Hvordan lagre artikler jeg vil lese senere?
  • For å kunne lagre artikler må du være logget inn. Har du ikke skaffet deg en NRK-bruker ennå, gå til innlogging.nrk.no/bruker for å registrere deg.
  • Når du er innlogget og er inne i en artikkel vil du se et bokmerkeikon til venstre for brødteksten (på desktop) eller øverst til høyre under ingressbildet (på mobil). Når du klikker på dette ikonet blir artikkelen lagret. Du blir værende i artikkelen.
  • For å finne igjen artikler du har lagret klikker du på navnet ditt øverst til høyre. Da kommer du til nrk.no/minside/statistikk. Klikk på overskriften «Favoritter» for å se listen over lagrede artikler. Du kan fjerne saker fra listen ved å klikke på bokmerkeikonet igjen .
Hvordan dele NRK.no-innhold med andre?
  1. Hva vil du dele?
En artikkel

Som med alle artikler kan du kopiere URL-en i adressefeltet i nettleseren din og sende den til andre i e-poster, chattesamtaler eller andre kanaler.

Men i alle NRK.no-artikler ligger også skreddersydde deleikoner lett tilgjengelig. Du kan velge å dele artikkelen på Facebook, Twitter eller i en e-post.

På store skjermer:

  1. Velg en av deleknappene som ligger øverst til venstre for brødteksten eller nederst i artikkelen: Facebook, Twitter eller e-post. I noen spesialartikler ligger deleikonene kun nederst i artikkelen.

På små skjermer (mobil etc.):

  1. Trykk på «Del» øverst til høyre, rett over brødteksten
  2. Velg en av deleknappene som dukker opp: Facebook, Twitter eller e-post

Artikkelen deles ikke idet du klikker på disse ikonene. Du får alltid mulighet til å se hva du er i ferd med å dele før du evt. klikker «Legg ut på Facebook», «Tweet» eller sender e-posten.

En nyhetsmelding
  1. Sjekk at du har klikket deg helt inn i den enkelte nyhetsmeldingen ved å trykke på publiseringstidspunktet
  2. Kopier URL-en i adressefeltet i nettleseren eller trykk på et av deleikonene under meldingen; Facebook, Twitter eller e-post
  3. Artikkelen deles ikke idet du klikker på ikonet. Du får alltid mulighet til å se hva du er i ferd med å dele før du evt. klikker «Legg ut på Facebook», «Tweet» eller sender e-posten.
En video

Ligger videoen på en forside eller på en videoside kan du trykke på pil-ikonet i videovinduet. Da får du opp en kopier-knapp som lar deg kopiere URL-en til selve videoen. Lim denne inn der du vil dele den. Pilen er bare synlig etter at videoen har startet.

Ligger videoen inne i en artikkel, må du dele hele artikkelen den hører til.

Hvordan skrive kronikk til NRK Ytring?
Hvor melde fra om skrivefeil på nrk.no?

Send en e-post til journalisten som har byline på saken eller som står som «På vakt nå» i nyhetssenteret. Når du klikker på navnet til journalisten vil e-postleseren din åpne seg.

Beskriv gjerne mest mulig detaljert hvor feilen er, slik at det går raskt å finne den. Og legg ved lenke til saken det gjelder. F.eks. «Ordet resolusjon er stavet feil i 4. avsnitt i denne saken: [lenke til saken]»

Vi jobber mye med språk i NRK, men det hender at skrivefeil dukker opp likevel. Vi setter stor pris på at lesere melder fra om feil, slik at vi får rettet dem så fort som mulig.

