← NRK Designprogram

NRK Super designprofil

Det sterkeste fellesskapet for alle barn i Norge. NRK Super er NRKs tilbud for barn mellom 2 og 12 år på radio, nett og TV. NRK Super skal speile et kulturelt og geografisk mangfold, og den viktigste oppgaven er å formidle gode historier og godt innhold, som er forankret i norsk språk og kultur.

Den visuelle profilen skal sammen med innholdet styrke merkevaren NRK Super og være en tydelig avsender på alle plattformer. NRK Supers identitet er et visuelt språk som består av en rekke elementer som sammen lager et tydelig og lekent uttrykk. NRK Supers innhold skal kunne gjenkjennes umiddelbart!

Kjerneverdien

Superstreken

Designkonseptet springer ut av NRK Supers kjerneverdi: NRK Super forstår meg! Sirkelen i logoen løser seg opp og skaper superstreken som kommenterer, besjeler og forsterker innholdet i NRK Super.

Bilde. Streken forsterker følelsene i NRK Super!

Profilsystemet

NRK Supers identitet har en verktøykasse med elementer som kombinert lager et gjenkjennelig uttrykk.

NRK Supers hovedlogo skal i hovedsak brukes.
I tillegg finnes en horisontal versjon som kan brukes i tilfeller der det er lite plass.

Regler for plassering

Sørg for å ha nok luft rundt logoen, slik at logoen kan stå ut på en klar og tydelig måte. Pass også på at logoen ikke blir for liten slik at den ikke er lesbar.

Logoen er det viktigste profilelementet. Vær nøye med å forvalte logoen på riktig måte!

Farge

NRK Supers hovedfarge er turkis. Sørg for at du alltid bruker de riktige fargekodene når du jobber mot trykk og digitale flater. Denne fargen er den eneste som kan brukes på NRK Super logoen i tillegg til sort og hvit.

Logoen skal alltid ha 100 % metning! Til nett og andre behov, finnes den turkise fargen i ulike varianter. En signalvariant til detaljer, og to mørkere varianter for godkjent kontrast til nett ihht WCAG standard for tilgjengelighet. Disse skal ikke brukes på logo.

Superturkis
PMS 3125
CMYK 80/0/25/0
RGB: 0/180/195
HEX: #00B4C3

WCAG

Signal AA aa
#00D5E9
Logo/Hoved AA aa
#00B4C3
Godkjent AA
#00B4C3
Godkjent AA aa
#006C79

Tilleggsfarger

Korall
PMS 170
CMYK 0/55/47/0
RGB: 255/116/97
HEX: #FF7461
Gul
PMS 803
CMYK: 0/7/100/0
RGB: 255/31/0
HEX: #FFE700
Blå
PMS 2758
CMYK: 96/62/0/62
RGB: 10/35/67
HEX: #0a2343
Signal
PMS 3115
CMYK: 66/0/21/0
RGB: 0/213/233
HEX: #00D5E9

Typografi

Typografi er en stor del av identitetens personlighet, og et viktig grep for å fremstå konsekvent på alle NRK Supers plattformer. NRK Super har sin egen unike signaturfont: NRK Super Sans. Den er bygd på NRK fonten NRK Sans.

Emojis

Emojiene er basert på superlogoen. Et egendesignet, lekent emojisett gir masse identitet på feks sosiale medier der andre designgrep er overflødig. Disse ligger innebygget i fonten LFT Etica Super.

Superstrekens verktøykasse

Superstreken er sirkelen i logoen som løser seg opp til en strek. Den har i tillegg to andre størrelsesforhold, en tynn og en tykk. Den tynne forsterker innholdet med følelser, og den tykke fungerer i hovedsak som underlag for tekst. Streken har runde ender.

Superstreken lager følelsesstreker som legges på og forsterker og kommenterer innholdet til NRK Super. Mulighetene for hva streken kan bli er mange.

Grafiske former med runde ender brukes som tekstbokser og snakkebobler. Superformen i kombinasjon med NRK-mønsteret knytter NRK Super sammen med mormerket.

Merking

Alt innhold som publiseres skal merkes med NRK Super-logo. Alle videoer skal ha NRK Super logo i høyre hjørne, og skal avsluttes med en animert logo. Animert startlogo fins i flere varianter og legges på starten av videoinnhold til 3.parts plattformer. Logo i hjørnet skal taes ut når sluttlogoen kommer inn; det skal ikke stå dobbel logo.

Merking på 3. parts plattformer

NRK Super skal merke alt eget innhold som vises på 3. parts plattformer som Facebook, Youtube, Instagram, Spotify mm. Elementene i verktøykassen som font, farge, emojis og wiper brukes for å gi identitet utover logomerking. NRK Super skal eie innholdet!

Bilde av merking med logoen
Mal for merking av digitalutgivelser

Merking av kommersielle produkter og markedsmateriell

Bilder og tekst til NRK Radio

Merch

All merch skal alltid merkes med NRK Super-logo.

Bilde av T-shirt og sekk med logo