. Mitt innhold er tilgjengelig som en egen side på Android, iOS og nettleser, mens andre plattformer kun har Mitt innhold på forsiden. Når du har favorittmarkert en serie flyttes denne til toppen hver gang det kommer nye episoder.
- Du kommer til Mitt innhold ved å klikke på Logg inn (eller ditt navn hvis du allerede er logget på)
- Fortsett der du slapp
På Mitt innhold-siden ligger også serier eller programmer du har begynt å se på, slik at det skal bli lettere å finne dem igjen senere - Fjern fra Mitt innhold
Du kan fjerne programmer fra Mitt innhold ved å klikke påog velge Fjern fra Mitt innhold. Du kan også fjerne favorittmarkeringer. Klikk på
og bekreft at du vil fjerne
- Historikk
På Min profil-side i nettversjonen vil du finne en historikk-knapp. Her vises alle programmer du har sett eller startet på mens du har vært innlogget
Fordeler ved å være innlogget i NRK Radio:
- Favoritter
- Du kan favorittmarkere programmer og finne dem igjen på tvers av alle plattformer.
- På iOS og Android finner du programmene i hyllen Mitt innhold på forsiden og ved å trykke på brukernavnet ditt i bunnmenyen
- I nettleser finner du programmene du har markert i hyllen Mitt innhold og ved å trykke på brukernavnet ditt i toppmenyen
- Du kan favorittmarkere programmer og finne dem igjen på tvers av alle plattformer.
- Mitt innhold
- På iOS og Android kan du trykke på brukernavnet ditt i bunnmenyen for å finne igjen markerte favoritter, nedlastet innhold og lyttehistorikk
- Fortsett der du slapp
- Vi tar nå vare på fremdriften din på programmer, slik at du kan fortsette der du slapp på tvers av alle plattformer (iOS, Android og Nettleser)
- På mobil finner du fremdrift samt lyttehistorikk ved å trykke på brukernavnet i bunnmenyen og deretter fanen Historikk
Fordeler ved å være innlogget på NRK.no:
- Favoritter
Du kan lagre innhold du vil lese senere ved å klikke pånår du er inne i en artikkel. Da vil artikkelen legge seg i favoritter-fanen din på Min side
- Statistikk
I statistikk-fanen på Min side kan du se hvor mange nrk.no-artikler du har lest de siste 30 dagene. Du får også opp et diagram som viser hvor mange artikler du har lest innen de ulike kategoriene «Samfunn», «Helse og Livsstil», «Dyr og natur», «Verden», «Kultur og underholdning», «Sport» og «Vitenskap og teknologi». Alle tallene sammenlignes med gjennomsnittet for nrk.no-leseren. - Nyhetsbrev
Når du er innlogget kan du enkelt melde deg av og på ulike nyhetsbrev fra NRK - Stemmegivning
Du kan gi dine stemmer under eventer som Stjernekamp, MGP osv. på NRK.no
Ønsker du å logge på via nrk.no, NRK TV , NRK Radio eller AppleTV, Android og smart-tv?
- Innlogging via NRK Radio iOS , NRK Radio Android
- Start NRK Radio-applikasjonen og trykk på Min side nederst til høyre og Logg inn
- Fyll inn e-post og trykk Neste
- Fyll inn passord og trykk Logg inn
- Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
- Start NRK Radio-applikasjonen og trykk på Min side nederst til høyre og trykk på Fortsett
- Fyll inn e-post og trykk Neste
- Fyll inn passord og trykk Logg inn
- Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
- Innlogging via NRK TV på Android og NRK TV på iOS
- Start NRK TV-applikasjonen og trykk på «Logg inn» nederst til høyre og deretter «Logg inn» på skjermen.
- Fyll inn e-post og trykk Neste
- Fyll inn passord og trykk Neste
- Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
- Start NRK TV-applikasjonen og trykk på «Logg inn» nederst til høyre og deretter «Logg inn» på skjermen.
