← Hjelp og informasjon

Bruk av andres logoer i NRK-innhold

NRK skal fremstå som en uavhengig allmennkringkaster. Publikum skal aldri være i tvil om vår integritet – det handler om troverdighet og omdømme. 

Når logoer på klær eller i omgivelser vises i NRK-innhold, kan det så tvil om denne uavhengigheten. Det kan oppfattes som skjult reklame eller produktplassering – noe NRK ikke har lov til.  

Hovedregel 

Vi skal vise minst mulig av andres logoer i NRK-innhold. 

Rødt betyr nei: Logoer skal unngås. Det handler om å ivareta NRKs uavhengighet og troverdighet. 

Gult betyr vurdering: Logoer kan tillates hvis de er: 

  • Beskrivende for en rollefigur eller karakter 
  • En naturlig del av omgivelsene 
  • Dokumentarisk til stede i materialet 

Samtidig er det viktig at regelverket ikke blir så strengt at det hindrer oss i å lage godt innhold eller å få tilgang til viktig materiale. 

Sjangerspesifikke vurderinger 

Skjemaet viser hvordan innholdselementer (f.eks. programleder, deltaker) vurderes opp mot sjanger. 

  • Barn og unge: Her er vi strengest. NRK Super har som mål å unngå all synlig merkevareeksponering – så langt det er praktisk mulig. Logoer kan skape tvil om NRKs uavhengighet og gi inntrykk av produktplassering. Samproduksjonspartnere krever at ingen logoer vises. 
  • Sport: Her skal vi ikke begrense muligheten til å vise utøvere i studio eller i aksjon. Logoeksponering tillates i klipp brukt i studio, vignetter, promo, nett og sosiale medier. Men vi skal fortsatt være bevisste. 
  • Drama og satire: Merkevarer kan være en naturlig del av miljø og karakterbygging. Likevel bør man begrense eksponeringen, og vurdere hvor ofte og hvordan logoer vises. 
  • Ekspedisjonsinnhold: Dette er en særskilt kategori som krever grundig redaksjonell vurdering og spesialbehandling.  

Praktiske tips 

Det er enkelt å unngå uønsket logoeksponering – og det bør planlegges tidlig i produksjonen: 

  • Velg klær og utstyr uten synlige logoer 
  • Bruk kamerautsnitt som unngår eksponering 
  • Gjør avtaler med leverandører om å fjerne eller dekke logoer 
  • Bruk tekniske hjelpemidler som sladding der det er nødvendig – særlig for innhold rettet mot barn og unge