Hvordan sender jeg inn mitt værbilde til NRK?
  • Det er flere ulike måter du kan sende inn ditt værbilde til NRK på.
  1. Hvordan ønsker du sende inn?
Via Facebook
  • På facebooksiden «Værbitt» kan du legge bildet ditt rett på veggen. Værmeldingen i Distriktssendingen viser ofte bilder som er lagt ut her.
Via Instagram
  • For å sende oss bilder via Instagram merker du bildene du legger ut med emneknaggene #yrno og/eller #yrbilder.
  • Når du sender inn bilder til Yr (bruker emneknagg #yrno og #yrbilder) aksepterer du følgende vilkår:
    • Det er kun tillatt å sende inn bilder du selv har tatt eller bilder hvor fotografen har godkjent innsendingen.
    • Du skal ikke sende inn bilde uten at personen(e) som er i bildet godkjenner at bildet sendes inn. Hvis personen(e) er under 15 år, skal du ha godkjennelse fra foresatte.
    • NRK og Meteorologisk institutt forbeholder seg retten til å bruke bildet. Fotograf krediteres.
    • Bildene kan bli gjenbrukt som illustrasjonsbilder på tv, i artikler på yr.no, NRK.no og på Meteorologisk institutt sine hjemmesider.
    • Personopplysningene NRK får ved tjenesten blir kun brukt til å gjennomføre tjenesten.
    • NRK gjennomgår alle bilder og du er ikke sikret å få bildet publisert.
    • NRK følger etiske normer vedtatt av Norsk Presseforbund.
På e-post eller på nett

For å sende inn værbilde kan du enten bruke e-postadressen [email protected] eller [email protected] (Meteorologisk Institutt).

Du kan også sende bildet direkte til ditt distriktskontor:

Hvorfor er så mange saker på nynorsk?

Nynorsk og bokmål er sidestilte offisielle norske språk, og har vært det siden 1885. Minst 25 prosent av innholdet til NRK skal være på nynorsk.

Hvorfor er det ikke kommentarfelt under artiklene på nrk.no?

Av tekniske og personvernmessige årsaker har NRK fjernet kommentarfeltet under artiklene. Mer om bakgrunnen for avgjørelsen finner du i denne NRKbeta-artikkelen.

Det jobbes med forskjellige former for publikumsdialog. Blant alternativene er NRK Svarer om korona-situasjonen og NRKs vinterstudio i helgene. Ved store eventer som P3-aksjonen etc. inviteres leserne ofte med til å chatte med programlederne.

Hvordan tipse NRK om en sak?

Gå til nrk.no/03030/ for å tipse oss om saker vi bør dekke eller om du har bilder av aktuelle hendelser. Skriv inn en tittel, tipset ditt, navn og kontaktinfo. Du kan også legge ved filer som bilder, videoer og dokumenter.

Tipset blir sendt oss over en kryptert forbindelse og behandles etter pressens etiske normer, nedfelt i Vær Varsom-plakaten.

Sensitiv informasjon?

Trenger du ekstra teknisk beskyttelse ved innsending av sensitive tips til NRK, bruker du vår dedikerte varslertjeneste. Løsningen er mer omstendelig, men er laget for å beskytte deg som frykter at noen skal forsøke å finne ut hvem som står bak et tips. NRKs varsletjeneste finner du på nrk.no/varsle.

Hvordan forstørre tekst?
  1. Hvilken dings bruker du?
iPhone / iPad
  • Vindus-zoom eller fullskjerms-zoom:
    Aktiveres under InnstillingerTilgjengelighet Zoom
  • Skru av/på forstørrelse (etter at zoom er aktivert i innstillinger):
    Dobbelttrykk med tre fingre
  • Flytt forstørret utsnitt:
    Dra med tre fingre
  • Øk forstørrelse:
    Dobbelttrykk og hold med tre fingre og deretter dra oppover
Android
  • Vindus-zoom eller fullskjerms-zoom:
    Aktiveres under Innstillinger Tilgjengelighet SynlighetsforbedringerForstørrelse
  • Skru av/på forstørrelse (etter at zoom er aktivert i innstillinger):
    Trippelklikk med en finger
  • Flytt forstørret utsnitt:
    Plasser to fingre på skjermen og dra
  • Øk forstørrelse:
    Plasser to fingre nær hverandre på skjermen og dra de fra hverandre
  • Reduser forstørrelse:
    Plasser to fingre med litt avstand på skjermen og dra de mot hverandre
Datamaskin
  • I nettleser: Trykk CTRL og + for større eller CTRL og for mindre
Hvordan bli fjernet fra publisert innhold?

Terskelen for å slette innhold fra nrk.no er meget høy. Det er kun hvis vi er felt for en sak i Pressens Faglige Utvalg (PFU), eller det er fare for en persons liv og helse, at vi sletter (unntar fra offentligheten) artikler som har vært publisert.

Et arkiv er et arkiv, og nettets egenart gjør at dette arkivet alltid er tilgjengelig. (På samme måte som en avis som er trykket og utgitt, ikke blir tilbakekalt og brent.)