- Fyll inn e-post og trykk Neste
- Fyll inn passord og trykk Neste
- Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
- Innlogging via nrk.no
- Trykk på Logg inn øverst til høyre på skjermen og deretter på Logg inn
- Fyll inn e-post og trykk Neste
- Fyll inn passord og trykk Neste
- Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
- Etter at du har startet NRK TV-applikasjonen på din Apple TV, Android TV eller smart-tv, trykk på Logg inn
- Du vil nå få presentert en aktiveringskode:
- Via nettleser på din mobil/nettbrett eller datamaskin gå inn på siden https://nrk.no/aktiver
- Hvis du er automatisk pålogget, skriv inn aktiveringskoden som du har fått presentert på skjermen
- Hvis du ikke er automatisk pålogget, så må du følge stegene for pålogging. Når pålogging er gjennomført vil du få presentert skjermbilde for å skrive inn aktiveringskoden
- Når du registrerer deg vil vi vite noen ting om deg. Dette er ikke en kommersiell tjeneste, og informasjonen vi ber om ønsker vi kun for å kunne tilby deg en bedre tjeneste.
Navn
- Vi ønsker å vite navnet ditt for å kunne tiltale deg på en personlig måte
- For eksempel står fornavnet ditt i øverste høyre hjørne når du er logget inn, slik at dersom dere er flere som deler en maskin er det lett å se hvem som er logget inn for øyeblikket
- Hvis vi vet navnet ditt kan vi kan også tiltale deg med navn i for eksempel e-poster
E-postadresse
- E-postadressen din blir brukernavnet ditt, og det er en sikkerhet i å få bekreftet at adressen er din (hvilket vi gjør under registreringsprosessen)
- Vi trenger den også for å kunne kommunisere med deg
- Vi vil aldri dele e-postadressen din med noen, eller sende deg e-poster du ikke vil ha.
Brukerkontoinformasjon
- På Min profil finnes det mer informasjon som kan fylles ut: Etternavn, Fødselsår, Postnummer og Kjønn
- Det er valgfritt å fylle ut disse opplysningene
- Vi benytter deler av denne informasjonen til å analysere hvordan våre tjenester og vårt innhold brukes fra et demografisk perspektiv.
- Når du er pålogget din bruker, kan du slette denne fra siden Min profil
- Hvis du sletter din bruker, så vil alle opplysninger bli fjernet
- Vi kan ikke gjenopprette en slettet bruker
- Hvis du har slettet din bruker, så kan du opprette en ny med samme e-postadresse
- Sjekk først om om du har tilgang til logg-inn funksjonen. Følgende plattformer/ app-versjoner støtter innlogging:
NRK TV
Plattform | Støtte for logg-inn |
AppleTV 4 og AppleTV 4K | Fra og med app-versjon 4.1 |
SmartTV (LG, Sony, Samsung) | Fra og med app-versjon 2.1 |
PlayStation 4 | Fra og med app-versjon 2.1 |
Mobil (iOS og Android) | Tilgjengelig i nyere versjoner av appen |
Nettleser (PC/ desktop) | Chrome, IE, Edge, Firefox, Opera, Safari |
NRK Radio
Plattform | Støtte for logg-inn |
Mobil (iOS og Android) | Fra og med app-versjon 6.0 |
Nettleser (PC/ desktop) | Chrome, IE, Edge, Firefox, Opera, Safari |
- Hvis du har registrert deg, men ikke får logget inn, så kan problemet være:
- Du forsøker å logge inn med feil e-postadresse
- Du bruker ikke riktig passord
- Konto har blitt slettet – dette skjer om du ikke har logget inn på 365 dager
- Om du ikke husker e-postadressen kan du trykke på Glemt passord og forsøke de ulike e-postadressene dine. Da får du beskjed om e-postadressen din er registrert eller ikke
- I verste fall kan du opprette en ny brukerkonto
- Dersom ingen av disse punktene hjelper deg, kan du kontakte Publikumsservice på info@nrk.no eller telefon 23 04 70 00
Falske NRK-sider
Ved første øyekast er det ikke lett å se at en nettside er falsk. Slike sider forsøker å lure deg ved å benytte samme design, logo og farger som i en ekte NRK-artikkel. Den falske nettsiden kan til og med bruke navn på ekte NRK-journalister i «saken». Slik kan du avsløre den falske nettsiden:
- Sjekk adresselinjen. NRKs artikler har nrk.no som adresse. Falske artikler har andre adresser, som for eksempel news-biz.online, nrk-nor.com eller roopede.com.
- Undersøk innholdet. Falske artikler handler ofte om at en person har vært gjest på Lindmo eller andre TV-programmer den siste uka. Dette kan du undersøke ved å lete frem programmet i NRK TV og spørre deg selv følgende spørsmål:
- Har programmet vært sendt den siste uka?
- Var personen gjest i programmet da?
- Snakket personen om temaet som blir nevnt i artikkelen?
