NRK TV

Generelt

Hvordan få/se/installere NRK TV?
  1. Hvor vil du se NRK TV?
Nett
  1. Åpne en nettleser og gå til tv.nrk.no

Mobil/nettbrett
  1. Hvilken dings bruker du?
iPhone/iPad
Android
Apple TV
  1. Hvilken Apple TV har du?
  1. Trykk Innstillinger Hovedmeny
  2. Naviger til NRK TV › Trykk Vis
  1. Åpne App Store › Søk etter NRK TV › Trykk Hent
Android TV
  1. Start Google Play på din Android TV
  2. Skriv NRK i søkefeltet
  3. Velg Installer
Smart-TV/mottakerboks
  • På Smart-TV og mottakerbokser varierer det veldig hvordan du får tilgang til NRK TV
  • Finner du ikke NRK TV? Se om du finner Apper › Søk opp NRK TV › Hent/Installer
  • Se hvilke enheter som støtter NRK TV
Satellitt
  1. Se NRK via:

Vanlig TV
  • De fleste steder i landet kan du velge om du ønsker å ta inn TV-signalene via det digitale bakkenettet, bredbånd (nett), kabel-TV eller satellitt (parabolantenne)
  • NRK1, NRK2 og NRK3 er åpent tilgjengelig i det digitale bakkenettet

For å ta inn signaler fra bakkenettet trenger du:

  1. En TV med innebygd tuner eller tilkoblet tunerboks.
    Mottakere kan kjøpes hos elektroforhandlere.
  2. Tilkoblet utendørs eller innendørs antenne
  3. Du må befinne deg innenfor bakkenettets dekningsområde
  4. I bakkenettet er NRK tilgjengelig uten programkort. Hvis du befinner deg utenfor dekningsområdet for bakkenettet, kan du motta våre sendinger via parabol med NRK-kort. For NRK-kort, kontakt Canal digital eller Viasat (gjelder ikke fritidseiendommer).
  • NRK er også tilgjengelig gjennom alle kabel- og satellittdistributører i Norge.
    • Hvis du opplever problemer med mottaket eller manglende kanaler, kontakt din distributør.

Borettslag og sameier:

  • Lokale forhold, regler og avtaler innvirker på hvordan du kan se TV og hvilket TV-tilbud du kan få.
  • Trenger du hjelp, ta kontakt med leverandør av signaler.

Garanti for å se NRK

  • Stortinget har gitt en garanti som sier at alle husstander i Norge skal ha tilgang til NRKs TV-kanaler på sin faste adresse. Har du ikke dekning fra det digitale bakkenettet der du bor så kan du ta kontakt med NRKs Publikumsservice. Da får du hjelp til å skaffe deg TV-signalene på annen måte.
  • Selskapet NTV har konsesjon for driften av det digitale bakkenettet. NRK leier kapasitet og tilbyr sine fjernsynskanaler og radiokanaler gratis via NTV. I tillegg er det mulig å abonnere på betal-TV hos selskapet Riks-TV. Dekningskart finner du på nettsidene til begge selskapene – ntv.no eller rikstv.no
  • For de som bor utenfor dekningsområdet for det digitale bakkenettet har NRK inngått avtale med satellittselskapet Allente om gratis NRK-kort som gir tilgang til NRKs tilbud (kunder må tilfredsstille de krav som Allente har for godkjent mottakerutstyr).
Hvordan bruke NRK TV?

Forsiden
Mest aktuelle program og, om du er logget inn; ditt innhold og sist sette program.

Søk og kategorier
Søk etter programtittel, tekst, eller omtale. Ingen treff? Prøv å søke på bokmål eller nynorsk.

Direkte
Det som sendes akkurat nå. Direktesending er, på grunn av rettigheter, ikke tilgjengelig i utlandet.

TV-guide
Se hva som går i dag, eller en annen dag ved å navigere med kalenderen.

Logg inn
Logg inn for å blant annet fortsette der du slapp og finne igjen favoritter på tvers av dine enheter.

Alderskontroll
Sett passord for å aldersbegrense tilgang til programmer – kjekt om du har barn. Les mer her

å søke på bokmål eller nynorsk Finner du ikke et program? Søk på bokmål eller nynorsk! For eksempel er den britiske serien «An idiot abroad» oversatt til «Ein idiot på tur» på norsk.

Hvordan oppdatere NRK TV?
  1. Hvilken dings bruker du?
iPhone/iPad
  1. Hvilket operativsystem er installert?
iOS9
  1. Gå til App store og søk opp NRK TV
  2. Trykk på oppdater
iOS8

Den nyeste versjonen av NRK TV støtter bare iOS 9 og nyere versjoner. Alle som har en iPhone/iPad med iOS 8 kan oppdatere til iOS 9.

  1. Gå til innstillinger på din iPhone/iPad › generelt › oppdateringer › oppdater til nyeste iOS
  2. Gå til App store og søk opp NRK TV
  3. Trykk på oppdater

Om du ikke vil installere iOS 9 kan du se NRK TV i nettleseren, for eksempel i Safari; https://tv.nrk.no

iOS7
  1. Gå til innstillinger på din iPhone/iPad › generelt › oppdateringer › oppdater til nyeste iOS
  2. Om det ikke finnes noen oppdatering anbefaler vi at du ser NRK TV i nettleseren, for eksempel i Safari; https://tv.nrk.no
Android

Oppdater NRK TV-appen:

  1. Gå til Google Play og søk opp NRK TV
  2. Trykk på oppdater

Om NRK TV-appen ikke viser noe innhold og du ikke får beskjed om å oppdatere, gå likevel til Google Play, søk opp NRK TV og trykk på oppdater.

Årsaken til at du får meldingen om å oppdatere NRK TV-appen for Android er at eldre versjoner bruker utgått teknologi som vi ikke lenger kan støtte. Om du har en telefon eller nettbrett som kjører Android 4.0 må du oppdatere til en nyere versjon (Android 4.1 eller nyere). Alternativt kan du prøve tv.nrk.no i nettleseren.

Hvorfor fungerer ikke NRK TV?
  1. Hvor opplever du feilen?
Nettleser
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du…
    • oppdaterer din PC eller Mac
    • oppdaterer din nettleser
    • laster siden med oppfrisket minne
    • bytter nettleser
  2. Virket ingen av tiltakene?
Si ifra til oss
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
  3. Enhet:
    • Hva slags enhet (PC, Mac, mobil, nettbrett, spillkonsoll) benytter du?
    • Hva slags operativsystem er installert?
    • Hvilke nettlesere har du prøvd?
  4. Nettverk:
    • Er nettverkstilkoblingen din kablet eller trådløst?
    • Hvilken internettleverandør benyttes?
    • Har du prøvd å koble til et annet nettverk?
    • Har du prøvd med en annen enhet på samme nettverk?
Mobil/nettbrett
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du…
  2. Virket ingen av tiltakene?
Si ifra til oss
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
  3. Enhet:
    • Merke og modell?
    • Versjon av operativsystem?
    • Appversjon av NRK TV?
    • Fungerer avspilling med NRK Super-appen?
  4. Nettverk:
    • Hvilken teleoperatør/internett-leverandør benytter du?
    • Prøvd å koble til et annet nettverk?
    • Fungerer avspilling med en annen enhet på samme nettverk?