Om du sender din forespørsel til [email protected] vil den bli videreformidlet til rette vedkommende i NRK, som tar stilling til saken.

Blitt intervjuet/fotografert/filmet, men ønsker ikke at det skal brukes?

Hvis du har blitt intervjuet/fotografert/filmet og ikke ønsker at dette skal brukes, så kan du sende en e-post til [email protected] med så mange opplysninger som mulig om tid/sted og hvem som gjorde det.

Hvilke informasjonskapsler/cookies brukes på nrk.no?
Hvordan slette informasjonskapsler/cookies?
  1. Hvilken nettleser bruker du?
Chrome
  1. Velg meny (øverst til høyre) › Flere verktøyTøm logg
  2. Ved Tidsperiode: Velg Alle datoer i nedtrekksmenyen
  3. Huk på Informasjonskapsler og andre nettstedsdata
  4. Huk på Bufrede bilder og filer
  5. Trykk Slett data
Firefox
  1. Velg Meny (øverst til høyre) › Innstillinger
  2. Velg «Personvern og sikkerhet»
  3. Skroll ned til «Infokapsler og nettstedsdata»
  4. Klikk på «Tøm data»
  5. Huk av på «Infokapsler og nettstedsdata»
  6. Huk av på «Hurtiglagret»
  7. Klikk på «Tøm»
Edge
  1. Trykk meny (øverst til høyre) › InnstillingerPersonvern og sikkerhet (hengelåssymbolet)
  2. Trykk Velg hva du vil fjerne
  3. Huk på Informasjonskapsler og lagrede nettstedsdata
  4. Huk på Hurtigbufrede data og filer
  5. Trykk Fjern
Safari
  1. Trykk MenyTøm logg
  2. Ved Tøm: Trykk Hele loggen
  3. Trykk Tøm logg
Hvilke nettlesere støtter NRK.no?

NRK støtter alltid de mest brukte nettleserne. Vi er forpliktet gjennom NRK-plakaten til å produsere nettsider som kan oppleves så konsistent som mulig av flest mulig mennesker.

Når vi lager ny funksjonalitet tester vi den alltid i de største moderne nettleserne (nyeste versjon). Vi verifiserer også at basisfunksjonalitet fungerer/er bevart i eldre nettlesere (f.eks. IE11) før vi lanserer.

Basisfunksjonalitet = Man skal kunne se forsida, lese artikler og se videoer.

Avansert funksjonalitet = Funksjonalitet man ikke er avhengig av for å forstå innholdet eller navigere seg rundt på nrk.no. F.eks. en forklaringsmodul.

Terskelverdier

Vi har satt terskler i prosent av hvor mange økter av totalvolumet per måned en versjon av en nettleser må ha for at vi skal støtte den:

  • For basisfunksjonalitet er terskelen: 0,1 % av øktene i en måned.
  • For avansert funksjonalitet er terskelen: 0,5 % av øktene i en måned.
Hvordan installere NRK-appen?
Hva er fordelene med NRK-appen?
  • NRK-appen holder deg alltid oppdatert; både på siste nytt fra inn- og utland, og på tema som interesserer deg spesielt.
  • I appen velger du enkelt hva du vil følge med på. Vi varsler deg om saker, nyheter og begivenheter som interesserer deg.
Hvordan motta nyhetsvarsler fra NRK?
  1. Ha vil du ha varsel om?
De viktigste nyhetshendelsene

NRK sender ut varslinger om de aller viktigste nyhetene. Noen dager kan det komme én melding, andre dager flere, men det skal aldri bli masete og det sendes sjelden varslinger sent på kvelden og natten. Nyhetsmeldingene kan også inkludere vesentlige hendelser av nasjonal interesse innen sport og kultur eller varslinger om ekstrasendinger på nett og TV.

På iPhone

  • Trykk på brukeren din nederst til høyre og gå til Mine varsler
  • Huk av på Nyhetsvarsel

På Andriod

  • Velg Varslinger nederst i appen
  • Trykk på bjella slik at den blir svart bak Viktigste nyhetsmeldinger
Morgenoppdateringer

I morgenoppdateringen oppsummeres de tre viktigste nyhetene som skjedde mens du sov. Du kan velge å bare lese overskriftene i varselet eller klikke deg inn til en «Dette skjedde i natt»-artikkel der du får flere detaljer om hver enkelt hendelse. Morgenoppdateringen sendes rundt kl. 06.00 hver hverdag.

