NRK skal fremstå som en uavhengig allmennkringkaster. Publikum skal aldri være i tvil om vår integritet – det handler om troverdighet og omdømme.
Når logoer på klær eller i omgivelser vises i NRK-innhold, kan det så tvil om denne uavhengigheten. Det kan oppfattes som skjult reklame eller produktplassering – noe NRK ikke har lov til.
Hovedregel
Vi skal vise minst mulig av andres logoer i NRK-innhold.
Rødt betyr nei: Logoer skal unngås. Det handler om å ivareta NRKs uavhengighet og troverdighet.
Gult betyr vurdering: Logoer kan tillates hvis de er:
- Beskrivende for en rollefigur eller karakter
- En naturlig del av omgivelsene
- Dokumentarisk til stede i materialet
Samtidig er det viktig at regelverket ikke blir så strengt at det hindrer oss i å lage godt innhold eller å få tilgang til viktig materiale.
Sjangerspesifikke vurderinger
Skjemaet viser hvordan innholdselementer (f.eks. programleder, deltaker) vurderes opp mot sjanger.
- Barn og unge: Her er vi strengest. NRK Super har som mål å unngå all synlig merkevareeksponering – så langt det er praktisk mulig. Logoer kan skape tvil om NRKs uavhengighet og gi inntrykk av produktplassering. Samproduksjonspartnere krever at ingen logoer vises.
- Sport: Her skal vi ikke begrense muligheten til å vise utøvere i studio eller i aksjon. Logoeksponering tillates i klipp brukt i studio, vignetter, promo, nett og sosiale medier. Men vi skal fortsatt være bevisste.
- Drama og satire: Merkevarer kan være en naturlig del av miljø og karakterbygging. Likevel bør man begrense eksponeringen, og vurdere hvor ofte og hvordan logoer vises.
- Ekspedisjonsinnhold: Dette er en særskilt kategori som krever grundig redaksjonell vurdering og spesialbehandling.



Praktiske tips
Det er enkelt å unngå uønsket logoeksponering – og det bør planlegges tidlig i produksjonen:
- Velg klær og utstyr uten synlige logoer
- Bruk kamerautsnitt som unngår eksponering
- Gjør avtaler med leverandører om å fjerne eller dekke logoer
- Bruk tekniske hjelpemidler som sladding der det er nødvendig – særlig for innhold rettet mot barn og unge