Playstation
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du…
  2. Virket ingen av tiltakene? Si fra til oss →
Si ifra til oss
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
    • Hvis mulig, ta en video av problemet med mobilen
  3. Playstation 4:
    • Hvilken versjon av NRK TV er installert?
      • Se versjonsnummeret i appen på «Logg inn»-siden, nederst til høyre
    • Hvilken versjon av operativsystemet er installert?
  4. Nettverk:
    • Hvilken internettleverandør benyttes?
    • Prøvd med en annen enhet på samme nettverk?
Chromecast
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du…
  2. Virket ingen av tiltakene?
Si ifra til oss
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
  3. Chromecast:
    • Hva slags enhet prøver du å caste fra?
    • Hvilken versjon av operativsystemet er installert?
  4. Nettverk:
    • Hvilken internettleverandør benyttes?
    • Prøvd med en annen enhet på samme nettverk?

Apple TV
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du…
  2. Virket ingen av tiltakene? Si fra til oss →
Si ifra til oss
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
  3. Apple TV:
    • Hvilken generasjon (produktmodell) er din Apple TV?
    • Hvilken versjon av operativsystemet (tvOS) er installert?
  4. Nettverk:
    • Hvilken internettleverandør benyttes?
    • Prøvd med en annen enhet på samme nettverk?
Android TV
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du…
    • oppdaterer systemet på din Android TV
    • tar støpselet ut av stikkontakten i 1 minutt
    • sletter og re-installerer NRK TV-appen
    • nullstiller innstillinger på din Android TV
  2. Virket ingen av tiltakene?
Si ifra til oss
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?
    • Hvis mulig, ta en video av problemet med mobilen
  3. Android TV:
    • Hvilken enhet/ produktmodell med Android TV er feilen funnet på?
      • Eksempelvis Shield, Sony TV, Phillips TV m.m.
    • Hvilken versjon av NRK TV-appen er installert?
      • Se versjonsnummeret i appen under innstillinger.
    • Hvilken Android TV SW versjon er installert?
      • Se versjonsnummer under «Innstillinger» (tannhjul), «Info» og «Android TV SW version».
  4. Nettverk:
    • Hvilken internettleverandør benyttes?
    • Prøvd med en annen enhet på samme nettverk?
Smart-TV
  1. Sjekk om avspilling fungerer etter at du…
    • oppdaterer systemet på din Samsung (Tizen) eller LG (webOS)
    • tar støpselet ut av stikkontakten i 1 minutt
    • sletter og re-installerer NRK TV-appen
    • nullstiller innstillingene
  2. Virket ingen av tiltakene?
Si ifra til oss
  1. Send oss følgende på info@nrk.no:
  2. Problemet:
    • Detaljert beskrivelse av problemet *
    • Hvilke steg gjør at du kan skape/gjenskape feilen?*
    • Gjelder det direkteavspilling eller opptak, eller begge deler?
    • Hvis mulig, ta en video av problemet med mobilen.
  3. TV-en:
    • Hvilken TV-modell? * Du finner produktmodellkoden fra TV-ens innstillingsmeny
    • Hva er TV-ens systemprogramvare (firmware)? *
    • Hvilken versjon av NRK TV-appen gjelder dette?*
      • Eldre versjon: Trykk på «Innstillinger» øverst til høyre -> så på hjelp -> så finner du appversjonsnummeret nederst til venstre.
      • Ny versjon: Trykk på «Logg inn» øverst til høyre -> så finner du appversjonsnummeret nederst til høyre.
    • User ID
      • Tilgjengelig fra og med versjon 2.2.X av NRK TV-applikasjonen:
        På «Logg inn»-siden (i forlengelse av app versjonsnummeret) står det en unik identifiseringskode (UID). Vennligst informer hva denne er ved feilmelding.
    • Fungerer andre applikasjoner som forventet (Netflix, Youtube …)?
    • Fungerer NRK Super-appen?
    • Er det forsøkt å gjøre en tilbakestilling av TV-en?
    • Har du slått av TV-en, eventuelt trukket ut strømkabelen?
    • Er det forsøkt å slette applikasjonen (og hvis mulig slette applikasjonsdata) og installere på nytt?
    • Er det koplet andre enheter til TV-en via HDMI-porter?
      • Hvis ja, prøv å koble fra disse og se om det har noen virkning.
  4. Nettverk:
    • Kablet eller trådløs forbindelse?
    • Hvilken internettleverandør benyttes?
    • Hvilken IP-adresse benytter du (sjekkes via PC)?
    • Prøvd å koble til et annet nettverk? Bruk for eksempel mobilen som tilgangspunkt (se egen brukerveiledning fra f.eks. Telenor)

* = Obligatorisk informasjon som er nødvendig for oss å ha i forbindelse med feilsøkingen

Vanlig TV
  • For satellitt eller kabel: Kontakt din leverandør
  • For digitalt bakkenett: Meld feil til RiksTV / Ring 21 01 02 10
  • For mottakerbokser:
    • Ta støpselet ut av stikkontakten i 1 minutt, sett i kontakten og prøv på nytt
    • Fortsatt problemer? Kontakt din distributør (Altibox, Telenor, Canal Digital, Telia, RiksTV).
    • Noen Teliabokser har problemer med den siste oppdateringen av NRK TV appen. Inntil vi finner ut hva som er feil og får fikset det så kan du avinnstallere den siste oppdateringen. Slik gjør du det: Innstillinger > Apper > NRK TV > Avinnstaller oppdatering > Restart boksen

med oppfrisket minne På Windows-tastaur:
Hold nede CTRL og trykk F5

På Mac-tastatur:
Hold nede CMD og SHIFT og trykk R
Samsung (Tizen) 1) Åpne Innstillinger (tannhjul til venstre i menyen)
2) Velg Kundesupport
3) Velg Programvareoppdatering
4) Velg Oppdater nå – dersom det er tilgjengelig
LG (webOS) 1) Åpne innstillinger (tannhjul i topp-høyre)
2) Velg Alle innstillinger
3) Velg Generell
4) Velg Om denne TV-en
5) Velg Se etter oppdateringer
6) Installer dersom det er tilgjengelig
Hvilke enheter støtter NRK TV?
PlattformVersjonNRK-TV-versjon
Samsung (Tizen) 2015-2021 2.3.122
LG (webOS) 2014-2020 2.3.122
Sony (AndroidTV) 2015-2020 Google Play
Philips (AndroidTV) 2015-2020 Google Play
Playstation 4/Playstation 5 2.3.122
AppleTV 3 tvOS 7.2
AppleTV HD (AppleTV) tvOS 13 App Store
AppleTV 4K tvOS 13 App Store
RiksTv Smart Box II
Smart Box III
2.4.008
RiksTv Strømmeboks Google Play
Allente Oneplace Google Play
Telenor 5743CDX (T-We) 2.3.006
Telenor 3770 (T-we) 2.3.006
Telia Telia Box 3.4.0.5 forhåndsinstallert. Kan oppdateres via Google Play
Altibox Huawei Q22 3.12.1
Altibox Modell A Google Play
iPhone / iPad iOS 14 App Store
Android Android 5.1 Google Play
AirPlay
Chromecast Chrome på PC og Mac
Chromecast NRK TV-app på mobil/nettbrett
Google Chrome 49+
Opera 70+
Safari 11+
Firefox 53+
Edge 12+
Samsung (Tizen) Hvis du ikke finner NRK TV applikasjonen i app butikken, prøv:
1) Trykk på Smart Hub-knappen på fjernkontrollen
2) Når Smart Hub er lastet, trykk på fjernkontrollen », 2, 8, 9, « (spol fremover, 2, 8, 9, spol tilbake).
3) Under Internett-tjenesteplassering velger du landet du ønsker å bruke.
4) Når du har valgt landet du ønsker å bruke, trykker du på Neste
5) Klikk på Godta for å godta vilkårene for bruk
6) Når du har godtatt vilkårene, må Smart Hub starte på nytt.
7) Når Smart Hub har startet på nytt, kan du installere apper fra det nye landet/regionen.
Sony (AndroidTV) / Philips / Altibox Basert på Android TV fra Google
AirPlay AirPlay er Apples løsning for å sende video fra en iPhone eller iPad til en større skjerm. Med AirPlay kan du bruke NRK TV-appen på mobilen eller nettbrettet, og sende innholdet til en Apple TV for å vises på en større skjerm.
Nedstenging av NRK-TV appar hausten 2021.