På iPhone

  • Trykk på brukeren din nederst til høyre og gå til Mine varsler
  • Huk av på Morgenoppdatering

På Andriod

  • Velg Varslinger nederst i appen
  • Trykk på bjella slik at den blir svart bak Morgenoppsummering
Nyheter fra ditt distrikt

På iPhone

  • Trykk på Utforsk og skroll forbi kategoriene og ned til Distrikt
  • Velg ditt distrikt og trykk deretter på bjelle-symbolet for å få varslinger om de viktigste nyhetene fra dette distriktet

På Andriod

  • Trykk på ikonet med de fire firkantene og klikk deg inn i ditt distrikt
  • Trykk på bjelle-symbolet for å få varslinger om de viktigste nyhetene fra dette distriktet
Varslinger om temaer som interesserer deg

Du kan abonnere på såkalte historier om en rekke forskjellige temaer. En historie er en samling nyhetsmeldinger om samme tema. Eksempler er store, generelle temaer som «Klima og miljø», «Danmark», «Brexit» og «Film og serier» eller mer spesifikke historier som «Bevæpning av politiet», «Leirskredet i Gjerdrum», «Trafikk i Buskerud» etc.

  1. Trykk på en melding øverst i appen. Da utvides alle meldingene slik at du kan lese dem
  2. Trykk deg inn i en av meldingene eller skroll deg bort til knappen «Se flere meldinger»
  3. Når du er inne i en melding som ligger i en historie du vil motta varslinger fra trykker du på Få varsel
  4. Nå vil du motta varsling på telefonen din neste gang det publiseres en melding i denne historien
Hvordan deaktivere varsler?
  1. Hvilken mobil har du?
iPhone
  • Du kan alltid administrere varslingene dine ved å trykke på brukeren din og deretter Mine varsler
  • Om du står inne i den aktuelle historien kan du trykke på «Får varsel» øverst. Da blir varslingen deaktivert
Android
  • Trykk på kategorien Varslinger nederst og velg Mine varsler
  • Svart bjelle betyr at varsling er på. Trykk på bjella for å deaktivere varslinger
Hvordan lage en NRK-profil?
  1. Åpne NRK-innlogging › Følg stegene
  2. Du vil motta e-post med lenke til valgfri verifisering
  3. Du er nå logget inn på NRK Radio, NRK TV og nrk.no
  4. Se fordelene ved å være innlogget her

Din profil vil bli slettet dersom du ikke er innlogget i løpet av et år.

