NRK Super

NRK Super-logo

Det sterkeste fellesskapet for alle barn i Norge

NRK Super er NRKs tilbud for barn mellom 2 og 12 år på radio, nett og TV. NRK Super skal speile et kulturelt og geografisk mangfold, og den viktigste oppgaven er å formidle gode historier og godt innhold, som er forankret i norsk språk og kultur.

Den visuelle profilen skal sammen med innholdet styrke merkevaren NRK Super og være en tydelig avsender på alle plattformer. NRK Supers identitet er et visuelt språk som består av en rekke elementer som sammen lager et tydelig og lekent uttrykk. NRK Supers innhold skal kunne gjenkjennes umiddelbart!

Kjerneverdien

Bilde av skrift, det står NRK Super forstår meg.

Superstreken

Designkonseptet springer ut av NRK Supers kjerneverdi: NRK Super forstår meg! Sirkelen i logoen løser seg opp og skaper superstreken som kommenterer, besjeler og forsterker innholdet i NRK Super.

Bilde. Streken forsterker følelsene i NRK Super!

Profilsystemet: En oversikt over identitetens hovedelementer

NRK Supers identitet har en verktøykasse med elementer som kombinert lager et gjenkjennelig uttrykk.

Bilde av hovedelementene logo, farge, typografi, emoji og grafiske elementer.

NRK Supers hovedlogo skal i hovedsak brukes.
I tillegg finnes en horisontal versjon som kan brukes i spesielle tilfeller der det er lite plass. Alle versjonene fins også i sort og hvitt.

Bilde av NRK Super logoen. Sentrert og horisontal versjon.

Eksempel på bruk

Regler for plassering

Sørg for å ha nok luft rundt logoen, slik at logoen kan stå ut på en klar og tydelig måte. Pass også på at logoen ikke blir for liten slik at den ikke er lesbar.

Bilde. Regler for plassering

Dette kan du ikke gjøre.

Logoen er det viktigste profilelementet. Vær nøye med å forvalte logoen på riktig måte!

Bilde av eksempel på hva du ikke skal gjøre med NRK Super logoen.

Bilde av plassering av NRK Super logo

Farge

NRK Supers hovedfarge er turkis. Sørg for at du alltid bruker de riktige fargekodene når du jobber mot trykk og digitale flater. Denne fargen er den eneste som kan brukes på NRK Super logoen i tillegg til sort og hvit.

Logoen skal alltid ha 100 % metning! Til nett og andre behov, finnes den turkise fargen i ulike varianter. En signalvariant til detaljer, og to mørkere varianter for godkjent kontrast til nett ihht WCAG standard for tilgjengelighet. Disse skal ikke brukes på logo.

Superturkis
PMS 3125
CMYK 80/0/25/0
RGB: 0/180/195
HEX: #00B4C3

WCAG

Signal AA aa
#00D7DC
Logo/Hoved AA aa
#00B4C3
Godkjent AA
#00B4C3
Godkjent AA aa
#008295

Tilleggsfarger og fargeforhold

Korall
PMS 1785
CMYK 0/80/44/0
RGB: 255/80/100
HEX: #FF5064
Gul
PMS 803
CMYK: 0/3/100/0
RGB: 255/31/0
HEX: #FFE700
Marine
PMS 3025
CMYK: 100/50/0/50
RGB: 0/64/113
HEX: #004071
Granit
PMS WARM GREY1
CMYK: 0/0/5/10
RGB: 228/224/217
HEX: #E4E0D9
Sort
PMS Process black
CMYK: 0/0/0/100
RGB: 15/20/23
HEX: #0F1417
Hvit
CMYK: 0/0/0/0
RGB: 255/255/255
HEX: #FFFFF


Typografi

Typografi er en stor del av identitetens personlighet, og et viktig grep for å fremstå konsekvent på alle NRK Supers plattformer. NRK Super har sin egen unike signaturfont: LFT Etica NRK Super. Den er bygd på NRK fonten LFT Etica. Fonten fins i tre snitt: Book, Semibold og Bold. I tillegg har den et eget emoji-sett, og valgmulighet for bruk av superstjernen i tegnsetting.

bilde av typografien LFT Etica

Bilde av skrifttypen Etica. Flere snitt.

Emojis

Emojiene er basert på superlogoen. Et egendesignet, lekent emojisett gir masse identitet på feks sosiale medier der andre designgrep er overflødig. Disse ligger innebygget i fonten LFT Etica Super.


Rampestrek og hjertestrek

Superstreken forsterker følelsene i universet. Den tegner seg inn, kommenterer på innholdet og kan være både rampete og humoristisk – som å knytte sammen skolissene og klusse til en tegning. Den kan også være en hjertestrek som gjør en god gjerning, som å knytte noen sammen eller legge på et smil.

Bilde av hvordan streker kan brukes på 6 bilder

Superstrekens verktøykasse

Superstreken er sirkelen i logoen som løser seg opp til en strek. Den har i tillegg to andre størrelsesforhold, en tynn og en tykk. Den tynne forsterker innholdet med følelser, og den tykke fungerer i hovedsak som underlag for tekst. Streken har runde ender.

Bilde av streken og tykkelser som kan brukes.

Superstreken lager følelsesstreker som legges på og forsterker og kommenterer innholdet til NRK Super. Mulighetene for hva streken kan bli er mange, her er noen eksempler.

Bilde av følelsesstrek i bruk på mobiltelefoner

Tekstbokser og snakkebobler

Grafiske former med runde ender brukes som tekstbokser og snakkebobler i turkis, sort eller hvit. De skal ikke fylles med gradienter, mønster eller bilder, og ikke ha effekter som feks dropshadow.

Eksempel på bruk av snakkebobler


Identiteten i bruk


Merking

Alt innhold som publiseres skal merkes med NRK Super-logo. Alle videoer skal ha NRK Super logo i høyre hjørne, og skal avsluttes med en animert logo. Animert startlogo fins i flere varianter. Logo i hjørnet skal taes ut når sluttlogoen kommer inn; det skal ikke stå dobbel logo.

Bilde av merking med logoen

Merking på 3. parts plattformer

NRK Super skal merke alt eget innhold som vises på 3. parts plattformer som Facebook, Youtube, Instagram mm. Elementene i verktøykassen som font, farge, emojis og wiper brukes for å gi identitet utover logomerking. NRK Super skal eie innholdet!

Eksempler på vannmerke

Bilde av vannmerke av logoen på forskjellige formater.

Merch

All merch skal alltid merkes med NRK Super-logo.

Bilde av T-shirt og sekk med logo