Ser NRK TV slik ut hos deg?
Frå og med 1. november 2021 er enkelte NRK TV-appar lagd ned.

Såg NRK TV slik ut hos deg då du opna appen, betyr det at du hadde ein versjon av appen som no er lagd ned

Dette gjeld TV-ar av desse modellane:
● Panasonic (My Home Screen som operativsystem)
● Sony Linux (2013-2014)
● LG Netcast (2012-2015)
● Samsung Orsay (2012-2015)


På desse modellane er både NRK TV-appen og NRK Super-appen avvikla og fungerer ikkje lenger.

Det gjeld også om du ser NRK TV via ein Playstation 3 eller via ein av desse TV-boksane: Get Box II frå Telia (GET), Smart Box 1 frå RiksTV eller enkelte TV-boksar frå Allente. Ønsker du tilgang til NRK TV-appen, ta kontakt med distributøren for å få eller kjøpe ny boks.


Kvifor skjer dette?
Utviklinga innan smart-tv-teknologi skjer veldig fort. Det er mange aktørar med forskjellige teknologiar innanfor strøymemarknaden på TV. NRK kan ikkje utvikle versjonar av NRK TV-appen til alle, det blir for krevjande. NRK sluttar med desse versjonane av NRK TV-appen fordi det er relativt få som bruker dei.


Korleis halde fram å sjå NRK TV?
Mange TV-distributørar har strøymetenesta NRK TV som del av tilbodet sitt. Dersom du ser NRK TV via ein av smart-TV-ane nemnd over eller Playstation 3, så kan du undersøke om dette gjeld TV-distributøren din. Per i dag leverer Telia, Telenor, Altibox og Allente TV-boksar med støtte for NRK TV. 


Dersom du verken kan sjå NRK TV via TV-en eller TV-boksen din treng du ein strøymeboks (som for eksempel ein AppleTV, AndroidTV eller Chromecast)

Bruk

Hvor lenge er TV-programmer tilgjengelige?
  • Tilgjengeligheten i NRK TV varierer fra program til program. Noen programmer har vi nettrettigheter til i bare noen dager, mens andre vil være tilgjengelige for alltid.
  • Du kan se informasjon om tilgjengeligheten til hvert enkelt program ved å søke opp det aktuelle programmet og bla ned til Mer informasjon
  • Nyhetssendinger og andre egenproduksjoner er som oftest alltid tilgjengelig
  • Noen programmer vil være tilgjengelige i Norge men ikke i utlandet
  • Hvis du savner opptak av et program, kontakt NRK Publikumsservice

Arkiv

  • NRK har inngått en avtale som lar oss publisere egenprodusert arkivinnhold som ble laget før 1997
  • Denne arkivavtalen har en ramme på hvor mye arkivinnhold som kan ligge ute samtidig. Arkivinnhold som tidligere har vært tilgjengelig, kan derfor være avpublisert nå
  • Er det et spesielt program fra arkivet du savner, kan du kontakte NRK Publikumsservice.

Hvordan spoler jeg tilbake i direktesending?
  • I direktesendingene kan du når som helst gå inntil tre timer tilbake i sendingen for den aktuelle kanalen du har valgt.
    • Spol selv ved å dra i den røde sirkelen på tidslinja i avspillervinduet eller:
      • Hvis du benytter nettleser, trykk på lenkene under avspilleren som angir stikkord for sendingen
      • Hvis du benytter våre apper, trykk på programtittel i programoversikt
  • Via NRK TV applikasjonen på smart-tv er det kun mulig å starte programmet fra begynnelsen, eller å bruke 30 sekund fram/tilbake knappene.
Er du interessert i seertall/lyttertall?
  • Måling av seertall/lyttertall gjennomføres av Kantar https://kantar.no/medier/
  • For radio omfatter det riksradio og lokalradio.
  • For TV omfatter det konsum av lineær-TV for ca. 150 kanaler, hvorav ca. 20 også blir målt på online-plattformene PC/Mac, nettbrett, mobil og connected TV. I tillegg rapporteres video on demand (VOD) for NRK, TV 2, MTG og Discovery. Målingen representerer hele befolkningen i alderen 2-79 år.
Hvordan finner jeg versjonsnummeret av NRK TV-appen på Smart-TV?
  1. Hva slags TV har du?
Samsung Smart-TV fra 2019 eller nyere
  1. Åpne NRK TV-appen
  2. Klikk Logg inn fra menyen på toppen
  3. Klikk på Innstillinger
  4. Versjonsnummer står nå nederst på siden
Eldre Smart-TV
  1. Åpne NRK TV-appen
  2. Klikk Logg inn fra menyen på toppen
  3. Versjonsnummer står nå nederst på siden
Hvordan begrense datamengden NRK TV-appen bruker?
  • Videokvaliteten/datamengden justerer seg etter enhet og nettverksforbindelse
  • Vil du manuelt begrense datamengden:
    1. Åpne NRK TV-appen › Trykk Logg inn eller ditt navn (til høyre)
    2. Trykk › Velg Automatisk, Lav, Medium, Høy, Høyere eller Best
      • Mobildata: Sjekk kostnadene forbundet med ditt abonnement
      • Chromecast: Overstyrer videokvaliteten du har valgt – kan ikke endres.
NRK TV-appen Last ned for iPhone/iPad eller Android
Lav 1 GB ≈ 7 timer
Automatisk Anbefalt
Medium 1 GB ≈ 4 timer
Høy 1 GB ≈ 2 timer
Høyere 1 GB ≈ 1 time
Best 1 GB ≈ 40 minutter
Hvor er TV-guiden på mobil/nettbrett?
  1. Åpne NRK TV-appen › Trykk Direkte
NRK TV-appen Last ned for iPhone/iPad eller Android
Hvordan opphever jeg alderskontroll i NRK TV?
  • Det er mulig å slå av alderskontroll uten å kjenne PIN-koden
  1. Hvor skal du skru av alderskontroll?
Nettleser
  1. Slett informasjonskapslene fra nettleseren din.

Mobil/nettbrett/Apple TV/Android TV
  1. Slett NRK TV-appen.
  2. Installer appen på nytt.
Smart-TV/dekoderboks (ikke Android)
  1. Trykk Logg innAlderskontroll
  2. Trykk pil-kombinasjonen i raskt tempo med fjernkontrollen
    (opp, opp, opp, opp, ned, ned, venstre, høyre, venstre, høyre, opp)
  • Alternativt: Tilbakestill TV/dekoder til fabrikkinnstilling.

Hvordan bruke Chromecast med NRK TV?
  1. Åpne NRK TV-appen eller tv.nrk.no på mobil, nettbrett eller datamaskin og finn programmet du vil se
  2. Trykk i videovinduet › Velg TV/skjerm/enhet du vil sende til
  3. Programmet spilles nå på valgt skjerm
  4. Avspillingen kan styres fra enheten du chromecaster fra – enten det er mobilen, nettbrettet eller datamaskinen
NRK TV-appen Last ned for iPhone/iPad eller Android

Kan jeg se nyheter fra mitt distrikt direkte i NRK TV?