Hva er fordelene med å være innlogget hos NRK?
  • Du får tilgang til en rekke funksjoner som vil gjøre opplevelsen din bedre og enklere
  • Opplevelsen blir mer personlig og tilpasset dine ønsker og interesser
  • Du logger inn med samme brukernavn og passord i hele NRK, men funksjonaliteten varierer mellom de ulike plattformene
  • Innloggingstjenesten er under utvikling og vil bli utvidet med nye fordeler fortløpende
Fordeler ved å være innlogget i NRK TV
  1. Favoritter
    Du kan favorittmarkere TV-programmer ved å klikke ved siden av programtittelen. Favorittprogrammene dine legger seg i Mitt innhold. Mitt innhold er tilgjengelig som en egen side på Android, iOS og nettleser, mens andre plattformer kun har Mitt innhold på forsiden. Når du har favorittmarkert en serie flyttes denne til toppen hver gang det kommer nye episoder.
    1. Du kommer til Mitt innhold ved å klikke på Logg inn (eller ditt navn hvis du allerede er logget på)
  2. Fortsett der du slapp
    På Mitt innhold-siden ligger også serier eller programmer du har begynt å se på, slik at det skal bli lettere å finne dem igjen senere
  3. Fjern fra Mitt innhold
    Du kan fjerne programmer fra Mitt innhold ved å klikke på og velge Fjern fra Mitt innhold. Du kan også fjerne favorittmarkeringer. Klikk på og bekreft at du vil fjerne
  4. Historikk
    Min profil-side i nettversjonen vil du finne en historikk-knapp. Her vises alle programmer du har sett eller startet på mens du har vært innlogget
Fordeler ved å være innlogget i NRK Radio
  1. Favoritter
    • Du kan favorittmarkere programmer og finne dem igjen på tvers av alle plattformer.
      • På iOS og Android finner du programmene i hyllen Mitt innhold på forsiden og ved å trykke på brukernavnet ditt i bunnmenyen
      • I nettleser finner du programmene du har markert i hyllen Mitt innhold og ved å trykke på brukernavnet ditt i toppmenyen
  2. Mitt innhold
    • På iOS og Android kan du trykke på brukernavnet ditt i bunnmenyen for å finne igjen markerte favoritter, nedlastet innhold, kø og lyttehistorikk
    • Ved å logge inn vil du få mulighet til å følge ønsket innhold. Dette innholdet vil da synes på forsiden under overskriften «mitt innhold» og på din profilside
    • I «mitt innhold»- hyllen på forsiden vil innhold du følger sortere seg slik at den serien med nyest innhold vil ligge først. Nytt innhold i en serie du følger vil vises med en ny-tag (en blå sirkel med teksten ny i). Mitt innhold vil i tillegg inneholde serier du har lyttet til.​
  3. Avstemning
    • Delta i avstemninger og spørsmålsstillinger stilt av redaksjonene under sendingen (iOS og Android. Kommer for nettleser)
  4. Fortsett der du slapp
    • Vi tar nå vare på fremdriften din på programmer, slik at du kan fortsette der du slapp på tvers av alle plattformer (iOS, Android og Nettleser)
    • På mobil finner du fremdrift samt lyttehistorikk ved å trykke på brukernavnet i bunnmenyen og deretter fanen Historikk
    • Legge sendinger i avspillingskø (iOS og Android. Kommer til nettleser)
Fordeler ved å være innlogget på NRK.no
  1. Favoritter
    Du kan lagre innhold du vil lese senere ved å klikke på når du er inne i en artikkel. Da vil artikkelen legge seg i favoritter-fanen din på Min side
  2. Stemmegivning
    Du kan gi dine stemmer under eventer som Stjernekamp, MGP osv. på NRK.no
Hvordan logge på Min profil?
  1. Hvor skal du logge inn?
NRK.no
  1. Trykk på Logg inn øverst til høyre på skjermen og deretter på Logg inn
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Neste
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
NRK TV på iPhone
  1. Start NRK TV-applikasjonen og trykk på «Logg inn» nederst til høyre og deretter «Logg inn» på skjermen.
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Neste
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
NRK TV på Android
  1. Start NRK TV-applikasjonen og trykk på «Logg inn» nederst til høyre og deretter «Logg inn» på skjermen.
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Neste
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
NRK Radio på iPhone
  1. Start NRK Radio-applikasjonen og trykk på Min side nederst til høyre og trykk på Fortsett
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Logg inn
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
NRK Radio på Android
  1. Start NRK Radio-applikasjonen og trykk på Min side nederst til høyre og Logg inn
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Logg inn
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
Apple TV / Android TV / Smart-TV
  1. Etter at du har startet NRK TV-applikasjonen på din Apple TV, Android TV eller smart-tv, trykk på Logg inn
  2. Du vil nå få presentert en aktiveringskode
  3. Via nettleser på din mobil/nettbrett eller datamaskin gå inn på siden nrk.no/aktiver
  4. Hvis du er automatisk pålogget, skriv inn aktiveringskoden som du har fått presentert på skjermen
  5. Hvis du ikke er automatisk pålogget, så må du følge stegene for pålogging. Når pålogging er gjennomført vil du få presentert skjermbilde for å skrive inn aktiveringskoden
Hvorfor må jeg oppgi så mange opplysninger for å opprette Min profil?
  • Når du registrerer deg vil vi vite noen ting om deg. Dette er ikke en kommersiell tjeneste, og informasjonen vi ber om ønsker vi kun for å kunne tilby deg en bedre tjeneste.
  • Vi ønsker å vite navnet ditt for å kunne tiltale deg på en personlig måte
  • For eksempel står fornavnet ditt i øverste høyre hjørne når du er logget inn, slik at dersom dere er flere som deler en maskin er det lett å se hvem som er logget inn for øyeblikket
  • Hvis vi vet navnet ditt kan vi kan også tiltale deg med navn i for eksempel e-poster