- Vurder budskapet. Falske artikler lokker med lettjente penger. De hevder at personen har tjent millioner på et eller annet produkt – for eksempel bitcoin – og fortsetter med å beskrive hvordan du kan tjene penger på dette. Vær på vakt dersom artikkelen prøver å selge deg noe.
Faktisk.no har skrevet om flere slike falske nettsider, for eksempel en falsk artikkel om Lars Monsen.
Har du oppgitt kortnummer eller annen bankinformasjon til en falsk nettside? Ring sperretjenesten i banken din.
Vi setter pris på at du tipser oss om den falske siden. Vi greier dessverre ikke å bekjempe dette uten så mye informasjon som mulig. Om du oppdager en side som misbruker NRKs navn eller merkevare setter vi pris på at du:
- Tar et skjermbilde av nettsiden.
- Noterer ned hele nettadressen til siden.
- Hvis mulig, kopierer kildekoden til siden.
- Du finner kildekoden til nettsiden ved å høyreklikke på siden og velge Vis kilde eller ved å bruke tastatursnarveien CTRL + U.
- Kopier hele kildekoden og lagre dette som en txt-fil (bruk for eksempel Notisblokk eller tilsvarende).
Send dette i en epost til info@nrk.no.
Våre samarbeidspartnere søker av og til etter skuespillere/deltakere til ymse produksjoner, men vi annonserer ikke vårt øvrige innhold på denne måten.
En typisk svindelannonse på Facebook inneholder ofte en eller flere av disse:
- Informasjon som forsøker å selge deg noe, for eksempel bitcoin.
- Logo og andre elementer som skal få det til å se ut som en side fra en troverdig nyhetskilde.
- Falske sitater fra en kjendis.
- Avsender er ofte en Facebook-side som ikke oppgir noe informasjon.
Faktisk.no har skrevet om slike sider.
Om du oppdager en slik annonse setter vi stor pris på at du hjelper oss ved å:
- Tar et skjermbilde som viser adressen til annonsen/posten som sprer dette.
- Tar et skjermbilde som viser adressen til siden/profilen som publiserte annonsen.
- Rapporterer annonsen og siden som spam til Facebook.
- Sender oss all dokumentasjon til info@nrk.no.
Våre samarbeidspartnere søker av og til etter skuespillere/deltakere til ymse produksjoner, men vi annonserer ikke vårt øvrige innhold på denne måten.
Vi ser dessverre at det finnes noen falske annonser på Google Ads, som mange nettsteder bruker. En typisk svindelannonse på Google Ads kan inneholde en eller flere av disse elementene:
- Informasjon som forsøker å selge deg noe, for eksempel bitcoin.
- Logo og andre elementer som skal få det til å se ut som en side fra en troverdig nyhetskilde.
- Falske sitater fra en kjendis.
- Avsender er ofte en nettside som ikke oppgir noe informasjon.
Om du oppdager en slik annonse setter vi stor pris på at du hjelper oss ved å:
- Ta et skjermbilde av annonsen.
- Kopier nettadressen som annonsen leder til.
- Ta et skjermbilde av den falske nettsiden.
- Hvis mulig: Rapporter annonsen til Google ved å trykke på pilen som heter Adchoices ved annonsen og velge «Rapporter annonse».
- Hvis mulig: Informer nettstedet du har besøk om at annonsen er svindel, slik at de kan legge dette inn i blokkeringslisten sin.
- Send oss info om annonsen, skjermbildene og nettadressen til info@nrk.no.
NRK tilbyr nyhetsbrev på e-post. Du kan undersøke om du abonnerer på noen nyhetsbrev ved å logge deg inn på din profilside: innlogging.nrk.no
Med jevne mellomrom sjekker vi at brukerkontoer er aktive ved å sende ut en e-post. Det er fordi vi ikke har lov å oppbevare brukerdata utover en viss tid, i henhold til personopplysningsloven.
E-postmeldinger fra NRK er alltid sendt fra adresser som slutter på @nrk.no. Hvis adressen slutter på noe annet kan den være falsk.
Men merk at det ikke er noen garanti for at meldinger sendt fra @nrk.no faktisk er fra NRK, da det er mulig å forfalske avsenderadresser. Spør oss på info@nrk.no dersom du er usikker.
Dersom du mistenker at du har mottatt en falsk e-post:
- Noter ned avsenderadressen av e-posten.
- Lagre e-posten som fil eller videresend som vedlegg.
- Send dette til info@nrk.no