Alle våre distriktsnyheter kan sees direkte på seriesiden til hvert distrikt i NRK TV. For eksempel: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-nordland

Om du søker på «distriktsnyheter» kan du enkelt finne ditt distrikt. Dersom du logger inn kan du også favorittmerke ditt distrikt, slik at det blir enklere å finne tilbake.

Separate NRK1-versjoner med de forskjellige distriktsendingene er tilgjengelig for innloggede brukere i NRK TV-appen på alle plattformer bortsett fra AppleTV 3, Telenor T-We (alle modeller) og RiksTV Smart Box II/III. Du kan velge region du vil fra nyheter fra i NRK TV-appen eller på https://innlogging.nrk.no/bruker/region.

Hvorfor kan jeg ikke se på innhold i NRK TV når jeg benytter en VPN-tjeneste
  • NRK følger lov om opphavsrett. Dette legger begrensninger på hva vi kan og hva vi ikke kan vise utenfor Norge.
  • Når vi kjøper eller produserer et program, inngår vi en visningskontrakt som sier hvor, hvor ofte og hvor lenge vi har lov til å vise programmet. Slike kontrakter inneholder ofte en geografisk begrensning. NRK er forpliktet til å overholde disse kontraktene. Dette innebærer at vi ikke kan tillate bruk av VPN, da det ikke er mulig for oss å verifisere om trafikken kommer fra Norge eller utlandet.
  • Dersom du benytter deg av en VPN-tjeneste må du skru av denne for å få tilgang til alt innhold i NRK TV.
  • Om du er på reise i et EØS-land må du logge inn, bekrefte at du er bosatt i Norge og signere elektronisk med BankID eller MinID.
    Her finner du mer informasjon om hvordan du kan bruke NRK TV på reise i EØS.
  • Om du er på reise utenfor EØS er det kun et lite utvalg av innholdet vårt som er tilgjengelig.
    Her finner du mer informasjon om hvilke programmer som er tilgjengelige utenfor EØS.
  1. Ønsker du ikkje å skru av VPN men vil likevel bruke NRK TV?
Legg NRK TV til unntakslista di

Nokre VPN-tenester lar deg leggje til adresser i ei unntaksliste. Trafikken din til adressene på denne lista vil gå som vanleg nettrafikk, ikkje via VPN-tunnelen. I praksis betyr det at VPN-en blir slått av for desse adressene men vere slått på for alt anna.

Legg til desse adressene i unntakslista di for å kunne sjå NRK TV:

  • https://httpcache0-47115-*.dna.ip-only.net/47115*
  • https://nrk-*-no.telenorcdn.net/*
  • https://nrk-*.akamaized.net/*
  • https://*.nrk.no/*

Tilgjengelighet

Hvordan aktivere undertekster?
  • Undertekster er tilgjengelig på alle program, men ikke i direktesending
  • Kontakt oss dersom et program mangler undertekst

Slik aktiverer du undertekster

  1. Hvor ser du NRK TV?
Nett / mobil / nettbrett
  1. Start ønsket TV-program
  2. Trykk Undertekst og tilgjengelighet › Velg Norsk
Apple TV
  1. Hvilken Apple TV har du?
Apple TV 4. generasjon
  1. Start ønsket TV-program
  2. Berør touchområdet på fjernkontrollen ›
  3. Sveip opp for å få tilgang til ikonene over tidslinjen. › Velg teksteikonet (snakkeboble) › Velg UnderteksterNorsk
Apple TV 3. generasjon
  1. Start ønsket TV-program
  2. Hold nede midt-knapp på fjernkontrollen › Velg Norsk
Android TV
  1. Start ønsket TV-program
  1. Trykk Velg-knapp (forskjellig plassert avhengig av hvilken kontroll du bruker)
  2. I menyen som kommer opp: Velg ikonet ned til venstre og sjekk at det står undertekster på
Smart-TV / mottakerboks
  1. Start ønsket TV-program
  2. Hold nede midt-knapp/OK-knapp på fjernkontrollen og navigere med pil-knapp til
    • Noen TVer aktiverer teksting automatisk – andre trenger trykk på midt-knapp/OK-knapp
Vanlig TV
  1. Hvilken leverandør har du?
RiksTV / Bakkenett
  1. Skru av/på med fjernkontroll-knapp: Subtitles, Options, subtitles eller liknende

Se også:

Get / Teila
Altibox
Telenor
  1. Start ønsket TV-program
  2. Hvilken knapp ser du på fjernkontrollen?
Valg (nede til høyre)
  1. Trykk Valg på fjernkontrollen
  2. Bla med piler til Undertekster › Bla til ønsket språk › Trykk OK
  3. Trykk Valg for å se NRK igjen
(oppe til venstre)
  1. Trykk på fjernkontrollen
  2. Bla med piler til Tekst › Trykk OK
  3. Trykk for å se NRK igjen
NextGenTel
  1. Trykk på fjernkontrollen
  2. Bla til høyre til › Undertekst språk
Allente
Hvordan aktivere lydtekst?
  1. Hvilken dings bruker du?
iPhone / iPad

For å kunne få opplest undertekster på innhold hos NRK, må du aktivere skjermleseren VoiceOver i tillegg til å starte avspilling av videoer med undertekst. VoiceOver skrus enkelt på, men kan også like raskt skrus av igjen om du ikke har behov for denne funksjonaliteten til daglig.

Det er mulig å få lydtekst i både appen NRK TV og på nettsidene tv.nrk.no. Om du har en telefon eller et nettbrett som ikke har siste iOS-versjon så kan det hende lydtekst ikke vil fungere i appen eller at Innstillinger-valgene ser litt annerledes ut. Forsøk derfor å bruke NRK TV i Safari om dette ikke fungerer i appen. Om du bruker VoiceOver til daglig kan du hoppe over punkt 1 og 3.

  1. Åpne InnstillingerTilgjengelighetTilgjengelighetssnarvei (nederst på denne siden).
    • Her huker du kun av for VoiceOver.
    • Om Lupe også er huket av bør denne haken fjernes for å gjøre det enklest mulig å skru av VoiceOver.
    • Vi anbefaler å lese under «Kort informasjon om skjermleseren VoiceOver» lenger ned for deg som ikke har brukt denne tidligere.
  2. Dersom du bruker den nedlastede appen NRK TV, altså ikke nettsiden, så må VoiceOver få beskjed om å videreformidle underteksten som tale og/eller punktskrift. Gå til Innstillinger, Tilgjengelighet, VoiceOver og Detaljnivå. Langt ned skal Mediebeskrivelser ligge som et valg. Om du skal bruke lydtekst på våre nettsider bør Mediebeskrivelser være skrudd av, men for at dette skal fungere i appen må Tale være valgt.
  3. Under Innstillinger, Tilgjengelighet og VoiceOver kan du kontrollere talehastighet, velge stemme og gjøre en rekke andre tilpasninger.
  4. Åpne NRK TV om du har lastet ned appen. Alternativt kan du åpne Safari eller en annen nettleser, trykke øverst i adressefeltet, skrive inn «tv.nrk.no» og trykke på «Gå»-tasten nederst til høyre på tastaturet.
  5. Velg et program du vil se, kontroller at undertekst er skrudd på og aktiver gjerne fullskjermvisning. Både undertekst- og fullskjermknappen ligger nederst i videobildet. Om ingen av knappene vises, trykk på videobildet for å vise knappene og trykk på pause om du ønsker å forhindre at knappene automatisk skjules.
  6. Når du er klar for å se på videoen, trykk tre ganger på sideknappen eller Hjem-knappen under skjermen på eldre enheter, for å aktivere VoiceOver. Om det dukker opp en liten meny med flere valg enn VoiceOver, så har du aktivert flere tilgjengelighetssnarveier. Trykk på Avbryt og les den grunnleggende informasjonen om VoiceOver under denne fremgangsmåten.
  7. Telefonen vil nå begynne å snakke. I starten vil den si «VoiceOver på» og et par ting til før den går i gang med å lese underteksten. Det er mulig å blant annet justere volum, stemme og talehastighet. Dette kan gjøres raskt med egne VoiceOver-bevegelser på skjermen, men du kan også tilpasse dette og mer til ved å gå til enhetens Innstillinger, Tilgjengelighet og VoiceOver.