Alder

  • Opplysningene hjelper oss i å vite hvordan folk i ulike aldersgrupper bruker NRK, og om vi lager nok innhold til alle
  • Vi ønsker å nå godt ut til alle aldersgrupper, barn som voksne
  • Er du voksen lagrer vi kun ditt fødselsår, ikke dag og måned. Er du barn lagrer vi full fødselsdato for å vite når du fyller år
  • Foreldre og foresatte skal være sikre på at det er trygt for barn

E-postadresse

  • E-postadressen din blir brukernavnet ditt, og det er en sikkerhet i å få bekreftet at adressen er din (hvilket vi gjør under registreringsprosessen)
  • Vi trenger den også for å kunne kommunisere med deg
  • Vi vil aldri dele e-postadressen din med noen, eller sende deg e-poster du ikke vil ha.

Brukerkontoinformasjon

  • På Min profil finnes det mer informasjon som kan fylles ut: Etternavn, Postnummer og Kjønn
  • Det er valgfritt å fylle ut disse opplysningene
  • Vi benytter deler av denne informasjonen til å analysere hvordan våre tjenester og vårt innhold brukes fra et demografisk perspektiv.
Kan jeg slette brukeren fra Min profil?
  • Når du er pålogget din bruker, kan du slette denne fra siden Min profil
  • Hvis du sletter din bruker, så vil alle opplysninger bli fjernet
  • Vi kan ikke gjenopprette en slettet bruker
  • Hvis du har slettet din bruker, så kan du opprette en ny med samme e-postadresse
Problemer med å logge inn hos NRK?
  • Sjekk først om om du har tilgang til logg-inn funksjonen. Følgende plattformer/ app-versjoner støtter innlogging:

NRK TV

PlattformStøtte for logg-inn
AppleTV 4 og AppleTV 4KFra og med app-versjon 4.1
SmartTV (LG, Sony, Samsung)Fra og med app-versjon 2.1
PlayStation 4Fra og med app-versjon 2.1
Mobil (iOS og Android)Tilgjengelig i nyere versjoner av appen
Nettleser (PC/ desktop)Chrome, IE, Edge, Firefox, Opera, Safari

NRK Radio

PlattformStøtte for logg-inn
Mobil (iOS og Android)Fra og med app-versjon 6.0
Nettleser (PC/ desktop)Chrome, IE, Edge, Firefox, Opera, Safari
  • Hvis du har registrert deg, men ikke får logget inn, så kan problemet være:
    1. Du forsøker å logge inn med feil e-postadresse
    2. Du bruker ikke riktig passord
    3. Konto har blitt slettet – dette skjer om du ikke har logget inn på 365 dager
  • Om du ikke husker e-postadressen kan du trykke på Glemt passord og forsøke de ulike e-postadressene dine. Da får du beskjed om e-postadressen din er registrert eller ikke
  • I verste fall kan du opprette en ny brukerkonto
  • Dersom ingen av disse punktene hjelper deg, kan du kontakte Publikumsservice på [email protected] eller telefon 23 04 70 00
Koster det noe å opprette en profil?

Det er helt gratis å opprette en profil i NRK!

Hvordan se om en nettside er falsk?

Ved første øyekast er det ikke lett å se at en nettside er falsk. Slike sider forsøker å lure deg ved å benytte samme design, logo og farger som i en ekte NRK-artikkel. Den falske nettsiden kan til og med bruke navn på ekte NRK-journalister i «saken». Slik kan du avsløre den falske nettsiden:

  • Sjekk adresselinjen. NRKs artikler har nrk.no som adresse. Falske artikler har andre adresser, som for eksempel news-biz.online, nrk-nor.com eller roopede.com.
  • Undersøk innholdet. Falske artikler handler ofte om at en person har vært gjest på Lindmo eller andre TV-programmer den siste uka. Dette kan du undersøke ved å lete frem programmet i NRK TV og spørre deg selv følgende spørsmål:
    1. Har programmet vært sendt den siste uka?
    2. Var personen gjest i programmet da?
    3. Snakket personen om temaet som blir nevnt i artikkelen?
  • Vurder budskapet. Falske artikler lokker med lettjente penger. De hevder at personen har tjent millioner på et eller annet produkt – for eksempel bitcoin – og fortsetter med å beskrive hvordan du kan tjene penger på dette. Vær på vakt dersom artikkelen prøver å selge deg noe.