Du kan når som helst skru av VoiceOver på samme måte som du skrudde den på. Altså trippelklikke på sideknappen eller Hjem-knappen under skjermen på de modellene som har dette.

Kort informasjon om skjermleseren VoiceOver:

Det er viktig å vite at når denne funksjonen er skrudd på, så blir berøringsskjermen helt annerledes å bruke. Det er ikke noe man må forholde seg til om man starter skjermleseren direkte ved å trippelklikke på en fysisk knapp som beskrevet over, men om man ønsker å ha rask tilgang til flere tilgjengelighetssnarveier fra denne snarveien så må man kunne utføre et vanlig trykk på «tilgjengelighetssnarvei-menyen for å slå av VoiceOver igjen..

For å trykke på noe på skjermen med VoiceOver aktivert, legger du først fingeren på det du vil trykke på. Dette elementet vil da få en svart ramme rundt seg og talen vil si hva du har trykket på. Om du igjen trykker to ganger raskt etter hverandre med en finger ett eller annet sted på skjermen, så utføres et trykk på samme måte som om du skulle trykket en gang på det inrammede området som er markert uten VoiceOver aktivert. Slik er det fordi man skal kunne bruke skjermen selv om man ikke ser hva denne viser visuelt.

Android

For å kunne få opplest undertekster på innhold hos NRK, må du ha aktivert en skjermleser samtidig som du spiller av video med undertekst. Talkback, som er den vanligste skjermleseren, kan skrus enkelt på, men kan også like raskt skrus av igjen om du ikke har behov for en skjermleser til daglig.

Det er mulig å få lydtekst i både appen NRK TV og på våre nettsider.

Det er mange telefon- og nettbrettprodusenter som lager sin egen Android-utgave. Dette gjør at det er vanskelig å lage en eksakt beskrivelse av hva som skal til for å aktivere Talkback. Denne fremgangsmåten vil forsøke å dekke de vanligste telefonene og nettbrettene.

  1. Aktiver tilgjengelighetssnarvei for å raskt kunne skru av og på Talkback. Forsøk å holde inne volum opp- og volum ned-tastene samtidig i 3 sekunder. Det er den vanligste snarveien. Hvis ikke dette fungerer, gå til instillinger og let etter Tilgjengelighet og et valg for å aktivere denne snarveien. Merk at det er en snarvei du bør aktivere under instillinger, ikke Talkback.
  2. Under Talkback-valget under Tilgjengelighet i telefonens/nettbrettets instillinger, kan du kontrollere talehastighet, talevolum, velge stemme og gjøre en rekke andre tilpassninger.
  3. Åpne NRK TV om du har lastet ned appen. Alternativt kan du åpne Safari eller en annen nettleser, trykke øverst i adressefeltet, skrive inn «tv.nrk.no» og trykke på «Gå»-tasten nederst til høyre på tastaturet.
  4. Velg et program du vil se, kontroller at undertekst er skrudd på og aktiver gjerne fullskjermsvisning. Både undertekst- og fullskjermsknappen ligger nederst i videobildet. Om ingen av knappene vises, trykk på videobildet for å vise knappene og trykk på pause om du ønsker å forhindre at knappene automatisk skjules.
  5. Når du er klar for å se på videoen, aktiverer du Talkback om du ikke alerede har gjort det. Bruk snarveien som beskrevet i første punkt for å effektivt skru av eller på Talkback. Om det dukker opp en liten meny med flere valg, så har du aktivert flere tilgjengelighetssnarveier. Trykk på Avbryt, gå til instillinger og sørg for at kun Talkback er aktivert dersom du ikke er vant til å bruke en skjermleser. Kort, grunnleggende informasjon om Talkback finner du under denne fremgangsmåten.
  6. En syntetisk tale vil nå begynne å snakke. I starten vil den si «Talkback på» og et par ting til før den går i gang med å lese underteksten. Det er mulig å blant annet justere volum, stemme og talehastighet. Dette kan gjøres raskt med egne Talkback-bevegelser på skjermen, men du kan også tilpasse dette og mer til ved å gå til enhetens Instillinger og justere dette under Talkback-instillingene.

Du kan når som helst skru av Talkback på samme måte som du skrudde denne på. Den vanligste snarveien er som sagt å holde inne volumtastene i tre sekunder, men dette kan variere fra enhet til enhet.

Kort informasjon om skjermleseren Talkback

Det er viktig å vite at når denne funksjonen er skrudd på, så blir berøringsskjermen helt annerledes å bruke. Det er ikke noe man må forholde seg til om man starter skjermleseren direkte ved å bruke snarveien som beskrevet over, men om man ønsker å ha rask tilgang til flere tilgjengelighetssnarveier fra denne snarveien så må man kunne utføre et vanlig trykk på «Slå av Talkback-valget når skjermleseren er skrudd på.

For å trykke på noe på skjermen med Talkback aktivert, legger du først fingeren på det du vil trykke på. Dette elementet vil da få en svart ramme rundt seg og talen vil si hva du har trykket på. Om du igjen trykker to ganger raskt etterhverandre med en finger ett eller annet sted på skjermen, så utføres et trykk på samme måte som om du skulle trykket en gang på dette elementet uten Talkback aktivert. Slik er det fordi man skal kunne bruke skjermen selv om man ikke ser hva denne viser visuelt.

Hvordan forstørre tekst?
  1. Hvilken dings bruker du?
iPhone / iPad
  • Vindus-zoom eller fullskjerms-zoom:
    Aktiveres under InnstillingerTilgjengelighet Zoom
  • Skru av/på forstørrelse (etter at zoom er aktivert i innstillinger):
    Dobbelttrykk med tre fingre
  • Flytt forstørret utsnitt:
    Dra med tre fingre
  • Øk forstørrelse:
    Dobbelttrykk og hold med tre fingre og deretter dra oppover
Android
  • Vindus-zoom eller fullskjerms-zoom:
    Aktiveres under Innstillinger Tilgjengelighet SynlighetsforbedringerForstørrelse
  • Skru av/på forstørrelse (etter at zoom er aktivert i innstillinger):
    Trippelklikk med en finger
  • Flytt forstørret utsnitt:
    Plasser to fingre på skjermen og dra
  • Øk forstørrelse:
    Plasser to fingre nær hverandre på skjermen og dra de fra hverandre
  • Reduser forstørrelse:
    Plasser to fingre med litt avstand på skjermen og dra de mot hverandre
Datamaskin
  • I nettleser: Trykk CTRL og + for større eller CTRL og for mindre
Hvordan finner jeg synstolkede programmer?
  • Når en synstolket serie eller program sendes på NRK1 så kan du høre synstolkingen på TV-kanalen som heter “NRK1 lydtekst”.
  • NRK legger med jevne mellomrom ut synstolkede filmer og serier i NRK TV, på denne siden: tv.nrk.no/programmer/synstolk
    • Dersom programmet er synstolket, kan du også finne synstolking direkte i avspilleren ved å trykke på tekstesymbolet:

Hvordan finner jeg tegnspråktolkingen?

NRK har en egen TV-kanal der man finner tegnspråktolkingen. Kanalen heter “NRK Tegnspråk” og du finner den i kanallisten på ditt TV-apparat og under direkte på NRK TV.

Alle programmer som er tegnspråktolket ligger også i NRK TV under kategorien “tegnspråk”.

Hvordan stoppe animasjoner og automatisk videoavspilling?
  • Animasjoner og autoavspilling er bra for mange, men kan også oppleves forstyrrende/ubehagelig
  • Våre nettsider og apper lages slik at de respekterer innstillingene du har satt på din dings
  1. Hvor vil du justere animasjon- og videoavspilling?
PC
  1. Trykk Windows + U på tastaturet for å åpne siden som heter hjelpemiddel
  2. Under Skjerm: Slå av Vis annimasjoner i Windows
Mac
  1. Trykk  (øverst til venstre i skjermen) › Velg Systemvalg
  2. Trykk Tilgjengelighet › Velg Skjerm (i venstremeny)
  3. Trykk Reduser bevegelse
iPhone / iPad
  1. Fra Hjem-skjermen trykker du på Instillinger og deretter Tilgjengelighet
    • Dersom du ikke finner dette ikonet kan det være at du har gjemt det litt unna
    • Du kan alternativt be taleassistenten Siri om å Åpne tilgjengelighetsinnstillinger eller ved å dra ned midt på Hjem-skjermen og søke etter Innstillinger
  2. Trykk på Bevegelse
  3. Skru på Reduser bevegelse
    • Alle apper og nettsider som husker å sjekke dine innstillinger, deriblant de fra NRK, vil nå tilpasse seg ditt valg.
Android
  • En telefon eller et nettbrett med Android kan være nokså ulik en annen Android-dings.
  • Det er mange modeller og versjoner å velge mellom, og det kan derfor være noe ulikt hvordan du kan skru av eller på redusert bevegelse.
  • Fremgangsmåten under blir derfor noe omtrentlig.
  1. Velg Innstillinger. Dette er et valg som ligger i oversikten over alle appene dine. Forsøk å plassere en finger, eventuelt to fingre om du bruker Talkback, midt på skjermen, dra raskt et stykke nedover på skjermen og slipp deretter opp for å vise en appoversikt som kanskje kan inkludere «Innstillinger».
  2. Se etter valget «Tilgjengelighet» eller eventuelt «Generelt» og deretter «Tilgjengelighet».
  3. På noen enheter finnes valget «Skjerm» som igjen har «Reduser bevegelse», men dette kan variere. Se etter «Reduser bevegelse». De fleste enheter skal ha støtte for det, men eldre telefoner og nettbrett kan mangle denne funksjonen. Forsøk i så fall å oppdatere telefonens programvare for å se om det kan hjelpe, og prøv deretter igjen.

NRK TV i utlandet

Hvordan bruker jeg NRK TV på reise i EØS-land?

For å strømme NRK TV i EØS-land må du bekrefte at du er bosatt i Norge og signere elektronisk med BankID eller MinID.

Slik gjør du det:

  1. Har du en brukerprofil i NRK TV? Ja Nei
Ja, jeg har profil
  1. Gå til NRK TV og trykk Logg inn
  2. Skriv inn e-postadresse og passord
  3. Velg profil
  4. Trykk på bekreft bostedsadresse og huk av for jeg bor i Norge
  5. Signer elektronisk med BankID/MinID
  6. Du må logge inn på alle dingser du vil se NRK TV på
Nei, jeg har ikke profil
  1. Registrer deg som bruker ved å skrive inn e-postadressen din på innlogging.nrk.no
  2. Lag passord › godta brukervilkår › fyll inn fornavnet ditt › trykk Ferdig
  3. Trykk på endre kontoinformasjon for å fylle inn mer info om deg selv
  4. Trykk på bekreft bostedsadresse og huk av for jeg bor i Norge
  5. Bekreft at du er norsk med BankID/MinID
  6. Husk at du må være innlogget på alle dingser du vil se NRK TV på

Innloggingsløsningen er tilgjengelig via nettleser på tv.nrk.no, nyere versjoner av Android-appen og Android TV, iOS-appen, Apple TV 4, samt Samsung Tizen 2019-modeller og nyere. Les mer om bruk av NRK TV i EØS-land i denne NRKbeta-artikkelen

Hva sier regelverket om bruk av NRK TV på reise i EØS land?

I 2017 bestemte EU at kunder på reise skulle ha mulighet til å benytte sine strømmeabonnementer også utenfor eget land (såkalt portabilitet). EU-forordningen om portabilitet er bare påkrevd for betalingstjenester. NRK TV er ikke en betalt strømmetjeneste, men NRK har likevel besluttet å tilby alt innhold innenfor EØS, mot at publikum identifiserer seg og bekrefter at de er bosatt i Norge.

Publikum som reiser i et EØS-land, og forsøker å strømme et program med rettighetsbegrensninger, får beskjed om å logge inn som NRK-bruker for å bekrefte at en er bosatt i Norge. Vi har valgt å benytte eID som verifikasjonsmetode (herunder minID, bankID, m.fl) da ingen av de andre metodene EU-forordningen foreslår var hensiktsmessige for NRK.

NRK lagrer ikke fødselsnummer og det er ingen betaling involvert. En kan kun verifisere én bruker av gangen, og en har plikt til å fjerne bekreftelsen dersom en flytter ut av Norge.

Tilgang til vårt innhold i EØS er basert på en EU-forordning. I forordningen er en persons rett til dette basert på vedkommendes bostedsstat, og er ikke knyttet til medborgerskap eller skatteplikt. En forordning må gjennomføres ordrett, uten nasjonale tilpasninger eller endringer. Det betyr at selv om man betaler skatt i Norge, men har faktisk og varig bosted i annen stat, vil man ikke omfattes av retten til den norske portabiliteten, som i dette tilfellet er NRK TV utenfor Norge.

Derimot vil man ha rett til tjenesten som tilbys innenfor den stat der man har sitt faktiske og varige bosted, forutsatt at det er en stat innenfor EU/EØS. Forordningen gir bare rett til tilgang på tjenesten innenfor EU/EØS.

Kan jeg se Dagsrevyen direkte utenfor EØS?

Ja, en del av våre nyhets- og magasinprogrammer kan ses direkte utenfor EØS, men du må gå inn via programmets side i NRK TV. Det går ikke å bruke direkte-strømmen når du befinner deg utenfor EØS.

For eksempel: tv.nrk.no/serie/dagsrevyen

Hva gjør jeg når jeg er i Norge, men får beskjed om at jeg er i utlandet?