Faktisk.no har skrevet om flere slike falske nettsider, for eksempel en falsk artikkel om Lars Monsen.

Hva gjør jeg hvis jeg mistenker at en nettside er falsk?

Har du oppgitt kortnummer eller annen bankinformasjon til en falsk nettside? Ring sperretjenesten i banken din.

Vi setter pris på at du tipser oss om den falske siden. Vi greier dessverre ikke å bekjempe dette uten så mye informasjon som mulig. Om du oppdager en side som misbruker NRKs navn eller merkevare setter vi pris på at du:

  • Noterer ned hele nettadressen (kopier lenke/URL) til siden.
  • Tar et skjermbilde av nettsiden.
  • Hvis mulig, kopierer kildekoden til siden.
    • Du finner kildekoden til nettsiden ved å høyreklikke på siden og velge Vis kilde eller ved å bruke tastatursnarveien CTRL + U.
    • Kopier hele kildekoden og lagre dette som en txt-fil (bruk for eksempel Notisblokk eller tilsvarende).

Send dette i en epost til [email protected].

Hva gjør jeg hvis jeg mistenker at en Facebook-annonse er falsk?

Våre samarbeidspartnere søker av og til etter skuespillere/deltakere til ymse produksjoner, men vi annonserer ikke vårt øvrige innhold på denne måten.

En typisk svindelannonse på Facebook inneholder ofte en eller flere av disse:

  • Informasjon som forsøker å selge deg noe, for eksempel bitcoin.
  • Logo og andre elementer som skal få det til å se ut som en side fra en troverdig nyhetskilde.
  • Falske sitater fra en kjendis.
  • Avsender er ofte en Facebook-side som ikke oppgir noe informasjon.

Faktisk.no har skrevet om slike sider.

Om du oppdager en slik annonse setter vi stor pris på at du hjelper oss ved å:

  • Tar et skjermbilde som viser adressen til annonsen/posten som sprer dette.
  • Tar et skjermbilde som viser adressen til siden/profilen som publiserte annonsen.
  • Rapporterer annonsen og siden som spam til Facebook.
  • Sender oss all dokumentasjon til [email protected].

Hva gjør jeg hvis jeg mistenker at en annonse på nett er falsk?

Våre samarbeidspartnere søker av og til etter skuespillere/deltakere til ymse produksjoner, men vi annonserer ikke vårt øvrige innhold på denne måten.

Vi ser dessverre at det finnes noen falske annonser på Google Ads, som mange nettsteder bruker. En typisk svindelannonse på Google Ads kan inneholde en eller flere av disse elementene:

  • Informasjon som forsøker å selge deg noe, for eksempel bitcoin.
  • Logo og andre elementer som skal få det til å se ut som en side fra en troverdig nyhetskilde.
  • Falske sitater fra en kjendis.
  • Avsender er ofte en nettside som ikke oppgir noe informasjon.

Om du oppdager en slik annonse setter vi stor pris på at du hjelper oss ved å:

  • Ta et skjermbilde av annonsen.
  • Kopier nettadressen som annonsen leder til.
  • Ta et skjermbilde av den falske nettsiden.
  • Hvis mulig: Rapporter annonsen til Google ved å trykke på pilen som heter Adchoices ved annonsen og velge «Rapporter annonse».
  • Hvis mulig: Informer nettstedet du har besøk om at annonsen er svindel, slik at de kan legge dette inn i blokkeringslisten sin.
  • Send oss info om annonsen, skjermbildene og nettadressen til [email protected].

Jeg har fått en e-post fra NRK. Er den ekte?

Med jevne mellomrom sjekker vi at brukerkontoer er aktive ved å sende ut en e-post. Det er fordi vi ikke har lov å oppbevare brukerdata utover en viss tid, i henhold til personopplysningsloven.

E-postmeldinger fra NRK er alltid sendt fra adresser som slutter på @nrk.no. Hvis adressen slutter på noe annet kan den være falsk.

Men merk at det ikke er noen garanti for at meldinger sendt fra @nrk.no faktisk er fra NRK, da det er mulig å forfalske avsenderadresser. Spør oss på [email protected] dersom du er usikker.

Dersom du mistenker at du har mottatt en falsk e-post:

  • Noter ned avsenderadressen av e-posten.
  • Lagre e-posten som fil eller videresend som vedlegg.
  • Send dette til [email protected]