Grunner til at NRK TV tror du er i utlandet selv om du er i Norge:

  • Enheten du bruker er koblet til en utenlandsk IP-adresse. Hvis du for eksempel jobber i Norge, men i et internasjonalt firma, kan internettserveren stå i utlandet og gi enheten din en utenlandsk IP-adresse
  • VPN-forbindelse er aktivert
  • Systemprogramvaren (firmware) er ikke oppdatert til nyeste versjon
  • Internettleverandøren din har registrert IP-adressen din med feil lokasjon. I så fall sjekk din IP-adresse her, og send informasjonen til info@nrk.no slik at vi kan undersøke det

Dersom du sitter på utenlandsk IP-adresse vil du kun ha mulighet til å spille av programmer som vi har rettigheter til å vise utenfor Norge.

Hvorfor kan jeg ikke se på innhold i NRK TV når jeg benytter en VPN-tjeneste
  • NRK følger lov om opphavsrett. Dette legger begrensninger på hva vi kan og hva vi ikke kan vise utenfor Norge.
  • Når vi kjøper eller produserer et program, inngår vi en visningskontrakt som sier hvor, hvor ofte og hvor lenge vi har lov til å vise programmet. Slike kontrakter inneholder ofte en geografisk begrensning. NRK er forpliktet til å overholde disse kontraktene. Dette innebærer at vi ikke kan tillate bruk av VPN, da det ikke er mulig for oss å verifisere om trafikken kommer fra Norge eller utlandet.
  • Dersom du benytter deg av en VPN-tjeneste må du skru av denne for å få tilgang til alt innhold i NRK TV.
  • Om du er på reise i et EØS-land må du logge inn, bekrefte at du er bosatt i Norge og signere elektronisk med BankID eller MinID.
    Her finner du mer informasjon om hvordan du kan bruke NRK TV på reise i EØS.
  • Om du er på reise utenfor EØS er det kun et lite utvalg av innholdet vårt som er tilgjengelig.
    Her finner du mer informasjon om hvilke programmer som er tilgjengelige utenfor EØS.
  1. Ønsker du ikkje å skru av VPN men vil likevel bruke NRK TV?
Legg NRK TV til unntakslista di

Nokre VPN-tenester lar deg leggje til adresser i ei unntaksliste. Trafikken din til adressene på denne lista vil gå som vanleg nettrafikk, ikkje via VPN-tunnelen. I praksis betyr det at VPN-en blir slått av for desse adressene men vere slått på for alt anna.

Legg til desse adressene i unntakslista di for å kunne sjå NRK TV:

  • https://httpcache0-47115-*.dna.ip-only.net/47115*
  • https://nrk-*-no.telenorcdn.net/*
  • https://nrk-*.akamaized.net/*
  • https://*.nrk.no/*
Hvorfor er ikke direktesendinger og opptak tilgjengelig i NRK TV utenfor EØS?
  • Du kan som regel ikke se NRK TV direkte i utlandet, men i enkelte tilfeller blir det opprettet direktesendinger som er tilgjengelige i utlandet via forsiden NRK.no
  • Kun et utvalg av programmene NRK sender kan sees fra utlandet. De fleste har begrensninger. Dette gjelder både norske og utenlandske programmer. Også NRKs egne produksjoner kan ha rettighetsbegrensninger
  • Våre nyhets- og magasinprogrammer kan ses direkte utenfor EØS, men du må gå inn via programmets side i NRK TV. For eksempel: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen Det går ikke å bruke direkte-strømmen når du befinner deg utenfor EØS.
  • Her finner du oversikt over programmer som er tilgjengelig fra utlandet
Hvilke programmer er tilgjengelige utenfor EØS?
  1. Gå til oversikt over programmer du kan se utenfor EØS
  2. Du kan også se tilgjengeligheten for hvert program under punktet Mer informasjon under det aktuelle programmet i NRK TV.
  3. Våre nyhets- og magasinprogrammer kan ses direkte utenfor EØS, men du må gå inn via programmets side i NRK TV. For eksempel: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen
Hvordan se NRK TV i utlandet?
  1. Hvor er du?
Innenfor EU

I løpet av 2020 vil det komme en løsning som gjør det mulig for nordmenn å se NRK TV i EU-land. Inntil det er på plass, kan du ikke se NRK TV direkte utenfor Norge. En del programmer har vi rettigheter til å vise i opptak. Sjekk det enkelte program, eller se alfabetisk oversikt.

Utenfor EU
Hvordan ta inn NRK på TV i utlandet?
  • I de nordiske landene er det noen distributører som tilbyr NRK1 og/eller NRK2
  • Utenfor Norge og de nordiske landene er det ingen distributører som har avtale med NRK
  • Distributører som tilbyr NRK til sine kunder utenfor Norge og de nordiske landene er pirat-tjenester
  • Men du kan bruke NRK TV på smart-TV, i nettleser, på mobil eller på nettbrett når du er i utlandet, med enkelte begrensninger.
NRK TV Last ned for iPhone/iPad eller Android

Min profil

Hvordan lage en NRK-profil?
  1. Åpne NRK-innlogging › Følg stegene
  2. Du vil motta e-post med lenke til valgfri verifisering
  3. Du er nå logget inn på NRK Radio, NRK TV og nrk.no
  4. Se fordelene ved å være innlogget her

Din profil vil bli slettet dersom du ikke er innlogget i løpet av et år.

Hva er fordelene med å være innlogget hos NRK?
  • Du får tilgang til en rekke funksjoner som vil gjøre opplevelsen din bedre og enklere
  • Opplevelsen blir mer personlig og tilpasset dine ønsker og interesser
  • Du logger inn med samme brukernavn og passord i hele NRK, men funksjonaliteten varierer mellom de ulike plattformene
  • Innloggingstjenesten er under utvikling og vil bli utvidet med nye fordeler fortløpende
Fordeler ved å være innlogget i NRK TV
  1. Favoritter
    Du kan favorittmarkere TV-programmer ved å klikke ved siden av programtittelen. Favorittprogrammene dine legger seg i Mitt innhold. Mitt innhold er tilgjengelig som en egen side på Android, iOS og nettleser, mens andre plattformer kun har Mitt innhold på forsiden. Når du har favorittmarkert en serie flyttes denne til toppen hver gang det kommer nye episoder.
    1. Du kommer til Mitt innhold ved å klikke på Logg inn (eller ditt navn hvis du allerede er logget på)
  2. Fortsett der du slapp
    På Mitt innhold-siden ligger også serier eller programmer du har begynt å se på, slik at det skal bli lettere å finne dem igjen senere
  3. Fjern fra Mitt innhold
    Du kan fjerne programmer fra Mitt innhold ved å klikke på og velge Fjern fra Mitt innhold. Du kan også fjerne favorittmarkeringer. Klikk på og bekreft at du vil fjerne
  4. Historikk
    Min profil-side i nettversjonen vil du finne en historikk-knapp. Her vises alle programmer du har sett eller startet på mens du har vært innlogget
Fordeler ved å være innlogget i NRK Radio
  1. Favoritter
    • Du kan favorittmarkere programmer og finne dem igjen på tvers av alle plattformer.
      • På iOS og Android finner du programmene i hyllen Mitt innhold på forsiden og ved å trykke på brukernavnet ditt i bunnmenyen
      • I nettleser finner du programmene du har markert i hyllen Mitt innhold og ved å trykke på brukernavnet ditt i toppmenyen
  2. Mitt innhold
    • På iOS og Android kan du trykke på brukernavnet ditt i bunnmenyen for å finne igjen markerte favoritter, nedlastet innhold, kø og lyttehistorikk
    • Ved å logge inn vil du få mulighet til å følge ønsket innhold. Dette innholdet vil da synes på forsiden under overskriften «mitt innhold» og på din profilside
    • I «mitt innhold»- hyllen på forsiden vil innhold du følger sortere seg slik at den serien med nyest innhold vil ligge først. Nytt innhold i en serie du følger vil vises med en ny-tag (en blå sirkel med teksten ny i). Mitt innhold vil i tillegg inneholde serier du har lyttet til.​
  3. Avstemning
    • Delta i avstemninger og spørsmålsstillinger stilt av redaksjonene under sendingen (iOS og Android. Kommer for nettleser)
  4. Fortsett der du slapp
    • Vi tar nå vare på fremdriften din på programmer, slik at du kan fortsette der du slapp på tvers av alle plattformer (iOS, Android og Nettleser)
    • På mobil finner du fremdrift samt lyttehistorikk ved å trykke på brukernavnet i bunnmenyen og deretter fanen Historikk
    • Legge sendinger i avspillingskø (iOS og Android. Kommer til nettleser)
Fordeler ved å være innlogget i NRK.no
  1. Favoritter
    Du kan lagre innhold du vil lese senere ved å klikke på når du er inne i en artikkel. Da vil artikkelen legge seg i favoritter-fanen din på Min side
  2. Statistikk
    I statistikk-fanen på Min side kan du se hvor mange nrk.no-artikler du har lest de siste 30 dagene. Du får også opp et diagram som viser hvor mange artikler du har lest innen de ulike kategoriene «Samfunn», «Helse og Livsstil», «Dyr og natur», «Verden», «Kultur og underholdning», «Sport» og «Vitenskap og teknologi». Alle tallene sammenlignes med gjennomsnittet for nrk.no-leseren.
  3. Nyhetsbrev
    Når du er innlogget kan du enkelt melde deg av og på ulike nyhetsbrev fra NRK
  4. Stemmegivning
    Du kan gi dine stemmer under eventer som Stjernekamp, MGP osv. på NRK.no
Hvordan logge på Min profil?
  1. Hvor skal du logge inn?
NRK.no
  1. Trykk på Logg inn øverst til høyre på skjermen og deretter på Logg inn
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Neste
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
NRK TV på iPhone
  1. Start NRK TV-applikasjonen og trykk på «Logg inn» nederst til høyre og deretter «Logg inn» på skjermen.
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Neste
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
NRK TV på Android
  1. Start NRK TV-applikasjonen og trykk på «Logg inn» nederst til høyre og deretter «Logg inn» på skjermen.
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Neste
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
NRK Radio på iPhone
  1. Start NRK Radio-applikasjonen og trykk på Min side nederst til høyre og trykk på Fortsett
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Logg inn
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
NRK Radio på Android
  1. Start NRK Radio-applikasjonen og trykk på Min side nederst til høyre og Logg inn
  2. Fyll inn e-post og trykk Neste
  3. Fyll inn passord og trykk Logg inn
  4. Hvis du ikke husker passord, trykk på Glemt passord og følg instruksjonene
Apple TV / Android TV / Smart-TV
  1. Etter at du har startet NRK TV-applikasjonen på din Apple TV, Android TV eller smart-tv, trykk på Logg inn
  2. Du vil nå få presentert en aktiveringskode
  3. Via nettleser på din mobil/nettbrett eller datamaskin gå inn på siden nrk.no/aktiver
  4. Hvis du er automatisk pålogget, skriv inn aktiveringskoden som du har fått presentert på skjermen
  5. Hvis du ikke er automatisk pålogget, så må du følge stegene for pålogging. Når pålogging er gjennomført vil du få presentert skjermbilde for å skrive inn aktiveringskoden
Hvorfor må jeg oppgi så mange opplysninger for å opprette Min profil?
  • Når du registrerer deg vil vi vite noen ting om deg. Dette er ikke en kommersiell tjeneste, og informasjonen vi ber om ønsker vi kun for å kunne tilby deg en bedre tjeneste.
  • Vi ønsker å vite navnet ditt for å kunne tiltale deg på en personlig måte
  • For eksempel står fornavnet ditt i øverste høyre hjørne når du er logget inn, slik at dersom dere er flere som deler en maskin er det lett å se hvem som er logget inn for øyeblikket
  • Hvis vi vet navnet ditt kan vi kan også tiltale deg med navn i for eksempel e-poster

Alder

  • Opplysningene hjelper oss i å vite hvordan folk i ulike aldersgrupper bruker NRK, og om vi lager nok innhold til alle
  • Vi ønsker å nå godt ut til alle aldersgrupper, barn som voksne
  • Er du voksen lagrer vi kun ditt fødselsår, ikke dag og måned. Er du barn lagrer vi full fødselsdato for å vite når du fyller år
  • Foreldre og foresatte skal være sikre på at det er trygt for barn

E-postadresse

  • E-postadressen din blir brukernavnet ditt, og det er en sikkerhet i å få bekreftet at adressen er din (hvilket vi gjør under registreringsprosessen)
  • Vi trenger den også for å kunne kommunisere med deg
  • Vi vil aldri dele e-postadressen din med noen, eller sende deg e-poster du ikke vil ha.

Brukerkontoinformasjon

  • På Min profil finnes det mer informasjon som kan fylles ut: Etternavn, Postnummer og Kjønn
  • Det er valgfritt å fylle ut disse opplysningene
  • Vi benytter deler av denne informasjonen til å analysere hvordan våre tjenester og vårt innhold brukes fra et demografisk perspektiv.
Kan jeg slette brukeren fra Min profil?
  • Når du er pålogget din bruker, kan du slette denne fra siden Min profil
  • Hvis du sletter din bruker, så vil alle opplysninger bli fjernet
  • Vi kan ikke gjenopprette en slettet bruker
  • Hvis du har slettet din bruker, så kan du opprette en ny med samme e-postadresse
Hva skjer med favorittprogrammene mine når jeg logger ut?
  • Når du logger ut vil du ikke lenger kunne se hvilke programmer du har favorittmarkert
  • Fortvil ikke, de er lagret og vil dukke opp neste gang du logger inn – uavhengig av plattform
Problemer med å logge inn hos NRK?
  • Sjekk først om om du har tilgang til logg-inn funksjonen. Følgende plattformer/ app-versjoner støtter innlogging:

NRK TV

Plattform Støtte for logg-inn
AppleTV 4 og AppleTV 4K Fra og med app-versjon 4.1
SmartTV (LG, Sony, Samsung) Fra og med app-versjon 2.1
PlayStation 4 Fra og med app-versjon 2.1
Mobil (iOS og Android) Tilgjengelig i nyere versjoner av appen
Nettleser (PC/ desktop) Chrome, IE, Edge, Firefox, Opera, Safari

NRK Radio

Plattform Støtte for logg-inn
Mobil (iOS og Android) Fra og med app-versjon 6.0
Nettleser (PC/ desktop) Chrome, IE, Edge, Firefox, Opera, Safari
  • Hvis du har registrert deg, men ikke får logget inn, så kan problemet være:
    1. Du forsøker å logge inn med feil e-postadresse
    2. Du bruker ikke riktig passord
    3. Konto har blitt slettet – dette skjer om du ikke har logget inn på 365 dager
  • Om du ikke husker e-postadressen kan du trykke på Glemt passord og forsøke de ulike e-postadressene dine. Da får du beskjed om e-postadressen din er registrert eller ikke
  • I verste fall kan du opprette en ny brukerkonto
  • Dersom ingen av disse punktene hjelper deg, kan du kontakte Publikumsservice på info@nrk.no eller telefon 23 04 70 00
Koster det noe å opprette en profil?

Det er helt gratis å opprette en profil i NRK